Gå till innehåll

Hjälp med styrning till datafläkt!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Köpte för nån vecka sedan en datafläkt som jag ska ha för att blåsa in luft i bänken och var in på kjell och bad om hjälp, killen där plockade ihop ett paket med fläkt,styrning för att kunna vrida ner fläkten hur man vill, art.nr på styrning: 98-164 Sid 210 i katalogen. Det han hade problem med var att hitta nån sorts strömadapter till detta då den bara kan ta emot max 6watt, men han hittade en som skulle fungera precis: art nr. 44-204 Sid 283 i katalogen.

Han var inte helt säker på att det skulle fungera då han påstog att adaptern gav precis 6watt, vilket är max effekt för styrningen, men jag provade och kopplade ihop allt på kvällen, det fungerade ett tag, i kanske 5minuter, sen luktade det lite bränd elektronik, varpå styrningen slutade fungera och fläkten går numera bara på fullvarv.

Så det jag behöver hjälp med nu är hur jag ska göra för att kunna styra fläkten med en såndär manuell styrning, jag har en 12volt adapter med 300mA liggandes om det skulle vara bättre?

Tacksam för svar.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, ibland blir man så trött.. Kjell brukar ha riktigt kompetent personal men jag tror du har hittat någon som "gått över ån efter vatten"

För det första så drivs ju fläktarna på 12V DC inte AC som din adapter levererar.. Men det kanske är så att "varvtalsstyrningen" kräver ac? Men det tror jag inte, jag tycker inte den behövs alls ;)

Det du behöver för att styra en fläkt så som du beskriver är en fläkt och en ställbar nätadapter typ denna från kjell!

Då bestämmer du hur fort fläkten ska gå genom att reglera utspänningen 3-12V

Tycker du ska ta sakerna tillbaka till Kjell, det brukar aldrig vara problem om man är trevlig mot dom att byta / reklamera, så får du rätt saker.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell brukar ha bra personal så det var ju lite förvånande att dom gjorde ett sånt misstag, för fläktregulatorn är byggd för DC, och om man då matar den med AC så kommer ju strömmen gå åt fel håll (fel polaritet) hälften av tiden, och har man inte designat för det så kommer det att paja rätt snabbt, antingen har hela prylen pajat eller så hade dem en skyddsdiod som kortslöt om det var fel polaritet vilket får en dator-nätdel att stänga av sig direkt, men nu hade du den kopplad till en transformator som inte hade det skyddet och brände på med max ström tills dioden brann upp...

Vi behöver ju veta vad fläkten har för värden för att säga om 300mA nätdelen fungerar (och om den är AC/DC)...

Sen ska du ju gå till Kjell igen och säga vad som skett, och så borde dem fixa till det och ge dig en ny fläktstyrning och en nätdel, dom brukar ha bra kundsupport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det verkar var ett vanligt missförstånd att en nätadapter ska vara på den effekt som man tänker ta ut ur den. I ditt fall hade det ju inte varit något problem om adaptern hade lämnat 100W (men onödigt). Som sagt måste den dock lämna DC och inte AC för den stryningen och fläkten.

Det effekt som en nätadapter är märkt med är ju alltså den maxeffekt man kan plocka ut ur den. Hur mycket man plockar ut ur den bestämms ju av den balstning som man kopplar in, i ditt fall en fläkt som drar 3W vid 12 V. Så din adapter du har liggade ska fungera utmärkt om den leverar DC.

Och som sagt, gå tillbaka till Kjell och få en ny stryning som då kopplar till din befintliga adapter eller se till att få med en annan DC adapter på 12V och minst 3W (gärna lite mer så håller den troligen längre).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men kan jag kopplat kablarna fel eller var det en Ac adapter jag fick? sånthär är lite utanför min kunskap, men inkopplandet spelar väl ingen större roll för det är väl bara hållet på fläkten man ändrar så?Har du något tips på annan adapter till den styrningen?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en AC/AC Adapter du köpte och som Jani sa så förstör det din fläktstyrning.

Du kan ta i princip vilken AC/DC adapter som helst som ger 12 V ut och som är på minst 3W.

T.ex. http://www.kjell.com/?item=44108&path=304000000,347500000,353000000,354500000

eller ännu hellre http://www.kjell.com/?item=44367&path=304000000,347500000,353000000,354000000 som är på nedsatt pris just nu men verkar vara beställningsvara.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontrollern är nästan odödlig, så länge man håller sig till rätt spänningar. att den eller fläkten skulle ha tagit skada känns osannolikt. Men helt klart är att det behövs en annan strömförsörjning. De båda Jan länkar till skulle fungera. Du har ingen gammal laddare till en mobil du inte längre använder? Full fart blir lägre än vad den blir på 12v, men beroende på fläkten så startar den på allt från 7v, och nedåt. Jag har någon som startar på ett laddningsbart 1.2v batteri... Driver du fläkten på 5v, eller lägre skulle jag tro att du kan låta bli att koppla in kontrollern. Frågan är väll helt enkelt, hur mycket luftrörelse behöver du?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontrollern är nästan odödlig, så länge man håller sig till rätt spänningar. att den eller fläkten skulle ha tagit skada känns osannolikt. Men helt klart är att det behövs en annan strömförsörjning. De båda Jan länkar till skulle fungera. Du har ingen gammal laddare till en mobil du inte längre använder? Full fart blir lägre än vad den blir på 12v, men beroende på fläkten så startar den på allt från 7v, och nedåt. Jag har någon som startar på ett laddningsbart 1.2v batteri... Driver du fläkten på 5v, eller lägre skulle jag tro att du kan låta bli att koppla in kontrollern. Frågan är väll helt enkelt, hur mycket luftrörelse behöver du?

B!

Ok! men tror du inte min kontroller är trasig nu med tanke på att den fungerade ett tag att justera hastighet på fläkt men nu fungerar den inte längre?! Hur mycket luft jag behöver vet jag inte riktigt då den kommer sitta i bänken till skåpet för att "skjutsa" in lite luft så man får lite genomströmmning där, luften åker sedan ut genom ett 120mm stort hål. Har en Ac/dc adapter på jobbet som är på 12 volt 300mA, skulle det kunna vara något? mob. laddare finns nog att få tag på, vad ska man ha för spec. på en sån? ska till kjell på söndag och kika om dom kan hjälpa mig då jag fått fel grejor, borde dom ju kunna åtgärda?

Tack så mycket för all hjälp med detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker hävda att jag var trött, och slarvade när jag läste tråden. I ditt första inlägg skriver du båda att det fungerade ett tag, och att det sen luktade bränt. Det gör det uppenbart att något gått sönder, men mer exakt vad är ju fritt för gissningar. Testa fläkten med AC/DC adaptern från jobb. Den kommer bara fungera med polerna på rätt håll, fläkten fungerar bara med plus och minus på rätt ställen, men ska inte ta skada av det om det blir fel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var idag in på kjell och bytte adapter och kontroller, det var inga problem att byta det, eller lite problem i och med att jag kapat sladdarna för att få ihop sakerna, fick en annan adapter och en ny kontroller, provade det hela nyss, och när jag satt ihop det fungerade kontrollern, sen provade jag och "polvända" det då jag tyckte fläkten blåste åt fel håll, men då slutade den att fungera, brände jag kontrollern? adaptern jag har kan man ställa volt på, från 3v upp till 12v, kan jag vrida ner den till 3v och köra fläkten rätt in i den och strunta i kontrollern eller är det inget bra för fläkten? art nr är 44-252 sid 283 i kjell

mvh Rickard

Ändrat av rickard598
redigera
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ in 5v på transformatorn, stoppa den i ett uttag, och se om fläkten startar. Prova ett par gånger. Om den startar varje gång kan du förutsätta att den uppför sig det närmaste halvåret i alla fall. (det är startögonblicket som är värst.) Kan ju vara skönt att veta att den startar om strömmen går exempelvis.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...