Gå till innehåll

Ett nytt Nano ser dagens ljus


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har man dock gjort en downsize och kör dem på 700 mA vilket då ger ca 7 watt i effekt.

post-2331-14468923088765_thumb.jpg

Givetvis så vill jag inte sitta och titta på en glasbaksida utan jag vill ha en klippbakgrund med möjligheter till filtreringsfack. En gammal, ej använd BTN bakgrund sågades till och bildar ett perfekt fack. Klumpen till höger är bara där för att hålla inredningen på plats medans den utprovas och innan den limmas fast.

post-2331-14468923089628_thumb.jpg

I den högra delen har jag placerat det lilla medföljande filtret som samtidigt utgör hållaren för LED belysningen. Själva lampan är skjutbar på stängerna som faktiskt är strömledningen till lampan!

post-2331-14468923089339_thumb.jpg

Som ni ser så arbetar filtret bara i filterkammaren och det beror på att det är konstruerat med en liten filtermatta som innesluter en liten filterkorg. Denna filterkorg kommer jag att använda för fosfatremovers eller annat ändamål. Kan tänka att fylla den med biopellets också.

Nu återstod problemet med att få cirkulation i karet och det är löst med en liten streamer som sitter inne i filterkammaren men med sitt utlopp i akvariet. Minsta modellen av Newave från Aquarium Systems fåt lösa den problematiken. På första bilden ser man utblåset. Konstruktionen kommer att kompletteras med två inlopp till filterden, 1 i medelnivå och ett ytavlopp. I filterfacket och ca 15 cm upp kommer det att ligga korallsand som skall utgöra en remote deep sand bed, mer om detta senare.

post-2331-14468923089059_thumb.jpg

Uppdateringar kommer att ske alltefter

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är att Eheim tydligen håller på att ta fram hybrid (både vitt och blått) samt en ren blå LED som ljuskälla. Det går att placera två på strömledarna men då får man ju gå upp till 1400 mA, kanske går det att serikoppla ursprungaggregaten. Jag är tveksam om bara en lampa räcker till men just nu i lite grumligt sötvatten har jag ca 70 i PAR över hela botten och halvägs upp i mitten (under ljuskällan) har jag nästan 200 i PAR! Detta innebär att ljuskällan kanske väl räcker till för många koraller. Jag kommer troligtvis att köra detta kar fosfatfattigt som omväxling. Veckomässiga vattenbyten på 10 liter planeras så länge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - då har jag gjort lite mer med mitt kar.

Jag har tagit upp öppningar (silar) mellan "filterfacket" och akvariet. På medelnivå i vänster kant har jag ett insugningsrör och sedab finns en ytavrinning högst upp i vänstra hörnet.

post-2331-14468923101394_thumb.jpg

Newave pumpen som ger 1000 liter i timmen är placerad i sitt hål.

post-2331-14468923102014_thumb.jpg

Filterpumpen är lätt att hantera och när man monterar ner den så framträder konstruktionen med filterbehållaren. Den blir perfekt för fosfatmedel bland annat. Till en början skall jag köra detta kar kraftigt fosfatreducerat som en riktig SPS-nörd. Den är lätt att lyfta ur karet för servica och den utgör samtidigt fästet för belysningen.

post-2331-14468923103115_thumb.jpg

Belysningen - ja ljuskällan sitter i en snygg förpackning och är skjutbar på hållarna. Hållarna utgör samtidigt strömmatningen!

post-2331-14468923103308_thumb.jpg

Nu är nästa steg att limma fast bakgrunden och börja inreda.

MVH Lasse

post-2331-14468923101165_thumb.jpg

post-2331-14468923101607_thumb.jpg

post-2331-14468923101811_thumb.jpg

post-2331-14468923102222_thumb.jpg

post-2331-14468923102428_thumb.jpg

post-2331-14468923102654_thumb.jpg

post-2331-14468923102904_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kul projekt... Vad är det för BTN-bakgrund du använder? Du skriver att du kanske skall använda biopellets. Hur har du tänkt att få de att fungera utan skummare?

Tyvärr är det nog inte så lätt att få tag på denna bakgrund, den är upphittad i ett garage som ligger i Jonsered, på gränsen till Partille :) Passade dock perfekt till mitt syfte. Den är från början större men är tillsågad på längden. Jag får nog det att fungera utan skummare också skulle jag tro men biopelletsen ligger på framtiden. Det första jag skall prova är fosfatfällning, vattenbytena får fixa nitraten så länge. Baksidan kommer att tjänstgöra som en remote deep sandbed.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det nog inte så lätt att få tag på denna bakgrund, den är upphittad i ett garage som ligger i Jonsered, på gränsen till Partille :) Passade dock perfekt till mitt syfte. Den är från början större men är tillsågad på längden. Jag får nog det att fungera utan skummare också skulle jag tro men biopelletsen ligger på framtiden. Det första jag skall prova är fosfatfällning, vattenbytena får fixa nitraten så länge. Baksidan kommer att tjänstgöra som en remote deep sandbed.

Oj, där var nog jag också i somras, men jag var artig nog att inte gräva i hans garage... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tyvärr är det nog inte så lätt att få tag på denna bakgrund, den är upphittad i ett garage som ligger i Jonsered, på gränsen till Partille :) Passade dock perfekt till mitt syfte. Den är från början större men är tillsågad på längden. Jag får nog det att fungera utan skummare också skulle jag tro men biopelletsen ligger på framtiden. Det första jag skall prova är fosfatfällning, vattenbytena får fixa nitraten så länge. Baksidan kommer att tjänstgöra som en remote deep sandbed.

MVH Lasse

ett garage som det nog finns mycket skoj i ;) har inte varit där själv men jag vet vem det tillhör.

ska bli kul och se hur detta blir Lasse :) (tror det blir bra ;):))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja karet tuffar på - inga fiskar i än med en liten gulaktig boxarräka (troligtvis Stenopus cyanoscelis) och en Lysmata wurdemanni har fått flytta in ihop med några eremiter, humlasnäckor och sandlevande snäckor. Något som verkar vilja gräva har också kommit med - kan hoppas att det är en liten pistolräka. Lite koraller har kommit i, främst mjukkoraller men även några stenkoraller. En stenkorall av osäkert släkte kom med på en LS och den utvecklas bra.

Härunder är några bilder på härligheten

post-2331-14468923411677_thumb.jpg

MVH Lasse

Det är tänkt att två sådana här skall få flytta in på söndag

post-2331-14468923407246_thumb.jpg

post-2331-14468923407468_thumb.jpg

post-2331-14468923411196_thumb.jpg

post-2331-14468923411434_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja karet tuffar på - inga fiskar i än med en liten gulaktig boxarräka (troligtvis Stenopus cyanoscelis) och en Lysmata wurdemanni har fått flytta in ihop med några eremiter, humlasnäckor och sandlevande snäckor. Något som verkar vilja gräva har också kommit med - kan hoppas att det är en liten pistolräka. Lite koraller har kommit i, främst mjukkoraller men även några stenkoraller. En stenkorall av osäkert släkte kom med på en LS och den utvecklas bra.

Härunder är några bilder på härligheten

[ATTACH=CONFIG]65592[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65593[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65614[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65615[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65616[/ATTACH]

MVH Lasse

Det är tänkt att två sådana här skall få flytta in på söndag

Oj, mycket unikt. Älskar nano akvarium, häftigt att få en sån liten värld i denna stora värld att fungera.

Du får hålla dig uppdaterad ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ursäkta dröjsmålet - jo den funkar bra - gjorde bara samma misstag jag gjort tusentals gånger - gjorde återrinningen för klen - fick åtgärda det med vatten i karet - ingen höjdare precis.

Foton kommer, fisken går bra och någon typ av ingenjör följde med stenen hem - mantis, pistolräka eller något annat som gillar att gräva....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...