Gå till innehåll

Pumpande Xenia


Grubbelmuz

Rekommenderade inlägg

Snabbt och enkelt: byt all sten som det sitter xenia på.

Inte så kostnadseffektivt, och långtifrån enkelt, dock.

Annars är det nog bara att rensa, rensa, rensa. Får du bort hela foten så är det bra, annars blir det nya små xenior. Foten håller bättre än resten av xenian.

Ett sisådär tips är att skålla stenen. Fine, det dödar i princip allt utom själva xenian, men den blir såpass chockad att foten släpper lättare.

En bredbladig pincett kan vara bra att ha i största allmänhet.

Jag ska bevaka den här tråden i jakt på hur man kan bli av med det här sabla ogräset för gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det jag som är lite bakom,men jag gillar Xenia. När jag har för mycket i ett område så brukar jag klippa samtidigt som jag byter vatten. På så vis kan jag suga ut den avklippta Xenian.

Annars så tycker jag att det är ett grymt snyggt "ogräs".

Tycker som dig att pumpande Xenia är en fin korall, inte så färgglad men den "pumpar" ju vatten snyggt och gör sig fint när det sitter tjockt ihop :) tar bort det som växer ifrån bara

Sällar mig till detta gäng - och tänk hur mycket näringsämnen det suger upp !!!!

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Haha!

Nej inte så illa men det dyker upp xenia lite här och där.. Blir inte mindre av det direkt, jag prövade att skrapa av det på en sten som jag kunde plocka ur lätt. Jag fick bort kanske 4 baser och såg inga rester av dom, efter ca 1 månad hadde jag kanske 8st nya på samma ställe.... Det kändes som den sa till mig att, rör du oss hämtar vi bara fler :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...