Gå till innehåll

Reefscape foam


rickard598

Rekommenderade inlägg

Nån här på forat som har erfarenheter av Fauna marin Reefscape foam för att fästa ls och göra ex coola bakgrunder mm. Har tänkt använda mig av detta men blivit avrådd då det tydligen vittrar sönder efter något år och blivit rekommenderad att köpa skum från Royal exklusiv istället.

Nån som vet om man kan beställa det ifrån nån tysk webshop eller liknande då butiken inte får hem det förän om ca 3veckor och jag vill ha det så fort som möjligt.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen någon tysk som har ett 3000l kar och nu har det blivit en smärre katastrof enligt bioted och han har tydligen väldiga problem med skummet nu efter något år, men garanterar du att det håller så kommer jag köra med det, annars får du komma hem och ordna det åt mig när det rasat ;) Du får stressa på den sega leverantören så ni får hem det snart.

Har du hört något om att det vittrar sönder? min erfarenhet av vanligt byggskum är att om det får solljus på sig så vittrar det men om man ex har det bakom ett foder eller något håller det hur fint som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på som bäst o kladdar med foamen, det jag läst mig till är att den svarta skummet är uv skyddad medans den vanliga inte tål uv och behöver lackas/epoxy.

Finns en lång tråd på RC´s DIY sida om hur och vad man kan göra med skummet, foam rock någonting heter tråden.

En liten notering är dock att den har extremt bra flytkraft, verkar fästa rätt bra på PVC, glas skulle jag inte lita på däremot.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väll Peter Schmiedel som Mr Fauna Marin själv var och byggde ett hyffsat stort kar med detta skum, det med stora oranga-röda PVC och "bogproppelern" som cirkulation?

Jag tror inte det var Peters kar som hade problem! Han har inget så stort hemma hos sig.

edit: Blandade ihop det med 3000 l karet

Ändrat av Norberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att räta ut begreppen. Jag fick frågan igår av Rickard och någonstans fanns ett minne av denna skum och att den löste upp sig. Efter samtalet skrev jag till Peter Schmeidel, Claud schumacher och Klaus Jansen. Fick svar från Peter under natten att han mycket riktigt haft problem med skum MEN det var RoyalExclusives skum som löst upp sig INTE Fauna Marins. Jag har inga erfarenheter av någon av dem men då jag samtidigt som richard ringde och rådfrågade är inblandad i ett annat projekt där detta altrrnativ stötts o blötts så gav jag richard info om hur tankarna gick där. Ja vet inte hur Fauna marins skum skiljer sig från RE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1438807&highlight=foam+rock

>

Några exempel på hur lätt det kan se katastrofalt ut med foam samt några på hur bra det kan bli om man lyckas.

Det finns lite olika typer av liknande material och långt ifrån alla är lämpliga för akvariebruk, så läs på innan ni förgiftar karet ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men skum fäster rätt duktigt på glas med, tror faktiskt man skulle klara sig utan stenar också, prova lägg en klick fogskum på ett fönsterglas och se hur det sitter! Men jag vet inte det kanske blir sån lyftkraft ändå, dock tycker jag det inte borde bli det då jag kommer skumma ut en bit på bottenrutan så enligt mig borde vattnet inte "få tag" i skummet?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir snyggast om du travar upp sten och sen bara fogar med skummet.. Går inte åt lika mycket skumm.. Och det bör inte flyta upp på.. Jag har haft sönder ett 500 liters kar på grund av frigolit.. Frigoliten lyfte upp stenen som sen föl rakt ner på glaset.. Blev rätt så mycket vatten på golvet då! Man ska nog tänka efter en gång innan man gör nått...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte så bra.. Kanske bättre att köpa död LS och laka ur först och spara den stenen du har idag i tunnor med bra flöde i. Det kommer nog att dö rätt så mycket i stenen annars och efter det så kan det bli en lång och besvärlig uppstart.. Du vet ju redan hur en sådan uppstart kan gå till! Jag skulle nog försöka med död LS eller revkeramik en levande LS..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag inte hade rengjort glaset ordentligt eller vad det var men jag hade en provbit som släppte relativt enkelt efter ett tag.

Tror inte jag kommer o förlita mig endast på foamens häftkraft för att häva lyftkraften den har.

Att laka ur sten beror helt på vad man får tag på, jag köpte lite död LS från tyskland som var helt svart innuti när man knäckte den, såg ut som om den legat i en kompost eller nåt liknande.

Kort sagt så skippade jag den stenen, men jag har lite korallkross som jag lakat ur, det tar dock sin lilla tid o få den o sluta släppa fosfat.

Om man kör den i osmosvatten o testar så lär man få utslag på fosfat hur man än gör(stenen löses upp av osmosvattnet o frisläpper fosfat).

Skall man testa för fosfat så bör den ha legat i buffrat vatten eller saltvatten ett tag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra svar! Men om jag använder vanlig ls, och vattnar med blomspruta varje dag, håller den sig levande då eller måste jag dränka den i vatten?!

Vattnar du med saltvatten och stenen torkar upp mellan varven kommer det att anrikas salt i stenen. De kryp som finns i stenen kommer inte att tycka om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...