Gå till innehåll

500 l, Akryl med "externa" Streamers och överrinning


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Äntligen är det nya akrylakvariet på gång efter evigheter med funderingar! Ska bli grymt skoj att testa akryl efter ett par läckande glasakvarium.

Och när man väl kör Akryl så varför inte köra lite specialare... :)

Det kommer alltså att bli ett kar på cirka 500 liter, måtten 124 x 65 x 60 cm.

2011-09-04.png

För att få till ett så visuellt sett rent akvarium som möjligt har jag valt att lägga överrinning utanför själva akvariet. Jag kommer även att köra 2 stycken Tunze 6105-streamers i en "extern" lösning där pumparna sitter i en box utanför akvariet.

extern.jpg

Och här kommer en bild från tillverkaren Schuran på hur långt de har kommit med karet nu.

schuran2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra sumpfritt Hans?

Överrinningen kommer gå ner till en sump under akvariet. Där blir det skummare och biopellets. Jag kommer testa Bubble Magus kon-skummare Hero 180 och köra Vertex UF-15 med biopellets. Returpump blir en Tunze 1073. Kommer inte ha något stort flöde genom sumpen, bara tillräckligt för att driva skummaren på ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt hans, ska bli kul o följa detta projekt, vad planerar du för inriktning ?

Mvh Manne

Det ska bli ett 500 liters nano akvarium. :)

Det blir kantnålar såsom doryrhamphus janssi

Doryrhamphus%20janssi.JPG

och små gobies såsom Trimma cana

DSC033861.jpg

Sen blir det mycket SPS och musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska bli kul att se utvecklingen på.

Gillar ditt nanotänk skarpt, ska du ha någon "troffe"fisk som vi diskuterade senast???

En eller två lite större fiskar ska det nog få plats ändå. En C. strigosus har jag redan och det är en favorit både till utseendet och för dess algätande. Den är ju dock inte riktigt den där fisken som syns från andra sidan rummet och en sån behövs ju också. Har haft funderingar på en Pygoplites diacanthus... eller ett par Chelmon rostratus kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle valt bort de stora helt och bara haft smått, eventuellt någon kardinal som "medelnivåfisk". det har varit min dröm en längre tid att göra så. Just nu är mina pyamaskardinaler den största fisken (frånsett min salaris då)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle valt bort de stora helt och bara haft smått, eventuellt någon kardinal som "medelnivåfisk". det har varit min dröm en längre tid att göra så. Just nu är mina pyamaskardinaler den största fisken (frånsett min salaris då)

MVH Lasse

För nördigt, finns det alltid en risk i, 500 liter är en grandios möbel men utan en visuell pärla kan tära på ett förhållande:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För nördigt, finns det alltid en risk i, 500 liter är en grandios möbel men utan en visuell pärla kan tära på ett förhållande:)
Det var just det faktumet som gjorde att jag gick ifrån min ursprungliga plan med bara småfisk :) det var någon närstående som tjöta om någon stor fisk i alla fall... Dock har jag bättrat mig med tiden så allt stort är ute nu :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man ha en mindre visuell pärla finns ju alltid Splendidus-mandariner, Nemateleotris-Gobys och t.ex. Pseudochromis Fridmanni. De tycker IAF jag sticker ut lite. Men å andra sidan så är väl många av de små väldigt färggranna, så det kanske kan bli svårt att konkurrera visuellt vad man än stoppar i. Speciellt då om man även hittar riktigt färggranna musslor och koraller!Intressant bygge ändå. Kommer du sätta mer cirkulation i andra änden av karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man ha en mindre visuell pärla finns ju alltid Splendidus-mandariner, Nemateleotris-Gobys och t.ex. Pseudochromis Fridmanni. De tycker IAF jag sticker ut lite. Men å andra sidan så är väl många av de små väldigt färggranna, så det kanske kan bli svårt att konkurrera visuellt vad man än stoppar i. Speciellt då om man även hittar riktigt färggranna musslor och koraller!Intressant bygge ändå. Kommer du sätta mer cirkulation i andra änden av karet?

Mandariner står helt klart på inköpslistan. Fridmani är ju en av mina absoluta favoriter som jag odlat tidigare men jag är lite osäker på dem tillsammans med små räkor såsom Thor amboinensis. Men eventuellt blir det ett par Fridmani, de är dock inte de där fiskarna som syns från andra sidan rummet utan är mer tillbakadragna. En Zebrosoma-kirurg skulle passa bra och fylla ett behov angående algätande... synd att Gemmantum är så dyr. :)

Inga mer pumpar ska behövas. Det är rätt så bra tryck i Tunze 6105, inte lika bred stråle där. Kommer även ha en rätt så öppen inredning så det ska räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Berätta hur du tänkte angående akryl vs glas. Jag gillar verkligen att lägga avrinningen externt, är inne på samma spår.

/Erik

Främsta anledningen är att jag har haft 3 stycken glasakvarium som spruckit/börjat läcka. Egentligen behövde jag inga mer anledningar. Men visst är det ett plus att akryl är släpper igenom färgerna bättre än Opti-white glas och att man kan göra lite roliga speciallösningar såsom de externa boxarna här. Akryl isolerar dessutom bättre än glas så om jag inte tillför allt för mycket värme med pumpar och belysning så kommer akvariet vara mindre känsligt för värme från rummet. I och med att jag kommer köra LED-belysning (Vertex Illumina) och strömsnåla Tunze-pumpar så tror jag att jag kommer få en rätt så stabil temperatur.

Akryl har väl två nackdelar, priset och repkänslighet. Jag är beredd att leva med båda jämfört med spruckna akvarium. Hur repkänsligt det är vet jag inte riktigt ännu, men jag har sett Schuran-akvarium varit i drift i många år och fortfarande ser riktigt riktigt fräscha ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt intressant bygge, jag har sneglat på akryl jag med så nu har jag en bra referens att följa ;)

Lite nyfiken på priset jag med, kan tänka mig att dina speciallösningar lade till en o annan krona på kostnaderna(men i de stora hela brukar det inte vara så mycket).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte plasten väldigt repkänslig??? Om man behöver göra rent med rakblad eller algmagneter..

Sorry. Såg precis att du redan skrivit det....

Det här är inte samma typ av plexiglas som de billiga små akvariumen man kan köpa, det är mycket mer reptåligt än så. Men man får absolut inte använda rakblad eller vanliga algmagneter, då repar man det garanterat! Det finns speciella algmagneter för Akryl-akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är inte samma typ av plexiglas som de billiga små akvariumen man kan köpa, det är mycket mer reptåligt än så. Men man får absolut inte använda rakblad eller vanliga algmagneter, då repar man det garanterat! Det finns speciella algmagneter för Akryl-akvarium.

Som sagt. Redan redan bekräftat det där med känslighet för repor...

Vem har byggt dina läckande akvarium? Själv har jag bara råkat ut för sånt under den "kittade eran".....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...