Gå till innehåll

För gamla Salifert tester ?


Reefen

Rekommenderade inlägg

Någon som vet hur känsligt det är med för gamla tester, tex Salifert ?

Har mätt bla mitt Mg förra helgen till 1230 med ett test som gick ut i maj i år. Testade idag med ett helt nytt då den gamla var på väg att ta slut o mätte då utan att gjort några extra tillsatser 3 dagar senare till 1440 !!! Man blir ju mörkrädd.

Någon som vet om tex KH, Ca , Fosfat o Nitrat är lika känsligt får då gäller det att köpa nya snabbt ?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev till att beställa nya, det vågar man inte chansa på om det kan slå så mycket. Jag ska kolla KH o Ca sen när dom nya kommer.

Fostfat vet jag inte , vet bara att jag hade för mycket igår när jag kollade så nu blir det både Alu o järnbaserad ett tag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Salifert måste ha ändrat något i sitt MG-test. Jag har upplevt precis samma sak, dock hade mitt test inte gått ut i datum.

Jag doserade ganska mycket MG, för att nå en acceptabel nivå. Med nytt test så visade det max, så jag fick späda ut vattnet med hälften osmos, för att komma till en mätbar skala...

Här står en del om det:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38670-Salifert-Magnesium-manual&highlight=salifert+mg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma erfarenhet här. Mitt test gick ut nu i precis, och akvariet har stabilt visat 1500 i Mg det sista halvåret.. nu testade jag med nytt MG test.. 1800.. kanske förklarar några av mina problem. tycker precipationen av kalk gått långsamt det sista, och också vissa färger varit annorlunda.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...