Gå till innehåll

Ögongodis från Fish Street i Hong Kong


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag är nyss hemkommen från en kombinerad semester- och dykresa i Hong Kong och på Filippinerna. Tänkte bjuda på lite "ögongodis" från saltvattensakvaristens mecka, nämligen Tung Choi Street, a.k.a. "Fish Street" i Hong Kong! Jag har besökt Fish Street många gånger när jag bodde permanent i Hong Kong, tyvärr hade jag inte startat med min saltvattenshobby då och kunde nog inte uppskatta stället fullt ut. Men nu.....ojojoj....säger jag bara!:) För oss svältfödda saltisar så kan ni ju tänka er hur det känns att se ett 20-tal butiker på rad(!) varav säkert 15 säljer saltgrejer! Och vilka grejer de säljer sen, herregud! Fiskar och koraller man inte ser i Sverige, om ens i Europa! Sällsynta och magnifikt vackra djur som säljs till priser man knappt vågar drömma om. Ta t.ex. en av de större solkorallerna nedan, den gick loss för svettiga 130 SEK!:) Ni som gillar macroalger, ser ni sumpen nedan? Allt var gratis, bara att plocka! Det sågs som "skitalger" av kineserna. Bilderna gör inte på något sätt verkligheten rättvisa men ni kanske ser lite av hur maffiga korallkaren är. Allt ser också ut att må kanonfint, polypexpansionen på alla typer av koraller är helt enorm!

Antar att man måste kommentera djurhållningen också. Den lämnar väl i vissa fall en del att önska. Ofta ser man alltför många fiskar i för små kar. Men alla ser dock ut att må bra, det finns inga skadade eller döda fiskar och lägre djur i karen. Jag antar att det dels är en enorm omsättning på grejerna, och dels att personalen är duktiga på att hålla rent.

Vad gäller teknik så är även det en guldgruva för oss likasinnade! Västerländska märken är inte särskilt mycket billigare. En Tunze 6045 kostade ca 650 spänn. Men Kina-grejer, t.ex. Bubble Magu, är rejält mycket billigare. Jag köpte en BM NAC3 skummare till en polare för 400 spänn!:) Det märks även att LED-tekniken är på frammarsch. Hittade säkert ett tiotal olika, för mig okända, kinesiska LED-ramper med hög prestanda. Ingen aning om kvaliteten dock.

Ska ni till Hong Kong FÅR ni inte missa detta!

post-4534-14468923156876_thumb.jpg

post-4534-14468923155074_thumb.jpg

post-4534-1446892315528_thumb.jpg

post-4534-14468923155475_thumb.jpg

post-4534-14468923155667_thumb.jpg

post-4534-14468923155858_thumb.jpg

post-4534-14468923156048_thumb.jpg

post-4534-14468923156236_thumb.jpg

post-4534-14468923156431_thumb.jpg

post-4534-14468923156649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder Petter :)

Grymma Acanthophyllior!

Såg mest ut att vara LPSer i burkarna däremot inte så mycket Sps ?

Känns som att den kinesiska handeln skiljer sig enormt från den svenska.. undra hur det är med tillgängligheten på saker och ting där.

På bild nr 3 ser man lite färgade koraller ser jag,kan tänka mig att det finns mycket find att hitta om man har mer tid på sig eller om man skulle bo där.

Men burkarna ser välskötta och väl omhändertagna ut, du kanske skulle ha passat på och uppgraderat din Maxspect till en mazzara medans du var där ;)

Vad såg du för typ av fisk där mest ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte också det var häftigt när jag var där i april. Framför allt mat (ON m fl märken) och tester/tillsatser (t ex KENT) var riktigt billiga. Däremot var jag lite förvånad över att Bubble Magus produkter bara fanns i två butiker när jag var där..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39933-Butiker-i-Hong-Kong

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sunny: Vad gäller fiskarter så såg jag alla "vanliga" arter vi kan köpa i svenska butiker. Men utöver det finns det också en hel del mera sällsynta saker. Hittade t.ex. ett helt kar fullt med bläckfiskar som jag inte sett i Sverige tidigare.

Ricke: Hehe...ja sambon var väl kanske inte lika entusiastisk som jag, särskilt inte efter att hon "vallats" runt i akvariebutiker i två timmar!;) Men hon var faktiskt också lite imponerad över färgerna!

Luddox: Ja det stämmer bra, Kent var otroligt billigt! Precis som du blev jag också lite överraskad över att BM-grejerna inte fanns på fler ställen. Jag fick också leta lite innan jag hittade på dom. När jag frågade en av butiksinnehavarna varför de inte sålde BM fick jag bara ett litet skratt och ett "no no no no.." till svar! Frågan är hur man ska tolka det?!:) SKIMZ och Aqua Excel såg jag däremot på desto fler ställen. SKIMZ heter NYOS när det säljs i Europa. Jag var på jakt efter en reservpump till min NYOS men hittade tyvärr ingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ser fantastisk ut, måste se vad tullreglerna säger, att ta med sig levande från HK till fastlandet, faktsikt aldrig varit där trots så nära. Har samma känsla att det mest är LPS:r här jag hittar knappt alls några SPS. Allt som jag köper i Shanghai kommer in via HK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...