Gå till innehåll

Kens ELOS 120


osby0479

Rekommenderade inlägg

Tack alla, jo det verkar nog till att kunna bli bra, bara pelletsreaktorn som ska i sen ska Profiluxen programmeras!

Jo det är bra tryck i den, kör bara 70% av dess kapacitet, men är lite osäker på hur jag ska ha inställningarna, sista funktionen är moon light hur länge ska man köra den, har satt den från 22.00 till 00.00, kanske kan ha på den längre utan att det kan göra nån skada, är ju bara 2 dioder som lyser, snyggt är det iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 179
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så har man gjort första fosfat testet och det visade noll fosfat, både på ett salifer test samt hanna checkern, så det bör ju stämma, kör en strumpa i sumpen med 1dl fosfat remover!

Brunalgerna börjar komma mer o mer, ska köra ett nitrit test ikväll o se vad man får för värde!

Är ju sjukt sugen på att stoppa ner levande ting, men ska försöka hålla mig tills nästa år, så det får gå in sig ordentligt, ska försöka få i biopelletsen nästa helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikationen kommer nog inte igång ordentlig förrän du stoppat i lite levande sten eller något annat som innehåller biologiskt nedbrytbart material. För dina pelare var död sten va?

Kan vara en idé att vänta med biopelletsen tills nitrifikationbakterierna har etablerat sig ordenligt, kanske finns en risk annars att pelletsen konkurrerar ut eller försenar den annars önskade mikrofaunan. Har dock ingen källa på det påståendet.

Man kan mata karet lite, eller slänga i en död räka för att sparka igång processen. Att introducera LS lär också resultera i en del döda djur som ger samma resultat, men det har du kanske redan gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det känns ju lite sterilt med osmosvatten och keramikpelare, men har algerna satt fart så finns det säkert någon biologisk källa, sanden kanske.

Jag tycker denna sidan beskriver uppstarten ganska bra: http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/cycling

Vi kan nog ordna nåt på dagen på lördag om du inte jobbar. Deltec-reaktorn står och väntar på dig.

Lånar gärna lite tangitlim av dig om du har över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ju fiffes rsm. Det står i Liatorp nu. Får väl köra ner till osby och se det live när du fått igång det med levande. Det va ju riktigt snygga revpelare. Gillar att en går över vattenytan

Har också en pelare över ytan. Det knasiga är att det måste hamnat nåt frö i stenen för det växer nånt typ av lök i stenen ovanför utan :-D

Eller så kanske det funkar på söndag? Jag har nog en skvätt över så jag tar med mig den!!

Söndag blir bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen Christer!

Tack Stefan, kommer nog många bilder efterhand som det levande kommer i karet!

Jag har satt en kulventil på returröret nere i skåpet som jag kan justera vattnet ner, funkar kanon, kan fixa en bild på detta, mitt är knäpptyst.

Nu ska det bara dit lite silikonslangar så vibrationerna försvinner från skummarpumpen och returen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så då va de första invånarna i karet, blev 3st blåbenta erimiter och en rödbenad samt en sandvändande sjöstjärna, så det blir dom som får vara testpiloter, alla värden ser iaf bra ut enligt mätningarna jag har gjort.

Så nu är det bara till att hålla tummarna, klarar dom sig bra så blir det till att handla lite sniglar på fredag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare 3 turbosniglar samt en sandvändande sjöstjärna ligger i karet, allt rör på sig, fick även filter ifrån drakfisken så nu börjar vattnet bli väldigt klart, beställde även ett easyblade, bland det bästa jag har köpt till akvariet.

Imorgon ska det i en fin flakväxande röd montipora en sten med fina riccorderior samt en mussla, sen får jag vänta i en vecka o se hur musslan trivs innan resten ska i. Har 8 till =)

Kommer ev Bilder imorgon på allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslorna kommer att få lite blandat, har pulver, spongepower, samt att dom tar reefpearls, och filtrerar i princip allt som är i akvariet så dom håller sig garanterat mätta!

Skickar med lite bilder, har ju börjat föra över lite musslor, 2 små och en stor, samt en montipora och ett par riccorderior i tre färger.

Tråkiga med den stora musslan är ju att den slår inte ut som jag tycker att den så bör, har sett likadan ut i ca 2 månader, en annan från samma ställe gick bort efter 2 veckor. Och jag chansade på att den skulle klarar sig så den fick flytta med först, dör den så dör den, spelar ju mindre roll då den knappt visar något "kött", tycker bara att det är så tråkigt o lägga ut så pass mycket pengar och så blir det såhär, alla andra musslor är hur fina som helst.

Till helgen får jag nog ta o skicka ner resten av samlingen, om allt ser bra ut!

Sen kanske det blir dax för dom första fiskarna!!

post-5056-14468924042186_thumb.jpg

post-5056-14468924042381_thumb.jpg

post-5056-14468924042569_thumb.jpg

post-5056-14468924042744_thumb.jpg

post-5056-14468924042932_thumb.jpg

post-5056-14468924043112_thumb.jpg

post-5056-14468924043297_thumb.jpg

post-5056-14468924043471_thumb.jpg

post-5056-14468924043676_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...