Gå till innehåll

Nya sjöhästar


Karoline

Rekommenderade inlägg

Ja, då var man på banan igen efter ungefär 3 års paus.

Denna gång så kommer jag att ta över Irenes H. Angustus, de är tre sycken och de kommer att bo i ett kar som är ungefär 340 liter stort.

Karet kommer att vara väldigt simpelt nu i början men i dagsläget så fungerar det kanon. Om allt fungerar bra och att det framförallt känns bra så vet man aldrig vad framtiden har att bjuda på.

Den 26:e november hämtar jag dom och karet. Känns lite jobbigt att ta allt samma dag, men jag hoppas att det kommer att gå bra.

Jag hade tänkt att ladda upp en bild på en av hästarna, men antingen så förstår jag inte hur man ska göra eller så fungerar det inte.

Ändrat av Karoline
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig!

Det är det enda jag är lite orolig för just nu.

Efter att det hade hänt ett par gånger även efter att karet var nerlagt så spårade jag allergin till Alvedon, konstigt eftersom jag alltid kunnat äta Alvedon innan. Kanske blev någon slags korsreaktion, men min förhoppning är att det var rödalgerna.

Nu tänker jag ta det väldigt lugnt med detta kar och tänka på vad jag har i :)

Jag vill verkligen inte behöva göra mig av med dessa hästar, det går inte en dag utan att jag ångrar att de förra såldes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Igår var vi och hämtade hästarna. Väl på plats så bestämde vi oss för att ta karet som var lite mindre och på ca 170 liter. Måtten är 117*30*50, det är alltså 50 cm högt.

Tekniken är väldigt enkel, 2st små pumpar och sen en syresten. Vilket innebär att vi kommer att få byta vatten varje vecka så i framtiden blir det en skummare.

Hästarna bor för tillfället i en stor hink och det känns jobbigt. Jag gör ett mindre vattenbyte varje dag och håller tummarna på att de ska klara sig tills det är dags att flytta in i karet. Jag är inte alls nöjd med denna lösning eftersom allt känns väldigt riskabelt, men karet måste vara fritt från nitrit innan jag kan ha i dem.

Det är tur att man har killarna på Triton sådana här gånger när det är tungt :)

Vi var där i dag och köpte lite prylar för att kunna starta upp så bra som möjligt.

Här är en bild på karet, måste fixa kopplingen till osmosen så vi kan få fram lite nytt vatten.

post-1818-14468923732685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sjöhästarna lever och mår bra, vi förlorade den lilla i flytten. Den blev aldrig riktigt pigg.

Syret är nu borttaget och vi kör bara pumparna och ett vattenbyte i veckan.

Jag har sett dem dansa två gånger, men det verkar trögt. Nu ser det ut som att han påse kanske är lite större, så vi håller tummarna för bebisar :)

Hanen

post-1818-1446892430725_thumb.jpg

Honan

post-1818-14468924307387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tre st eller har en gått åt? Jag har aldrig haft några men de är otroligt vackra och jag skulle gott kunna tänka mig ett mindre kar med ett par i. Var har du hittat algerna?

Nu är det bara 2 st kvar, unghästen överlevde inte flytten. Den var för liten och klen.

Algerna är köpta från Irene, tror hon tog hem dem från englans samtidigt som hon skaffade sjöhästar första gången.

Ett tips bara om du någongång vill ha sjöhästar, ha dem inte i ett för litet akvarium.

Arten som jag har nu är rätt liten, men ändå är minst 100 liter rekommendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg några kar i Danmark på kanske 150-200l som var som en stående rektangel med långa snygga alger med sjöhästar det var riktigt läckert. Men för tillfället är det ont om plats i huset så ett nytt akvarium får stå på väntelistan ett tag till. Men kör man utan skummare och kan få det helt tyst så skulle sovrummet kunna funka, ja ja har trots allt startat upp mitt nya för bara ett par månader sedan så man får vell vara nöjd ändå så länge :ler:

Nu väntar jag på flera fina bilder och få se hur din tank utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...