Gå till innehåll

Marodör. Ormstjärna eller kräfta?


spelin

Rekommenderade inlägg

Har en clownfisk som i natt blivit ordentligt tuggad på. Analfenan är bortgnagd liksom en stor bit av sidofenan. Jag har ganska nyligen skaffat en röd ormstjärna xl som är nattaktiv och rör sig mycket. Kan det vara den som är boven? Inga andra fiskar finns i karet men däremot en stor eremit.

Vad kan det vara som nafsat på fisken?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att veta vilken det skulle vara. Ormsjöstjärnor är ju asätande opportunister och är den tillräckligt stor skulle den utan tvekan kunna fånga och döda/skada en sovande/vilande clownfisk. En stor eremit skulle nog kunna döda/skada en clown om den fisk tag i den, men jag inbillar mig att den skulle ha svårare att lyckas än en ormsjöstjärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en grön ormsjöstjärna som var rätt stor. Den tog en frökenfisk när jag tittade på. Det var på natten och attacken var att falla rakt ner på fisken. Sen drog han med fisken in i stenröset. Jag blev av med 3 st på kort tid innan jag fick väck den från karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade att stödmata vem det nu är som är hungrig på kvällen med laxbitar. Clownen fick i alla fall vara ifred igår... Då såg jag att ormstjärnan drog iväg med matbiten men nu ikväll var det eremiten som käkade. Kan de jobba i flock? ;)

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag flyttat ut fisken ur karet tillsammans med euphyllian den bor i. Den enda övriga kända invånaren i kar 2 är en välgödd putsarräka. De tuggade fenorna har läkt fint. Till min förvåning märkte jag dock nya fenförluster härom dagen. Jag har sötvattensbadat fisken om det skulle röra sig om någon parasit. Kan något ha smitit med i euphyllian? Eremit och ormstjärna är kvar i kar 1.

Vad tror ni?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...