Gå till innehåll

Att sockra LPS:er


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Vanlig rörsocker förändrar inte det osmotiska trycket lika mycket som salt. Jag har för evigheter sedan (30 - 50 år) läst om ett skolförsök med osmotiskt tryck där man testade med rent vatten, saltat vatten och sockrat vatten. Men vad man hade för semipermeabel hinna kommer jag inte ihåg. Det kan ha varit ett papper eller ett gelatinblad eller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden och sedan dess har jag sockrat det mesta *lol*. Nej skämt åsido funkar på trachos och lobos också, knappar slog ut snabbare och fick bättre färger. SPSerna har jag varit för feg för och anemonerna har inte behövt det. Det handlar ju om energi och har de lågt på det är ju socker en bra lösning för alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog att socker påverkar osmotiskt tryck mindre än salt. Dock påverkar gör det ju så det blir ju en dosfråga. För mindre doser så lär det ju inte vara nåt problem men vräker man på ordentligt så finns det ju en risk att det ställer till mer än det gör nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det osmotiska trycket i en vätska med låga halter av ett ämne är proportionell mot molariteten av vätskan, och eftersom att socker har en väldigt hög molvikt kommer det inte att ge så stort utslag. Den osmotiska tryckökningen som ett gram socker i en volym vatten ger är bara ungefär en tiondel av vad samma mängd NaCl skulle ge (egentligen 28/276). En matsked socker på 10 liter ger i och med det en ökning på ungefär 4 promille av det totala osmotiska trycket, vilket borde vara totalt försummbart?

Helt klart väldigt intresant med att sockra koraller som inte mår bra, det skulle kunna lösa en del problem med koraller som går ner sig hos importörer och butiker för att dom är för svaga för att återhämta sig på egen hand. Ska se till att vi provar på jobbet nästa gång vi får en chans!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med lite siffror men om vi nu antar att det där med 4 promille är korrekt - jag ids inte kolla, inte nu i alla fall - så blir alltså förändringen om man i stället tar en matsked till en halvliter vatten - vilket det ju var tal om tidigare i tråden - i stället 8 %. Då är jag inte säker på att man kan se det som försumbart längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en 8%-ig ökning har det ju nästintill garanterat en effekt på korallen ... Dock ska väl tilläggas att siffrorna ovan egentligen bara gäller för lite lägre halter än fullstarkt saltvatten, men det sätter i alla fall en storleksordning på förändringen av trycket.

Hur reagerar korallen förutom att blåsa upp sig? Slemmar den mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doseringen jag använde är inte baserad på några siffror eller "vetenskap". Jag tog bara ett recept som jag läste någonstans (hittar inte tråden just nu). Korallerna jag gjorde det med blåste upp sig och såg bättre ut efter 1/2h i badet. Dom slemmade, men om det berodde på hantering och transport eller på lösningen vet jag inte.

1msk i 10L, märker korallen det ens? Jag tänker, skulle en korall "bry sig om" att ta upp sockret, eller att det ens skulle ha effekt när det bara är så lite som 1msk/10L vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söta ni är, om det fungerar är det inte bra med det då? Om jag hade varit handlare skulle ja sockrat alla LPS:er så fort de kommit för att de skall få sig en snabbdos och kunna klara sig själva bättre. Men nu är jag inte det så jag nöjer mig med att sockra när jag fått nytt, fraggat elakt eller hittat något som ramlat in mellan två stenar och kinkar. Funderar på att göra det när jag skall fragga ricordea. Återkommer efter försöket (lär nog dröja men ändå)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...

Testar detta i skrivande stund på min Fungia som hade dragit in sig helt sedan flera dagar tillbaka, munnen är nu öppen och tentaklerna börjar titta fram. Eftersom att detta uppenbarligen ger effekt, kan man tänka sig att dosera en mycket liten mängd druvsocker direkt i akvariet veckovis? Någon som hört om någon som testat det? Finns det risk att göda oönskade organismer (alger, cyano, glasrosor med mera) också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl även lite energi som korallerna suger åt sig i socker med? för jag kör väs nu och lps fluffar upp sig mer nu en när jag körde på red sea varianten med träsprit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst - sockret ger säkert direktenergi men jag ville påpeka att det även fungerar som kolkälla så inga överdoseringar sker. Tror att dopp är det bästa sättet här att använda socker i stärkande syfte. Agnes - kan du inte lägga ut hur du gör i detalj, sockerart - koncentration och tid?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör nog vara väldigt försiktig vid ev dosering socker..det kan kosta mer än det smakar..av någon anledning som jag inte kommer ihåg fick jag ett perfekt sötvattenskar att krascha pga socker...infusorie explosion av rang=Död! antar pga av syrebrist...finns det någon liknande organism som vill komma på "socker partyt" i salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör nog vara väldigt försiktig vid ev dosering socker..det kan kosta mer än det smakar..av någon anledning som jag inte kommer ihåg fick jag ett perfekt sötvattenskar att krascha pga socker...infusorie explosion av rang=Död! antar pga av syrebrist...finns det någon liknande organism som vill komma på "socker partyt" i salt?

Var det efter en periods doserande eller direkt efter första doseringen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det så att du tog fel på socker och salt ? Vet en som gjorde det och klagade över vita alger.......Det gick inte övertyga honom om att vita alger inte fanns.....utan att det var frågan om något organiskt. En vecka senare var hans sambo väldigt irriterad över att hennes fina 1 kg paket med druvsocker inte längre stog på sin plats bredvid saltet......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...