Gå till innehåll

StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den har en ställning som man ska kunna sätta på kanten av karet. Brett? Den ska enligt tillverkaren kunna användas för 120cm långa kar, så jag hoppas att ställningen ska passa på Percula 120 då det är 122cm långt, annars blir det till att fixa fästen i taket.

Jag ska plocka upp den på Triton imorgon, tänkte göra en liten "review" med bilder och första intrycket, kommer förhoppningsvis upp imorgon eftermiddag/kväll om allt går som det ska.

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har en ställning som man ska kunna sätta på kanten av karet. Brett? Den ska enligt tillverkaren kunna användas för 120cm långa kar, så jag hoppas att ställningen ska passa på Percula 120 då det är 122cm långt, annars blir det till att fixa fästen i taket.

Jag ska plocka upp den på Triton imorgon, tänkte göra en liten "review" med bilder och första intrycket, kommer förhoppningsvis upp imorgon eftermiddag/kväll om allt går som det ska.

Har du beställt en 16000k eller 10000k?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget spännande, jag passade på att köpa lite sandvändande eremiter (höger) och snäckor (vänster) när jag var på triton, mina två sjöstjärnor jag haft sedan jag började med saltvatten blev harlequin mat, efter det så har sanden blivit lite tråkig, så jag hoppas att denna lilla städpatrull ska hjälpa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bra nyheter och lite dåliga nyheter idag... Börjar med de dåliga. Min Centropyge potteri som för ett tag sedan ådrog sig en skada i sidan hittades idag död. Jag har misstänkt att det skulle hända. Tyvärr så blev den sämre och sämre efter skadan och jag lyckades inte fånga den, vet inte om det hade gjort någon skillnad om jag lagt över den i ett eget karantänkar. Det var synd då det var en väldigt fin fisk som gick bra med alla andra djur i karet, det var kungen i mitt kar.

Jag har dock ett par goda nyheter, den första är att den "röda" BTA jag skaffade för någon vecka sedan som när den levererades var tråkigt brun har delade sig för ett tag sedan, de två halvorna har hållt sig gömda men en av dem kom fram idag och är mer orange nu, den har en bättre färg nu. Jag vet inte om det beror på den nya belysningen eller om det är att den ändrat färg, men hur som helst är det roligt, hoppas den fortsätter och blir röd/rosa.

Jag har dessutom behövt scapa om lite för att anemonerna börja krypa närmare mina Euphyllia med ett krig som resultat, ett krig som Euphyllian förlorade. Jag har flyttat alla Euphyllia till en egen revpelare där de sitter jättebra, så jag är mycket nöjd med den nya scapen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha stridit med plattmaskar i runt två år så ser jag nu ett ljus i slutet av tunneln.

Jag fick plattmaskar när jag köpte en korall i en butik och inte hade den i karantän. Länge så höll jag dem under kontroll genom att suga ut dem då och då men när jag för ett år sedan skaffade mitt Percula 120 så fick plattmaskarna övertaget. Jag vet inte om det var för att det var mer yta att leva på eller om det var att jag hade svårare att få tag på dem då karet är djupare än tidigare kar.

För en vecka eller två sedan så beslutade jag mig för att inleda en stor offensiv mot plattmaskarna i stil med "operation shooting star" som löste mitt problem med små sjöstjärnor.

Denna offensiv som går under namnet "Operation exit Eden" inleddes med att plocka ut alla stenar med skivanemoner på då alla dessa var ockuperade av plattmaskar. Dessa stenar doppades sedan i sötvatten i någon minut vardera. Därefter så plockades all Euphyllia ut ur karet och genomgick samma behandling då dessa gömde många plattmaskar. Efter sötvattensdoppen så åkte pippeten fram och sög in alla synliga plattmaskar som fanns kvar i karet. Därefter var första fasen av "operation exit Eden" avklarad.

Obekräftade uppgifter tyder på att plattmaskarna led stora förluster, flera hundra tals.

Tyvärr drabbades även jag av förluster, en Euphyllia som var svag efter interna strider med mina anemoner, tappade under de kommande dagarna fyra huvuden. En xenia gren som satt på en sten blev decimerad, då dessa inte tål sötvattensdopp.

Trots stora förluster så slogs inte plattmaskarna ut, de återgick till att försöka ockupera skivanemonerna. Under de kommande dagarna så fångades ett 50 tal in med pippet. Trots att plattmaskarna lidit stora förluster så visste jag att det bara var en tidsfråga innan de återhämtar sig, effektivare stridsmedel måste nyttjas...

För två dagar sedan inleddes den andra fasen av "operation exit eden". Efter att ha observerat en sakta återhämtning hos fienden beställdes en leverans med kemiska stridsmedel för att en gång för alla komma åt alla gömda plattmaskar. Flatworm exit.

Alla åtgärder för att tillse att de kemiska stridsmedlen används säkert och att den egna sidan inte skulle drabbas av negativa effekter vidtogs.

Nu fick det bära eller brista, full dos användes i det initiala anfallet. Efter 20-30 minuter såg man effekten hos fienden. Disorienterade plattmaskar kröp panikslaget runt bland skivanemonerna, efter ytterligare 20-30 minuter kunde man observera de första "flytarna", döda maskar som fördes bort med stömmen från pumparna.

Trots att viss effekt hade uppnåtts så var många maskar tillsynes oskada. Enligt ROE (rules of engagemet) så kunde ytterligare 50% kemiska stridsmedel tillsättas om inte önskat resultat uppnåtts inom 45 minuter från dess anfallet påbörjats.

Efter att övervägande beslutades att detta skulle ske. Resultaten var goda, fiendens förluster var stora. Endast ett fåtal plattmaskar observerades två timmar efter att anfallet påbörjats.

Under följande dag observerades ett fåtal plattmaskar, vilket ledde till att ytterligare en full dos användes.

Idag en dag efter det senaste anfallet genomförts så kan inga plattmaskar observeras. Det egna förlusterna är obefintliga, inga skador på egen trupp har registrerats. Fienden är till synes tillintegjord...

Under kommande dagar kommer intensiv observation ske för att upptäcka eventuella överlevande plattmaskar. Om fienden fortfarande finns i karet får vi se vad nästa steg i operationen blir, högkvarteret har gett tillåtelse att införskaffa en eller flera Chelidonura varians för att komplettera nuvarande insats med fotpatruller i området. Fortsatta kemiska anfall kan även övervägas.

Som det ser ut nu så är striden vunnen, men vi tar inget för givet...

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Måste säga att detta kar gör sig väldigt mycket bättre i verkligheten än på dom där bilderna. Dessutom så tycker jag att det är dags för några nya bilder eftersom jag vet att det har kommit lite nytt i karet sen dom som ligger här!

Tack för besöket igår föresten! Karet är uppe och rullar just nu, har lagt upp en tråd här så det kan vi ta där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att detta kar gör sig väldigt mycket bättre i verkligheten än på dom där bilderna. Dessutom så tycker jag att det är dags för några nya bilder eftersom jag vet att det har kommit lite nytt i karet sen dom som ligger här!

Tack för besöket igår föresten! Karet är uppe och rullar just nu, har lagt upp en tråd här så det kan vi ta där!

Tack. Jag har bett min syster komma förbi nån dag med sin kamera, då kanske det blir lite bättre bilder.

Ska kolla upp din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag höjde den för ca en vecka sedan. Jag har den nästan 30 cm från ytan nu för att få spridning i hela karet. Sedan jag höjde den så har jag kunna ta bort min gamla maxspect g2 170w och kör bara med Razorn.

I allmänhet så är jag nöjd, för mig har det enda problemet varit spridningen då jag skaffade den för att tillverkaren hävda att den var lämpad för LPS kar upp till 120cm långa och det stämde in på min profil, men innan jag höjde armaturen så var det mörkt ute i kanterna på mitt kar.

Jag tror fortfarande att jag gjorde rätt val med en 10 000K ramp, jag tror att 16 000K hade varit för blått.

Hur går det för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt nöjd med det blå ljuset i min 16 000K. Den hänger fortfarande ca 15 cm ovanför ytan, har inte justerat den något. Men så är ju mitt kar 65 djupt också. Höja den kommer jag absolut inte att göra för då slår ljuset utanför karet. Samma dag som jag började köra båda kanalerna för fullt så gick fläktarna igång för första gången, och de går 2 kanske 3 timmar varje kväll. Det hände aldrig de första veckorna. Mina koraller har helt klart reagerat positivt på den nya belysningen, och jag med:)

Kan du inte posta en bild vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...