Gå till innehåll

Hjälp med trådalger och luftbubblor i alger!


Timpin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har på senare tid fått bekymmer med tråd/toffsalger (vet inte riktigt vad de kallas men ljusgröna toffsar som breder ut sig mer och mer) och förmodad cyano.

Jag mörklade under 3 dygn och cyanon var då borta några dagar men kom sedan åter som ett brev på posten. "Toffsalgerna" började komma för 1-2 månader sen men det är först nu som de har brett ut sig i stora delar av karet.

De värden jag kan mäta ser bra ut, har dock inget att mäta fosfat med, vilket jag kunnat läsa mig till kan ha ett finger med i det hela. Ska ta och köpa ett testkit i dagarna.

Nu till frågorna..

Hur gör jag för att få bukt med fosfaten (om det nu är den) eller övriga eventuella algboostare? Har tänt mella 14.00 och 22.00 så det är la inga konstigheter där?

Har läst lite om Rowaphos(?) eller liknande, men hur gör man med det? Finns det något fosfatfilter som man kan ha i strumpa, på samma sätt som man kan ha aktivt kol?

Och bubblorna som sitter i algerna och på bakgrunden, är de farliga? Gas?

Mycket frågor på en gång ;)

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft cyano i alla mina tre saltkar jag haft igång som hoppade fram efter någon månad eller två när karet varit igång. Dessa utbrott lyckades jag stoppa genom att tillsätta nitrat till akvarierna(från tips här på guiden). Det satte igång mina alger istället som mina betare glatt springer runt och käkar upp. Så tillsättning av nitrat kan kanske hjälpa dina trådalger att sno mer näring från cyanon så att åtminstone cyanon ger med sig.

Sedan får du försöka hitta något som äter dina andra alger. Personligen tycker jag mycket mer om alger än cyano dock så för mig var segern stor :-)

Det var min lösning på cyano problemet.

Bubblorna är ofarliga för övrigt, jag har för mig att det är syre tom, fast det vet nog någon annan med betydligt större säkerhet än mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Daniel!

Jo det kan ju stämma att alger är att föredra framför cyano, men tycker samtidigt inte att det ser så roligt ut med gröna toffsar överallt på stenen..

Så vad kan man göra åt algerna?

Någon som har bra erfarenheter av filter eller tillsatser som man kan ha "direkt i karet" utan extern sump och pumpar osv.?

Ska försöka lägga upp en bild på karet om den funktionen har kommit igång, så man kan se hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att sänka tiden som ljuset är tänt från 8 till 6h.

Rowaphos och liknande fosfatmedel kan du ha i strumpa likt kol, alternativt en egen reaktor med tillhörande pump.

Införskaffa gärna ett fosfattest för att se var du ligger ungefär, sen är ett vattenbyte inte fel heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag göra då!

Slarvade lite med vattenbyten i början men nu byter jag 10l 2ggr i månaden ungefär, det är väl en ok mängd? Har bytt lite mer sen detta problemet kom, kör dock med kranvatten så det kanske har sin del i det hela.

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag göra då!

Slarvade lite med vattenbyten i början men nu byter jag 10l 2ggr i månaden ungefär, det är väl en ok mängd? Har bytt lite mer sen detta problemet kom, kör dock med kranvatten så det kanske har sin del i det hela.

Tack för tipsen!

åk och köp ett osmosfilter med silikatfilter! kanske du har silikat?

vad testar du fosfat med? de som funkar på fosfat (enligt min mening) är Rowa/D&D test och Hanna. Någon har sagt att det nya Red-sea ska vara bra också (har jag hört, men ej testat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...