Gå till innehåll

artemia och koraller


danne031

Rekommenderade inlägg

Jag kläcker emellanåt lite artemia och matar karet med.

Igår tänkte jag att varför inte se hur koraller reagerar på det, då jag vet att vissa typer bör/kan man mata aktivt.

Sagt och gjort sög upp med en kanyl och matade bland annat min Glabrecens, det tog några minuter sedan när jag kom tillbaks så var tentaklerna ruskigt uppblåsta.

Frågan är, tjock och uppblåst bra eller dåligt? Eftersom den normalt ska ta plankton så känns artemia lite större om man säger så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallmatning är en sak jag personligen tycker är underskattat, även om det blir allt vanligare att man köper korallmat med mera :)

LPS:er matar jag sällan specifikt nuförtiden, men med nån veckas mellanrum ger jag ändå dem lite käk med en hemmabyggd 60cm lång pipett :), SPS:er matar jag med diverse korallfoder nästan dagligen.

Antar att det är Euphyllia glabrescens du menar? Dem kan äta relativt stora bitar mat om dem vill så artemia är inga problem för dem, att de blåser upp sig är en födorespons, den ökar sin sannolikhet att fånga nåt genom att blåsa upp tentaklerna, det är det normala man ser på en korall när den känner att det är föda i vattnet, vissa drar ihop sin fotosyntetiserande "mantel" till viss del och skickar ut tentaklerna (typiskt Trachyphyllia, Lobophyllia, Acanthastrea med flera), Blåskorallen (Plerogyra sinuosa) är riktigt tydlig då den har fotosyntiserande blåsor och långa tentakler, när den känner mat i vattnet drar den ihop blåsorna och skickar ut tentaklerna (kanske 5cm långa), som ofta knappt syns när blåsorna är uppblåsta. Studera gärna när tentaklerna på korallen fångat nånting, dom rör sig sakta mot munnen, och ibland lämnar dem över dem till en annan arm närmare munnen, riktigt intressant att följa, här du kan se några bilder på min Cycloseris (som jag kallade Fungia vid den tiden) som käkar mysis, så ser du hur den flyttar maten till munnen på kanske en minut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matrespons och att dom äter är nog helt olika saker, det är lite svårt o hitta några vettiga studier kring korallers upptag av näring genom mat.

Jag har inget emot att mata LPS för där ser man faktiskt en viss skillnad på tillväxt av mjukdelar och återhämtning men när det kommer till dom flesta SPS så är jag mer skeptisk.

Tycker de är lite placebo varning över korallfoder, men jag skulle inte våga hävda varken det ena eller det andra baserat på det jag läst.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...