Gå till innehåll

Projekt 672l


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Trevligt projekt! Funkar det bra utan åtkomst framifrån tycker du?

Skissar själv på ett liknande med inbyggt i vägg, och lutar mot att inte ha några luckor på framsidan, blir ett mer rent/snyggare intryck tycker jag.

Går lite i tankar snyggt kontra opraktiskt ....

Hej Erik

Visst är det lite bökigt att inte komma åt och se vad man gör framifrån men det går rätt okej för jag kommer ju åt allt bakifrån eftersom jag har ett helt rum där och bakgrunden jag håller på med ska man enkelt kunna lyfta ner så man ser bakifrån vad man gör.

Det som däremot är trevligt är att man har som en tavla i väggen & skulle byggt likandant om jag gjort det idag.

Så skissa vidare och börja med ditt project.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tog en bild i morse med lite ljus på & har nu byggt om lite med stort osmos/blandkar på ca 100liter +kammare för balling just nu för dunkar men skall bli 3fack på vardera ca 10liter st dessutom har jag höjt upp amaturerna så jag inte behöver flytta dom när jag skall ner i karet & kan även vika upp alla 8 rören vid behov.

Så bild på burken samt på osmos karet och amaturen som skall byggas vidare på (el skall fällas in i kanaler vid osmos karet framöver så dom inte syns)

post-6254-14468924413238_thumb.jpg

post-6254-14468924413487_thumb.jpg

post-6254-14468924413675_thumb.jpg

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt dunkarna stanna kvar, det är enklare att ta ur och tvätta rena eller blanda med lite skakning. Ska du ah fack i sumpen måste du ha en pump som du blandar runt innehållet med, samt riskerar kontaminering ifall det skvätter från en kammare till en annan ifall du tappar ner något i dem när du håller på i sumpen. Som det är nu ser jag som det bästa alternativet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset ska ta det i en funderare men en liten sak är att detta kar inte är sumpen utan yttligare ett kar för osmos och balling som jag varierar med osmos samt blandkar (totalt ett 160l ombyggt) för sumpen står brevid på 300l men kan hålla med med det med dunkarna pga just att det kan behövas blandas så kom gärna med mer kretik/förslag på att utvekla mitt kar för jag vill ha det lätt & bra.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tog lite prover idag igen & värderna var

salt 1,025

Ph 8,06

Temp 25,9

Mg 1380

Ca 425

Kh 7,7

No3 0 tyvärr måste nog börja tillsatta salpeter (eller har någon ett bättre tips på att höja nitrat värdet)

Ph4 0,015

No2 0,02

Så ser det ut just nu tror jag ska sänka ca+mg lite genom att minska lite på ballingen(kör just nu för hand)

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vissa koraller från mitt kar? Tycker hysterixen påminner om min :) tänkte om du köpt av mika? Fina bilder! Ser bra ut

Tack Richard & korallerna kommer inte från dig utan från annat håll :) men vissa kommer från Mika(stjärnpolypen samt några andra ) men inte hysterixerna

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, dom kan ju vara fina för det ;) ser bra ut det enda är kanske gröna acroporan som står mot montiporan kan bli krig där!

Ja jag vet och måste nog flytta montiporan lite (har växt alldeles för fort) men vet riktigt inte var jag kan ställa den (den är ju rätt stor) & vill inte flytta om alldeles för mycket nu när värderna är rätt okej.

mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hade en sådan picasso tryckare i mitt förra akvariet och den var så härlig. Vart tam som en katt men han rensade varenda litet djur som gick att äta.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Vi får hoppas att han inte äter upp allt men riktigt snygg är den.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får man se men än så länge rör han bara mina turbosniglar

Mvh

Roger

Hade picasso, eller kanske ännu hellre clowntryckare varit revsäkra hade jag skaffat en på studs, men jag är för feg.. ska dock följa med spänning hur det går

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...