Gå till innehåll

Lim till PVC-rör


strf90

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

En liten fråga angående limning av pvc rör.

Röret som skall limmas skall gå från skummare ner i sump, dvs ingen direkt stående vattenpelare eller dylikt i röret.

För att limma dessa PVC-rör måste man ha så kallat Tangit PVC-U, eller vad det heter, eller kan man ha gammalt hederligt Epoxy eller superlim? Kanske lägga en silikonsträng runt utanpå sen oxå för säkerhetsskull.

Eller är Tangit sådant att det inte släpper ifrån sig allsköns gift ner i vattnet?

MVh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget superlim eller epoxy! Tangit är engetligen inget lim utan snarare ett lösningsmedel. Tangiten består av PVC-granulat samt cyklohexanon (som löser upp PVC). När man rengjort PVC-röret och rördelen med rengöring (tangit-rengöringsvätska) samt limmat ihop delarna, blir skarven helt homogen. I princip vulkar man alltså ihop rören....

Nåväl, det jag försöker säga med allt dravel är använd endast Tangit rengöring/lim för att sammanfoga PVC! Efter total genomhärdning (24 timmar) är röret ofarligt för akvariet, spola dock igenom rören noga innan drifttagning, och dra gärna genom ett snöre med en svamptuss i enda ändan för att "diska av" röret invändigt!

MVH

/Kenny@GPA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade samma problem.. det FINNS på bauhaus, men personalen är inkompetent/orkar inte hjälpa till att hitta... ska ligga bland de vita rören till toaletter och handfat...
Vad fan har du gjort på mitt lokala Bauhaus, du måste ju ha alternativ närmare ditt hem...

Med andra ord, exakt så här är det här med. Låg en hel driva tangit-tuber här, men personalen viste inte vad jag pratade om.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fan har du gjort på mitt lokala Bauhaus, du måste ju ha alternativ närmare ditt hem...

Med andra ord, exakt så här är det här med. Låg en hel driva tangit-tuber här, men personalen viste inte vad jag pratade om.

B!

Visste inte att ni fick åka till göteborg för att handla på bauhaus... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va på Bauhaus i Malmö (svågertorp) idag (kunde inte vänta med att se om jag missat det). Men -nej där fanns det inte. De hade dock hjälpsam personal och vi kollade igenom artikeldatabasen och de hade det inte men vissa andra Bauhaus hade tydligen... :(

Nåja som tur va hade Harald Nyborg det i sortimentet istället...

E ju sjukt märkligt att det inte finns på så "välsorterade" byggvaruhus, finns det inget användingsområde än akvaristik för Tangit eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Använde plexiflex 116 på insidan och något typ av glasfiber smörja utsidan. Kommer inte ihåg exakta namnen. Det ena är plastlim köpt från plastfirma, det andra är köpt från Statoil och används för att laga och täta hål i båt och bilar t.ex. Dock är den andra blå i färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...