Gå till innehåll

Tips på invånare till 110 - 120l?


Timpin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram!

Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm.

I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö.

Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar.

I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med dessa!

Går det att sätta in en eremit ihop med hispidus tror ni? Har hört att de kan vara lite taskiga ihop med andra räkor/krabbor.

Någon som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, gobies är roliga :-) Gobiodon arter har jag i 112 liters kar och de går bra. Gobiodon Histrio och Okinawae har jag. Blennider är skojjiga med, men du kan enbart ha en i karet så som jag förstår det. Jag har en bicolor blennid.

Det finns ett wrasse släkte som heter Wetmorella, de verkar alla aktiva, snälla och pigga. De är små med och bör gå fint i ett 110 liters akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen, har tittat på endel av dessa fiskar också.

Hade en G. Histrio innan som tyvärr dog av vita prick ihop med min Pseudochromis Fridmani. Min Hispidusräka fick tag i gobyn en gång och höll fast den i fenan innan jag fick ner handen och kunde få den att släppa. Fisken var redan sjuk då, kan det ha varit pga det? Eller är dessa räkor lurika mot mindre fisk?

P.Kauderni är mycket fina fiskar men jag har fått för mig att de inte funkar så bra med lite "halv-aggressiva" fiskar så hur skulle dom funka ihop med mina clowner, som gått själva i karet nu ett tag, och en ev. P.Hexataenia tror ni?

Kom gärna med mer feedback och tips =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...