Gå till innehåll

j0nas hörna


j0nas

Rekommenderade inlägg

Gott om sandytor, blir bra det där när det fått växa till sig lite.

Är det en Blastomussa högst upp?

Det är en Caulastrea (candycane). Finns fraggar om någon vill byta lite.

Förresten Mats, vet du vad du hade för korall intill monteporan? Finns två små kluddar med massor av små gröna polyper(?)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..från min största leverantör, Mats (Ouscazz) :)

En S. Caliendrum som blev flouroscerande under Maspecten, snyggt! Två sorters zoa's och en Acropora Tricolor.

post-3699-14468923461329_thumb.jpg

Någon som vet vad man ska laborera med på en kompaktkamera för att slippa få det vita så överexponerat(?). Har testat vitbalans och iso men det blir inte bra..

Har lite problem med microbubblor från utloppet från skummaren. Det sitter en bit ovanför ytan och bubblorna bildas när utflödet slår i ytan. Ska gå att få bort om man trycker in "slipsen" tillräckligt långt så att vattnet strilar ner längs den. Får tyvärr inte in slipsen tillräckligt långt då kantlisterna på insidan av karet tvingar mig att spänna skummaren mitt på utloppsröret. Om ni fattar vad jag menar :)

Kanske går att lösa med finmaskigt nät eller filtervadd?

post-3699-14468923461242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart. Tack för tipset!

Det blev ju bra, samma sak här. :)

Om du ljusmäter ett ljusare område i karet och sedan flyttar kameran till det tilltänkta motivet kan du slippa utbrända högdagrar. Kolla i din kameras instruktionsbok om du kan låsa ljusmätningen och sedan fokusera om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt inget av dem. Ett noname byggt i Polen som Imazo är återförsäljare för. Jag köpte det genom mina vänner i Stoby Akvarieaffär :smiley20:

Inte konstigt att det liknar ditt, har ju kollat en del i din tråd. Notera plansch mellan två glasskivor till ytavrinningen ;)

ps. Är det inte dags för dig att uppdatera din tråd!

Är det ett Aquel eller Juwel-kar du har ?

-Liknar mitt :-)

Har med kört Max Spect 170W :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.. blev några fler än jag hade planerat då ZG hade ett löjligt bra pris på 10st.. Fast som stim gör dem sig nog bättre med 10 än 6. Får nog börja läsa in mig på någon form av extra näringsreduktion utöver mina vattenbyten. Biopellets? Fosfatremover?

Kan förhoppningsvis få igång min balling igen i veckan om osmosen behagar dyka upp. Kommer kräva lite planering av skåpet så att den kan rymma ballingdunkar, kar för osmos/vattenbyte, styrenhet led mm..

post-3699-14468923547688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fyllde på karet med en stor Hystrix från Ouscazz för någon vecka sedan.

Och sen en liten bild för att se om det händer något? Kanske att Caliendrumen har blivit lite knöligare :)

post-3699-14468923797872_thumb.jpg

Är igång med balling manuell igen, behöver en större doseringsspruta än min 20ml. Någon som vet var man köper sådana? Har hört apotek innan men att man var tvungen att argumentera för att få köpa en.

post-3699-14468923797792_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Jonas :smiley20:

Måste kännas bra att du/ni har kommit till rätta i den nya hemstaden. Snyggt val av kar tycker jag.

Ja, här har du lite att jobba med och riktigt goda möjligheter för ett häftigt rev. Tänket och diskussionen i din tråd angående belysningen är intressant och jag tror att du har lite ytor längs sidorna där det är lite mörkare så att säga. Själv tycker jag detta blir mer och mer intressant, det vill säga, inte fullt ös på hela ytan.

Finns MYCKET ögongodis som faktiskt kommer mycket bättre till sin rätt om det inte steker på.

Lycka till och jag kommer att följa din tråd noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad snällt! Har du vägarna förbi Hbg så kan vi kanske byta den mot någon fragg om du är intresserad. Annars kör man ju till ZG titt som tätt ändå :)

Jonas jag kan kolla på jobbet på fredag, jobbar i vården så brukar inte va svårt att hitta, hittar jag så får du ett pm :) , men du får stå på portot :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Hoppades faktiskt på lite mer skuggor än vad det blev. På bottenytan ser du inte skillnad med ögat iaf. Är några mörka stråk i hörnen och vid skivan till avrinngen bara. Inget som verkar bekomma monteporan bakom caliendrumen på något sätt, trots att den står på mörkaste stället. Nästan xeniatillväxt på den :)

Härligt Jonas :smiley20:

Måste kännas bra att du/ni har kommit till rätta i den nya hemstaden. Snyggt val av kar tycker jag.

Ja, här har du lite att jobba med och riktigt goda möjligheter för ett häftigt rev. Tänket och diskussionen i din tråd angående belysningen är intressant och jag tror att du har lite ytor längs sidorna där det är lite mörkare så att säga. Själv tycker jag detta blir mer och mer intressant, det vill säga, inte fullt ös på hela ytan.

Finns MYCKET ögongodis som faktiskt kommer mycket bättre till sin rätt om det inte steker på.

Lycka till och jag kommer att följa din tråd noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte konstigt att det liknar ditt, har ju kollat en del i din tråd. Notera plansch mellan två glasskivor till ytavrinningen ;)

ps. Är det inte dags för dig att uppdatera din tråd!

Trevligt att man kan inspirera lite.

-Jo det är verkligen hög tid att jag är lite mer aktiv i min egna tråd, men snart står en flytt för dörren och då blir det nog lite uppdateringar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Introducerade en hona till min gula goby idag. Hon blev genast välkomnad :)

Kom också hem med en Valencienna sexguttata som jag hoppas ska hålla sanden fräsch. Favian, lite snygga knappar och rhodactis fyndades av Ouscazz för några veckor sedan.

post-3699-14468924472139_thumb.jpg

post-3699-14468924472053_thumb.jpg

post-3699-14468924472224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Var utan osmos i några månader pga div badrumsprojekt mm. Fick en ordentlig släng av trådalger och tappade nästan båda mina seriatoporor.

Nu är jag dock på banan igen med osmos och balling så jag hoppas att jag ska få bukt med de sista tussarna.

Min Valencienna som varit oroväckande mager till och från har nu byggt en ordentlig kula, tackar för tipset om att marinera maten i vitlök för att få bort tarmparasiter :smiley20:

Nyeheter? En Bta från Fagervall här på forumet. Mina clowner ignorerade den helt i nästan en månad men nu har dem flyttat in!

Och några mobilbilder:

post-3699-14468925709568_thumb.jpg

Passar på att kopiera in en fråga som jag ställt i den här tråden tidigare men som ingen haft svaret på, kanske någon som läser detta vet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47886-Hur-g%F6r-djur-%28Fungiafraggar%29&highlight=fungiafraggar

"Det börjar bli trång på moderliket, räknade idag ett trettiotal småfungior. Kommer dem att vandra av mot kanterna eller släpper dem bara taget och driftar iväg när det blir för trångt? Eller blir dem hämmade av platsbristen? Tycker inte att dem har vuxit särskilt mycket senaste månaderna.

Tack för hjälpen!"

post-3699-1446892570977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...