Gå till innehåll

Red Sea Reef Care: Lösningen! Dosering, tillsatser och lite tankar.


Hirez

Rekommenderade inlägg

Ja, då har man läst och tittat sig igenom Red Seas nya "Reef Care" program.

Det kanske låter lite säljande, men jag har försökt att summera alla dessa produkter och det kan ha smugit sig in något fel..

Intresset väcktes efter att jag fick prova ett par Nitrat+Fosfat tester, samt började läsa lite om de olika delarna av programmet.

Testerna verkar väldigt gedigna, och om man köper combi tester, med 2-3 olika i samma låda, är det inte alltför dyrt per test.

Red Sea verkar presentera en "helhetslösning" för att få vackra färger och tillväxt. Det sägs att flera års arbete gått åt för att skapa detta (deras ordval inte mina :)

Hur som helst, är det intressant att se deras tankar gällande tillsatser, spårämen etc.

De olika delarna är

Reef foundation

Ca, Mg och KH översätter jag detta till.

Kalcium vätskan har även Strontium och Barium, i proportion till förbrukning av korallerna.

Finns även ett paket med 3 tester.

Algae Management

En flaska "NO3:PO4-X" skall vara en form av kolkälla som minskar Nitratet, och hjälper till att bibehålla samtliga bakteriekulturer för att även fosfat skall konsumeras. (Tillskillnad från andra system som då ej har alla kulturer självförsörjande?)

Likaså här finns ett testpaket (2 separata tester)

Reef Nutrition

Två flaskor, "Reef Energy A & B"

Vid låga nivåer nitrat, kan inte Zooxanthellerna tillföra samma näring till korallerna som innan. Eftersom koraller får 85% utav sin näring från just Zooxanthellerna är det av ytterst vikt att tillföra mer foder som korallerna kan tillgodogöra sig.

De går till och med så långt och säger att phyto- och zooplankton endast hjälper till indirekt.

Reef A: innehåller Kolhydrater, fett och aminosyror.

Reef B: Aminosyror samt de vitaminer Zooxanthellerna producerar.

Man blandar ihop dessa och sedan doserar.

Color Coloration Program

Color A: Iodine, Bromine and Fluorine. Får fram de rosa färgerna.

Color B: Potassium and Boron. Röda färger

Color C: Iron, Manganese, Cobalt, Copper, Aluminum, Zinc, Chrome and Nickel. Gröna/gula färger

Color D: 18 spårelement, för blå/lila färger.

Tester finns för kalium, järn och jod.

Följer man dessa steg och doserar rätt etc. får man en helhetslösning.

Först, som alltid undrar man VAD som säljs, och det tycker jag framkommer tydligt.

Sedan undrar man om det fungerar, och om man kommer få de resultat man önskar.

Sist, är allt en prisfråga också.

Kanske är ett enkelt system för ett 300 liters, men att köra med färdiga vätskor brukar annars vara oekonomiskt.

Men jag tycker att de tar upp flera bra punkter i deras video, allt på ett trevligt och enkelt vis.

Till exempel, att reduktionen av Zooxanthellerna (I takt med mindre nitrat) bidrar till att korallen har mindre skydd mot ljuset, och behöver därmed producera chromo-protein som tex. pocciloporin (rosa) vilket leder till dessa vackra färger.

För att koraller inte skall bli "brända" krävs såväl mat, som tillsatserna eller byggstenarna för korallerna.

Jag tycker det tydligt framgår att allt är sammankopplat, och man endast åstadkommer de resultat man vill ha om grunden är stabil.

Sedan har hobbyn lärt mig att det går att göra detta på många olika sätt.

Jag har pulver från Grotech, salter från Fauna Marin och några flaskor från KZ :) men det är för att jag vill prova lite allt möjligt innan jag bestämmer mig för hur just mitt kar skall skötas.

Så vad tycker ni om det hela? En riktigt lösning eller ännu ett sätta at sno åt sig lite pengar på från marknaden?

Presenterar de några riktiga guldkorn eller är detta samma grejor i fräschare förpackning??

Är det någon som rent av haft några erfarenheter med produkterna?

Hoppas någon drog nytta av mitt försök till en summering :)

post-4913-14468922929962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är ju bara en om-förpackning av det som redan finns i massa olika märken. Så jag ser ingenting magiskt med dessa tillsatser, men det handlar som ju i alla företag om marknadsandelar så att kvartalsrapporten ser bra ut...

Vill man ha det enkelt och tror på det de säger så funkar det säkert okej, lika bra som alla andra märkens tillsatser.

Men för mig krävs det en del arbete på ens egen sida för att det ska bli bra, såhär ser jag det:

Fint kar = bra akvarist som studerar sitt kar och frågar sig varför saker sker, inte bara köper det som andra säger (eller ännu värre säljer).

Det är som med vad som helst, verktygen är ett hjälpmedel, men det krävs en bra snickare för att det ska bli snyggt. Folk vill kunna köpa sig erfarenhet och bli den perfekte snickaren, men missar att man måste träna sig till det, att det sen finns en massa företag som säger att bara du köper den här så kommer du klara av allt som proffsen gör, klart dom säger det, dom vill ju sälja. Själv snickrar jag med hyvlar och stämjärn ifrån 1900-talets början, funkar fint, billigare än biltema, bättre än de flesta fina märken med glättiga förpackningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser prylarna som hyfsat nyvbörjarvänliga, tydlig tabeller med doseringsförslag baserat på mätta värden.

Sen om det funkar vågar jag inte säga så mycket men det är något bättre än vissa andra blandningar som du skall skopa X antal i veckan o hoppas på att träffa rätt.

Om inte annat så tycker jag att det är ett steg i rätt riktning för att göra det enklare för nybörjare att komma in i hobbyn...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

ja, det verkar faktiskt ganska lätt och enkelt och de har iaf. satsat på att förklara..

Jag har nu provat Nopox, och långsamt fasat ut mina pellets och kan bara säga att jag föredrog mina pellets..

Först tycker jag färgerna blir mer åt "Zeo" hållet med pellets. EFter nopox har jag fått grönalger på botten som jag nästan aldrig haft sedan jag startade...kanske inte nopox fel, men en observation iaf.

Men faktum är att mina både fosfat och nitrat är NOLL efter några veckors dosering... så lågt har jag inte riktigt kunnat komma med pellets på månader.

Så det fungerar säkerligen, men tycker ändå att det är lite underligt.. skall fortsätta dosera nopox, utan pelletsen i mitt kar ett tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...