Gå till innehåll

hur länge ovan vatten?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Någon som kan ge en hint om hur länge koraller klarar sig ovan vatten?

Ska ge mig på en liten manöver om två veckor och tömma ut stor del av vattnet ur karet, flytta det en bit, låta fibertekniker arbeta, sen flytta tillbaka karet..... Några koraller är lite svåra att flytta så de kommer nog befinna sig ovan vatten under tiden karet är flyttat. Tror jag flytta de flesta så de åtminstone får lite vatten o cirkulation.... Min känsla är att acroporer o sps borde klarar det bättre än typ Euphylia?

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta mjukkoraller håller mycket vatten inom sig och slemmar rätt ordentligt när man tar dem ovanför ytan. Stenkoraller slemmar de med, men har ju inte lika mycket vatten i sig, däremot tror jag inte du behöver vara orolig över att ta upp dem, flytta dem och sen ner igen. Vid fraggning har jag ofta mina koraller ovanför ytan i ett par minuter, oavsett sort.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta kan jag nog flytta så de hamnar under vatten, men de som inte kan flyttas kommer behöva vara i luft ganska länge, tror som sagt att det blir någon/några timmar.... Har en ganska fin acro som bli svå att flytta då den limmades direkt på en stor sten...

Kan man tjäna något på att hälla lite vatten över dem med jämna mellanrum eller stör man mer då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Eric Borneman nämnde i en video att Acroporor kan klara sig förvånansvärt länge ovan vattenytan. Har med att de producerar mycket skyddande slem eller något liknande.

Kolla länken om du är intresserad. http://www.reefflix.com/video/806/borneman-Coral-Fragging-Techniques. Kan ha fel men finns något i den stilen i minnet :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite av en högoddsare, men slå in vad du inte kan få i vatten på samma sätt som du skulle om det var LS? Det är ju inte sällsynt att korall överlever många timmars hantering ovan vatten när den sitter på en bit LS. Det samma gäller märkligt nog även svampar och andra spännande djur som "absolut inte bör komma ovan vatten, ens för en kort stund". Jag ser risken för förluster som större än om du kan hålla dem under vatten, men insvept i fuktigt tidningspapper, och ned i en plastpåse, så borde det vara en godtagbar risk.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...