Gå till innehåll

artemia kläckning


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Ja de är lätta att föda upp men näringsvärdet ändras. Som nykläckta har de mycket essentiella fettsyror men det minskar när de blir större.

Man kan använda de flesta algpreparat för korallmatning och även jäst. Men näringsvärdet blir alltså begränsat så det största värdet är nog att få igång nyimporterad fisk att äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äggen åldras om de står framme. Efter ett år brukar det vara betydligt sämre kläckning.

Men man kan förvara dem längre tid i frysbox. De brukar inte vara särskilt känsliga för saltets sammansättning. Om man köper havssalt på coop eller ica fungerar det bra.

blir nya ägg och prova igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nej nej behöver inte vara så avancerat.

Jag har en glassbytta typ bigpack fast mindre, locket har jag klippt på mitten och vikt ner/tejpat så att det nästan nuddar botten, sen ett hål i locket.

Först i med vatten som jag tar från karet, sen ner med äggen i hålet på locket.

Äggen flyter, så de stannar "instängda".

Ett dygn senare har artemian börjat kläckas och letar sig då mot ljuset utanför lockets (dom simmar under), medans alla tomma ägg stannar innanför. För ännu bättre effekt ställer jag den öppna halvan mot något ljust. Akvarierampen, en ficklampa eller ett fönster. Locket och den delen av byttan som locket stänger inne, är mörkat med tejp.

Under 2-3 kvällar suger jag sedan upp koncentrerad artemia som sprutas i karet, funkar hur kanon som helst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...