Gå till innehåll

Peters Aquael Reef Max


Hiper

Rekommenderade inlägg

Nu är jag igång. Tänkte köra lite dagbok vad jag gör och resultat. Detta är som sagt mitt första saltförsök, och det känns mycket roligt att komma igång. Akavariet är ett Aquael Reef Max 60. 105 l totalt, 80 l display. Men jag förhåller mig lite skeptisk till de siffrorna, då jag inte fick i 80-90 liter totalt :) Bilderna i början blir ju inte så roliga, men vill ändå försöka dokumentera.

Dag 1. I med osmosvatten och bekanta mig med tekniken (14/10-11)

post-6072-14468923139964_thumb.jpg

Dag 2. Köpte mig en billig cirkulationspump. Blandade i salt. Lande först på 1,0026, så jag spädde på med lite vatten och ligger nu på 1,0021. Skall kolla av det om ett par dagar.

Dag 3. Hällde i sand, jeez vad grumligt det blev.

post-6072-14468923139763_thumb.jpg

Dag 4. Vattnet är fortfarande väldigt grumligt. Känns sådär. Jag är också lite fundersam till ytavrinningen. Får kolla om det är så den skall fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du redan lagt i sanden innan stenen, men det går o fixa till. När du ska lägga i din sten så fös undan sanden så att stenen vilar på glaset och inte stenen. I framtiden kan det ge bekymmer ifall du får djur som gräver ut under stenen och orsakar ett ras pga att stenen helt plötsligt inte står stabilt. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 5: Vattnet var klart och fint när jag kom hem, men det räckte nästan att man rörde sig fort framför akvariet, så virvlade det upp. Så jag har inhandlat lite filtervadd och satt runt cirkulationspumpen och kör nu.

Synd att du redan lagt i sanden innan stenen, men det går o fixa till. När du ska lägga i din sten så fös undan sanden så att stenen vilar på glaset och inte stenen. I framtiden kan det ge bekymmer ifall du får djur som gräver ut under stenen och orsakar ett ras pga att stenen helt plötsligt inte står stabilt. Lycka till!

Tackar för tipset. Jag skall vara noggran med att stenen ligger stadigt mot botten. Stenen skall jag hämta på lördag, så nu händer det väl inte så mycket fram till dess.

Må väl alla :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarade tydligen i en tråd du hoppat ifrån - men upprepar det här - Trevligt med en saltis tvärs över ån så att säga :)

MVH Lasse

Ah, trevligt. Det verkar ju inte finnas så många saltisar ändå. Så kul med folk i närheten. Kanske man kan bjuda på en kopp kaffen i framtiden, mot att få ett tips eller 2. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, Om du har tid/lust/ork så får du gärna släppa in mig en dag när skummaren snurrar så jag kan få höra hur ett reefmax låter utanför en affär. Har vart sugen på att sätta upp en i småkillarnas rum så de kan få ha sin nemo. Men jag är alltid orolig över ljud. Kan ju alltid ta med någon fragg eller så om tiden stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, Om du har tid/lust/ork så får du gärna släppa in mig en dag när skummaren snurrar så jag kan få höra hur ett reefmax låter utanför en affär. Har vart sugen på att sätta upp en i småkillarnas rum så de kan få ha sin nemo. Men jag är alltid orolig över ljud. Kan ju alltid ta med någon fragg eller så om tiden stämmer.

Inga problem alls. Men jag tror det är bäst att vänta tills skummaren är igång. Så påminn mig längre fram, skall lägga en påminnelse själv i telefonen. Vad jag märkt så här långt är att ljudet påverkas en del av nivån vatten. Jag fick trixat till ytavrinningen, då blev det tystare. Biobollarna villgärna bråka så att man inte får ned dem riktigt. Som sagt bara kul om du vill hälsa på. Har en katt, så du är beredd på det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tyvärr hr jag varit dålig med uppdateringar. Men som ni alla säkert märkt så har det varit lite krångel med forumet. Jag har fått i lite sten och det grumliga är klart bättre. Jag kan nu köra med cirkulationspumpen utan att det grumlar igen. Jag har använt ZEObak Microorganism solution. Började med 20 droppar, sen 1 droppe om dagen i 7 dagar. Och skall fortsätta med 1 droppe 2 gånger i veckan. Jag har köpt inkörd sten, men lite liv i burken börjar det bli. Jag har sett någon liten snigel, och något som liknade en liten ormsjöstjärna. Men den är spårlöst borta nu. Sen har jag något som ser ut som en liten anemon eller något annat.Den är c:a 10 mm och drar ihop sig till en liten bubbla. Det var svårt att få en bra bild, men kanske någon kan se vad det kan vara.

Så här ser det ut. Inte mycket till scape, men det är lite tanke bakom det. Planenär att ha SPS, vilket jag tror kommer att ge lite bättre höjd på revet.

post-6072-14468923270014_thumb.jpg

Här den lilla, vad det nu är...

post-6072-1446892327046_thumb.jpg

Ha det gott alla :)

post-6072-14468923270204_thumb.jpg

Ändrat av Hiper
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite dålig bild men ser ut som en glasros/majano. Goggle lite bilder och jämför.

//Danielj

Det var svårt att få en bra bild. Men jag gjorde som du sa och googlade lite bilder på Majano, och det var nog en sådan. Så den är borta nu. Jag skar ut den biten av stenen som den satt på. Tackar för tipset.

I går var jag hos min nu för tiden favoritbutik. Jag har lagt ett antal timmar där, och får hjälp med strategin för mitt akvarium. Det jag skulle ha var lite grus att komplettera med. Men jag åkte där ifrån med 2 fiskar. Jag har med andra ord satt i mitt första levande. Jag vart glatt förvånad. Det blev 2 st små kirurger vilket jag är förvånad över med tanke på storleken på mitt akvarium. Men jag har stort förtroende för Bioted, och jag fick en bra genomgång om fiskarna och vad som gäller. Jag kommer dock ha bra koll på dem. Det är viktigt för mig att alla mår bra i mitt akvarium.

post-6072-14468923358596_thumb.jpg

Fortfarande ligger NO3 på 5 mg/l och PO4 på 0,5 mg/l.

Jag kommer från idag börja mäta Ca, KH och Mg.

Hoppas alla har haft en trevlig helg!

post-6072-14468923358182_thumb.jpg

post-6072-14468923358398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var svårt att få en bra bild. Men jag gjorde som du sa och googlade lite bilder på Majano, och det var nog en sådan. Så den är borta nu. Jag skar ut den biten av stenen som den satt på. Tackar för tipset.

I går var jag hos min nu för tiden favoritbutik. Jag har lagt ett antal timmar där, och får hjälp med strategin för mitt akvarium. Det jag skulle ha var lite grus att komplettera med. Men jag åkte där ifrån med 2 fiskar. Jag har med andra ord satt i mitt första levande. Jag vart glatt förvånad. Det blev 2 st små kirurger vilket jag är förvånad över med tanke på storleken på mitt akvarium. Men jag har stort förtroende för Bioted, och jag fick en bra genomgång om fiskarna och vad som gäller. Jag kommer dock ha bra koll på dem. Det är viktigt för mig att alla mår bra i mitt akvarium.

[ATTACH=CONFIG]65321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65322[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65323[/ATTACH]

Fortfarande ligger NO3 på 5 mg/l och PO4 på 0,5 mg/l.

Jag kommer från idag börja mäta Ca, KH och Mg.

Hoppas alla har haft en trevlig helg!

Oj, det är ganska stora fiskar i vuxen ålder ;)

Dock har jag en själv och har haft han nu i alla fall 4 månader, han har knappt växt! Då går han ändå i ett 450 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, det är ganska stora fiskar i vuxen ålder ;)

Dock har jag en själv och har haft han nu i alla fall 4 månader, han har knappt växt! Då går han ändå i ett 450 liters.

Vad jag har förstått så växer de långsamt, och mina är riktigt små nu. Men jag tycker det är riktigt vackra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tillbaka på banan igen...

Vart tvungen att bege mig utolands för jobbet, och satte min mor som akvarievakt. Hennes jobb blev att fylla på med färskvatten och mata. Tyvärr såg akvariet inte så bra ut när jag kom hem. Man kan sammanfatta det med brunt. Men min Zebrasoma desjardinii levde dock, och verkade välmående, om än lite skygg.

Min tanke var att det här får jag aldrig ordning på, men lite surfande här på forumet, och lite pep-talk från en kollega fick mig bättre till mods. Jag blandade upp saltvatten. Skrapade rutor och tog ur stenen och sköljde den lite försiktigt. En sten hade fått ett vålsamt utbrott av glasrosor, så den kasserade jag. Tog sedan och sög över sanden för att få ut bortskrapade alger. Stoppade i stenen, sög igen, och ersatte med nytt vatten allt eftersom. Sedan blev det mörkläggning.

post-6072-14468923956197_thumb.jpg

Jag kunde även konstatera att min skummare var helt livlös. Ett besök hos Bioted, resulterade i en genomgång av skummare på ett likadant kar, samt inköp av ett par clowner. När jag kom hem och undersökte min skummare, så verkade den felmonterad, så efter lite pill var den igång. Jag tog bort mörkläggningen efter 3 dygn. Skummaren skummar riktigt bra nu och det känns som ett helt annat kar. Ingen explosionsartad tillväxt av alger längre och fiskarna verkar trivas riktigt bra.

post-6072-14468923956401_thumb.jpg

Har beställt en Vortech MP10 ES som julklapp till fiskarna, hoppas få den i mellandagarna.

Vattnet ser ut enligt följdande.

[TABLE]

[TR]

[TD=class: xl29][/TD]

[TD=class: xl29]Salt

[/TD]

[TD=class: xl29]NO3 (mg/l)

[/TD]

[TD=class: xl29]PO4 mg/l)

[/TD]

[TD=class: xl29]Mg (ppm)

[/TD]

[TD=class: xl29]KH (dKH)

[/TD]

[TD=class: xl29, width: 71, bgcolor: #FFCC99]Ca (ppm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl25, bgcolor: silver, align: right]2011-12-25

[/TD]

[TD=class: xl27, bgcolor: transparent, align: right]1,024

[/TD]

[TD=class: xl26, bgcolor: transparent, align: right]2,00

[/TD]

[TD=class: xl26, bgcolor: transparent, align: right]0,50

[/TD]

[TD=class: xl24, bgcolor: transparent, align: right]1290

[/TD]

[TD=class: xl26, bgcolor: transparent, align: right]8,10

[/TD]

[TD=class: xl28, bgcolor: transparent, align: right]400

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Har tillsatt Mg idag, får se vad det gör. I övrigt så droppar jag 1 droppe ZEObak om dagen.

Känns gött att det rättade upp sig, jag trodde jag skulle börja gråta när jag kom hem och såg eländet..

God fortsättning alla, och gott nytt...

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har öka på med med lite levande. Karet känns bra nu och skummaren som krångalde innan skummar på bra (tror jag). Det blir lite brunt på sanden och glaset fortfarande, men inte närheten av hur det var innan skummaren kom igång. Fortsätter med bakteriekultur 1 droppe per dag (ZEObak).

Min första korall, en Seratiopra Hysterix.

post-6072-14468924024416_thumb.jpg

Köpte mig ett par Koumansetta Hectory. Underbara små gobis, som mumsar alger i sanden så det sprutar. Väldigt trevliga att titta på också.

Honan:

post-6072-14468924024618_thumb.jpg

Hanen:

post-6072-14468924024819_thumb.jpg

Införskaffade även en Lysmata Wurdemanni, den håller sig undan, så den är svårt att fota. Men i morse när jag kom upp, så verkade de 3 glasrosor jag fått vara borta. Så den kanske gör sitt jobb.

ha en trevlig kväll alla. och var rädda om er :)

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Min nyinförskaffade okinawae tycks ha hittat sin plats i akvariet.

post-6072-14468924286509_thumb.jpg

Vidare så har jag kört igång med ZEOstart för att få ned nitrat och fosfat, och det verkar ha hjälpt. Tyvärr har en av mina koumansetta Hectory jag ihjäl den andra. Det fanns inga sådan tendenser när jag köpte dem, utan de funka fint ihop i veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var hos Bioted och skaffade mig en Centropyge acanthops. har inte lyckats med något bra foto ännu, men det kommer. Måste säga att Bioted är en grym butik. Var där tillsammans med en annan kille 2 timmar efter stängningsdags, och fick bra med info innan jag valde fisk. Tror inte man kan uppleva det i någon butik oavsett vad de säljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...