Gå till innehåll

Färg för att måla akvarium


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag har använt Beckers halvmatt lackfärg när jag målat om mina Juwel akvarium från svarta till vita (nu har dock Juwel släppt vita akvarium men det var efter jag målat).

Färgen fastnade bra men visst om du skrapar med något vasst så kommer det såklart lossna. Sen är det alltid bra att sandpappra/rugga upp ytan som skall målas då färg alltid fastnar bättre. Men jag skippade det. Ta tunt med färg och lägg flera lager istället för att slaffsa på med mycket första gången. Jag målade med 3-4 strykningar av lackfärgen men fin lackroller.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gammal tråd men om någon annan söker på ämnet så kan jag lika gärna skriva ett svar :)

Finns en grund färg som heter Häfter. Den fäster på nästan allt. På burken står det Laminatplattor, Kakel, Fabriksmålade ytor mm.

Sedan målar man bara över med den kulören man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har något levande i akvariet så hade jag rengjort ytan med målartvätt. trämöbeln hade jag grundat med häftgrund V och sen målat med en Blankett v40(vilken kulör man vill) Se bara till att få grundningen täckt. Grunda 1-2 ev 3 gånger. Det kan vara svårt att få färg att fästa riktigt bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det höga pH:t i målartvätt etsar färgrester i ytan så att nästa färglager fäster bättre + att det förhoppningsvis dödar svamp och alger.

T- spriten löser vattenbaserade lackfärger men men gör ingen större inverkan på andra färgtyper vad jag vet. Svamp och alger dör nog också. Men inte under gammal färg.

Målartvätt är billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...