Gå till innehåll

För starkt ljus?


SeaDweller

Rekommenderade inlägg

Mitt nya projekt efter att jag har flyttat kommer innefatta ett kar som endast är 50cm djupt. Så nu undrar jag om jag kan använda min 400w MH med 20 000Ktill detta, eller om akvariet "smälter" och alla firrar steks?, skämt åsido, finns det nån regel omdetta, förutom att intefräsa på för lång tid när lampan är ny? Lampan kommeratt byggas in så jag kan ha den 1 meter från vattenytan om det skulle vara så. Men jag har även fått ett erbjudande på en150w MH 14 000Kmed actinicrör till någorlunda ok pris. Hur är det med värmeutveckling? skiljer det sig mycket mellan i det här fallet 150w dubbelfattad lampa och 400w E40?

smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

kan du ha den 1meter ovan vattenytan så ser jag inga problem med detta. Kommer ju iallafall bli mycket ljus på den yta du har än att köra med 1x150watts.

värmen på de båda spelar ingen roll om de är dubblefattad eller E40.

Det är mer att 400watt värmer mer än 150watt över karet men som du frågar, sätter man 400watts lampan 1meter upp så är det nog samma värme i karet. Blir säkert bara varmare i huven/rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren! Kan ju berätta att jag har fått en "mad scientist" idé att låta MH armaturen sänkas automatiskt med en motorner mot vattenytan för att nå "zenit" och sedan åka upp igen för att sedan slockna (och låta T5 ta över), med ett spann på ca 1 meter.Det finns ju "discobollsmotorer" som man kanske kan modifera om de är starka nog. Men som sagt, allt är i planeringsstadiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte att armaturen går på räls i en halvcirkel ovanför karet för att simulera solens gång (jordens egentligen) över himlavalvet och ha en roterande glasskiva med bomullstussar pålimmade ovanför akvariet för att simulera moln. Regn får man fixa med någon läckande slang. Åskväder blir en utmaning. Men tänk vad realistiskt det skulle bli smiley37.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med justerbar höjd låter ju intressant, men blir det inte störande när armaturen står som högst? I och för sig så har jag mitt kar i vardagsrummet medan andra kanske har det i andra rum, men om jag höjde armaturen 1 meter över karet så skulle man störas rätt så mycket när man sitter i soffan bredvid. Sen är höjden på karet och ställningen också avgörande men jag utgår förstås från mina egna grejer.

Vore då inte bättre med en dimbar lösning? Eller är för dyrt med dimbar armatur (eller det är helt enkelt så att det inte finns dimbara MH)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den inbyggd så är det inga problem med störande ljussmiley2.gif.

Fast då skulle man behöva ett huv som är högre än 1 meter eller hur? När jag började bygga mitt 45cm höga så dörjde det inte länge innan jag fick skissa om för att vikten inte skulle skena iväg (det vilar på akvariets övre kant). Det är väl inte omöjligt beroende på material, men det är väl också ett alternativ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar/teknik kommer att vara "inbyggt" i en halvcylinderformad pelare från golv till tak, med ett halvcylinderformat kar i mitten. Ungefär som en kakelugn......typ.Då slipper jag problemet med störande ljus. Den övre delen skall fästas mot väggen och inte vila nämnvärt på karet. Tekniken skall fästas mot reglarna innaför huven. Det svåraste är nog att få till det så det ser ut som att huven/underdelensitter i väggen och i taket, dvs inget glapp och ljusgenomsläpp. Precisionsnickeri smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar/teknik kommer att vara "inbyggt" i en halvcylinderformad pelare från golv till tak, med ett halvcylinderformat kar i mitten. Ungefär som en kakelugn......typ.Då slipper jag problemet med störande ljus. Den övre delen skall fästas mot väggen och inte vila nämnvärt på karet. Tekniken skall fästas mot reglarna innaför huven. Det svåraste är nog att få till det så det ser ut som att huven/underdelensitter i väggen och i taket, dvs inget glapp och ljusgenomsläpp. Precisionsnickeri smiley5.gif.

Coolt. Har du beställt ett kar nu om så vad köpte du detta.

Ingen fara att få till en halvcirkel. Antingen med att böja en Aluminiumskiva med samma radie eller sätta en Playwoodskiva/blötlägg i några dagar) sätt denna i spänn å låt den torka

Ang motorn så skall jag kolla vidare på jobbet om det ligger några spjälldon. Sådana som det sitter i ventilations trummor. Hittar men en sådant här som passar så funkar det ju

30 minuter ner.

30 minuter uppsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, vad kostade detta special akvarium och vilket märke blev det?

Styrningen så har jag kollat mer på kjell.com

Finns stegmotorer och styrning till denna men vet ej om den orkar att hissa en armatur upp å ner. Styrningen verkar vara så att man ställer in hastigheten på motorn så får den gå så länge som man behöver/vill. Omkopplare så att den byter håll.

Fanns även en DC motor (typ radiostyrdabilar) men även här så undra om den håller att hissa den upp å ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det finns fler som har roliga idéer smiley4.gif

Vet inte om du menar mig Seadweller men jag hade en CAD ritning och även en liten filmsnutt med just en "sol-arm" och tanken finns fortfarande även om just bygget ligger nere just nu.

Precis som Wrang skriver såfinns det fina elektronikbyggsatser påkjell o companysom driver tex stegmotorer och även vanliga DC elmotorer så det är ganska lätt att få en motor att gå långsamt över "himlen" smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du känner nån som jobbar på en återvinningscentral kan du ju alltid be om att få rota lite i alla gamla maskiner, i vhs filmpolnings maskiner finns de mycke bra motorer å pneumatisk utrustning som kan va kul att labba me?

där kan man fynda bra magnet ventiler till på å av till olika vatten pryttlar osså

bara ett litet tips... smiley2.gif.

ja hämtade alla fläktar på tippen.. kosta gratis då smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märket på karet är Darizian eller nåt liknande...!!?!?smiley5.gif.från kina eller japan.. jag ska kolla upp det.Det var en ful ram runt det som vi fick slita bort. Det måste ha varit din solarm JFerm, den idén var riktigt cool.smiley1.gif

MH:n väger 6,9 kg om man inte separerar lampdelen från drosseln.. heter det så? Då krävs den en rätt så kraftig motor om man inte gör någon finurlig utväxling. Tackar förresten för tipset om kjell.com de hade mycket skojigt och användbart där. Jag ska lägga upp lite foton, men jag kan ju inte sätta igång förrens jag har flyttat, men jag får ju iallafall lite tid på mig att fnula på lite olika idéer och framförallt leta delar i affärer och på skrotar. Kom gärna med fler schyssta tips! Bilder på det tomma karet kommer iallafall snart...hade gott! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...