Gå till innehåll

Tenecor? akrylakvarium


SeaDweller

Rekommenderade inlägg

Sökte lite.

Hittade detta

ultraquarium3l.jpg

http://www.tenecor.com

Now accepting Visa, MasterCard, Discover, and American Express

credit.gif

We ship anywhere in the world!

Hittade ett inlägg på www.ciklid.se där en skrev detta:

Jag bor i stort sett granne med Tenecor, 15 miuter därifrån. Jag var dit och tittade lite på vad de bygger och det är en hel del intressanta saker.

Kan nämnas att 5000-liters akvariet är det störst på listan, sedan bygger de vad man vill ha. När jag var där höll de på med ett akvarium på 11000 liter. Stort! Fast frakten kan ju komma att kosta lite väl mycket om det ska hela vägen från en öken till Sverige. Fast de erbjuder ju 10% rabatt nu :)

Tenecor tillverkar sina akvarier med akrylglas och alla kommer med livstids garanti. Visst, akryl repar så lätt så man kanske inte ska ha vissa malar i det och helst inte titta snett på det heller, men det har många fördelelar, t.ex. att det släpper in ljus bättre så det blir naturligare färger. Fogarna är starkare än själva glaset så då behövs ju knappast någon ram heller. :D

Visserligen så behöver ju bara de större akvarierna i akrylglas en fog överhuvudtaget, så det blir ju snyggare på det sättet också. 300-600 liter ska väl gå utan fogar.

Ursprungligen skickat av spec "mats"

Rena gör oxå riktigt snygga akvarium-undrar vad som är fördelar resp. nackdelar med sk. akrylakvarium? (plexiglas?)-som tenecor gör, se länken av henkedeh

http://www.tenecor.com/whyacrylic.php akryl på Tenecor</A>

Finns det någon tillverkare i Sverige som jobbar med akrylglas?

Jag håller med om vad som sagts tidigare: möbeln måste vara snygg men det är också viktigt att man gömmer alla sladdar och interna pumpar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset om den tyska varianten.. Jag är nämligen rädd att frakten från amerikat skulle bli minst sagt hemsk. På Tenecors sida i usa hittade jag ochfastnade för denna modell:

Jag skulle då fixa en möbel som går från golv till tak med karet i mitten, ungefär som kakelugn. Tror det kan bli grymt. Om man skulle köpa detta i varianten "Reefready" med skummare, pumpar, sump osv. så ligger den på ca 14000:- med dagens dollarvärde. Dock ingen MH dårå.

Skulle det finnas i tyskland kan man ju bara gasa ner och hämta.

post-747-14468912064067_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tenecor i Phoenix gör mycket "snygga " akvarier. Allt som rör akvariet kan man få custom made dvs du själv bestämmer genomföringsstorlek, brunnstorlek, sladdgenomföring, returpump genomföringetc.Framför allt så är deras acrylglas helt ofärgat. Köpte ett 375 lhörnakvarie med ovandel och underskåp levererat till skåne via Los Angeles, Rotterdam och Helsingborg. Kostnaden låg för ett par år sedan på cirka 30 000. Förmodligen dyrare nu, men det var det värt. Kanon sevice därifrån. Köpte sedan ett litet nano kar från Tenecor, som flögs hit med SAS cargo. Inte fullt så dyrt men dock. När det gäller repor i acrylglas så finns det speciella algskrapor med skaft ellermagnetsom är specialanpassade och dessutom finns det reparationskit som enkelt tar bort stora eller små repor i glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe smakar det så kostar det. heter det väll.

smiley2.gif.

ja jag tycker att det är snyggt med ett runt kar eller en halvcirkel. varför vara som alla andra. kan du bygga som en "kakelugn" från golv till tak så blir det grymt snyggt

Bild frå Casco-Group.

august304.jpg

august301.jpg

september07.jpg

september21.jpg

Klart intressant hur dom gör för att böja karen till sin rätt. In i en ugn så den smälter å låt den svalna sakta i spänn.

Fördelen med "plexi" kar är ju att det ej bryter ljuset för oss som i ett vanligt kar med ett "grönt" sjus in i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart läckert med de annorlunda formaten! Men LS och akryl blir väl en del repor kan jag tänka mig...

"Acrylic is easily refinished.

If glass scratches it can not be repaired. Acrylic can be repaired with a variety of scratch removal kits. Even internal scratches can be repaired without removing the fish or water..."

Låter i och för sig intressant... men hur bra fungerar det tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar (ungefär om väntat smiley5.gif.) från tyskland:

Plexiglas Aquarium, colorless clear

Half circle form

Rim, all around

Measurements (L x W x H):

1200 x 600 x 760 mm

Wall thickness:

20 mm Front, Rear

15 mm Bottom plate, Rim

Preis: 1350,- ca. ,- Euro (ex works, add VAT)

Som sagt inte oväntade priser, men det går säkert att göra nåt på priset om man beställer flera. Frågan är bara om man verkligen får valuta för pengarna på en halvcylindermodell? Man kanske ska köpa nån annan form, L formad eller inåtvälvd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kom på ett tips som jag haft problem med innan:

Jag jobbade på TRopikariet- Kolmården förut. Hade hand om Vatten avdelningen där vi hade runda akvarium. Själva karet var gjort i båtplast och rutan var rundad och passade in i karet så det bev en sluten cirkel! Problemet som jag hade varje dag! Var att glasen skulle va helt rena och klara inför varje öppnande- det var minst en timmes jobb bara det! (men många akvarium finns det ju). De välvda/runda glasen var alltid jobbigt att få rent, ofta tog jag luftslang till hjälp och hängde ner i akvariet för att gnugga nere vid botten åxå,. Dessutom var de av plexi typ och nya repor dök upp titt som tätt..

Men det coolaste med rutorna var att de förstorade lite, och gjorde att korall bergen kom närmare ansiktet!

Lite tankar från mig- -KH-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Fick svar (ungefär om väntat :smiley5:.) från tyskland:

Plexiglas Aquarium, colorless clear

Half circle form

Rim, all around

Measurements (L x W x H):

1200 x 600 x 760 mm

Wall thickness:

20 mm Front, Rear

15 mm Bottom plate, Rim

Preis: 1350,- ca. ,- Euro (ex works, add VAT)

Som sagt inte oväntade priser, men det går säkert att göra nåt på priset om man beställer flera. Frågan är bara om man verkligen får valuta för pengarna på en halvcylindermodell? Man kanske ska köpa nån annan form, L formad eller inåtvälvd?

vart fick du detta svar ifrån

Länk/hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en gång i tiden vatt i kontakt med just Tenecor i usa, frakterna kostar multum, kan jag bara säga. men sen fick jag kontakt med ett annat företag som gärna skickade och faktiskt till ett rätt så humant pris, där man köpte set typ från 20 liter upp till 1000liter, som står staplade i varandra, och räknade lite på priser på detta, och det blev jädrans dyrt, 1000liters karet skulle kosta med en mycket låg marginal ca 11 000:-, men dem är snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har erfarenhet av detta???

Jag reagerar direkt på att ha plast som material till akvarie....Speciellt för det priset. Det repas otroligt lätt. Bara att torka av med papper orsakar repor som ger en matt yta. Skall man då på med algskrapa :-/

Se bara hur busskurer ser ut.

Någon som vet om de gör någon form av ythärdning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en gång i tiden vatt i kontakt med just Tenecor i usa, frakterna kostar multum, kan jag bara säga. men sen fick jag kontakt med ett annat företag som gärna skickade och faktiskt till ett rätt så humant pris, där man köpte set typ från 20 liter upp till 1000liter, som står staplade i varandra, och räknade lite på priser på detta, och det blev jädrans dyrt, 1000liters karet skulle kosta med en mycket låg marginal ca 11 000:-, men dem är snygga.

Innan beställning så kolla även upp speditörens ersättning för produkten och skador.

Ex Works innebär att leverantören avsäger sig ansvar så fort det har lämnat väggarna. Eventuella transportskador och försäkringar på transporten får kunden ansvara för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akryl är mer tåligt än glas, vad det gä'ller repor så finns det speciella algskrapor till akryl, och blir det repor reparaerar man det med en gel så syns inte repan alls,släpper igenom mer ljus, mer lättarbetat än glas, ja , fördelarna är faktiskt många med akryl. ag skulle inte tveka för att köpa ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akryl är mer tåligt än glas, vad det gä'ller repor så finns det speciella algskrapor till akryl, och blir det repor reparaerar man det med en gel så syns inte repan alls,släpper igenom mer ljus, mer lättarbetat än glas, ja , fördelarna är faktiskt många med akryl. ag skulle inte tveka för att köpa ett.

Ta en akrylbit. vanligt hushållspapper och gnugga lite. Undersök sedan ytan.

Blir precis som tvättrepor på bilen. Den erfarenheten har jag inte av glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarie akrylen är nog litet hårdare och det finns renoveringssatser som till och med skall kunna ta bort repor utan att tappa ur vattnet. Undrar om det verkligen fungerar. I mitt Nano får jag en del kalkalger på framrutan.

Där har jag en litet udda metod att ta bort dem. Jag gnuggar litet med magnetalgskrapan på dem och nästa dag så ramlar de av direkt nästan som om det räcker med att algskrapan bara kommer nära!

Rowa har kommit ut med ett preparat man kan belägga insidan på rutor med som skall hålla kalkalgerna borta i upp till tre år!

Men man måste tömma akvariet, torka, lägga på medel och torka igen innan man fyller på nytt vatten. 3-400 kronor om jag kommer i håg rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...