Gå till innehåll

Hur får man ut en anemon?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag har en anemon som sitter i en revpelare och jag kommer inte åt att få bort den. Den sitter så att jag inte kan komma åt foten. Jag har provat att täppa till hålen den kan titta ut genom men den hittar alltid någon lite springa att tränga sig ut. Problemet med den är att den bränner koraller hur den än tittar ut. Den är dessutom en brorsa till en annan anemon i karet som delade sig.Är det någon som har ett bra tips innan jag klipper av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte sätta en pump som blåser rakt på den så den flyttar sig själv till en plats som är lättare att komma åt den??

Hoppas det funkar, själv har jag en som valt att sätta sig framför en streame.

Den sitter mellan 5 och 10 cm framför och har suttit där i ett halvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det ?

Den håller som bäst på att ge vika. Den gillar det inte och halva foten har släppt.

Nu får jag hoppas på det bästa att den inte släpper inatt och försvinner in någon annanstans eller fastnar i pumpen.

Hoppas det funkar, själv har jag en som valt att sätta sig framför en streame.

Den sitter mellan 5 och 10 cm framför och har suttit där i ett halvår.

Dom är luriga dom där rackarna... Min orginalanemon satte jag i en halvbåge (likt en kluven kruka) som den stortrivdes... Men sedan kom kloningarna (4 st) och då fick jag plocka bort dom... Två är kvar och en av dom är den problematiska.

Bryt sönder revpelaren och plocka ut den, limma pelaren sedan. Du kan lika gärna stressa den till döds med strålen, klipper du av den kan du orsaka anemonförgiftning i karet. Alternativt flytta korallerna runt ett hål och täpp till de andra.

Att bryta sönder revpelaren är nog det sista jag gör. Jag har mänder av koraller på pelaren som sitter fast.

Om den stressas till döds med strålen så händer det. Det som sker i karet är att anemonen bränner sönder mina SPS och de är också djur... så frågan är vilka liv man vill skona.

Min förhoppning är att få ut den oskadd och ge den till en kompis som vill ha en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen har flyttat lite på sig inatt. Tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag skall komma åt den. Jag skall sätta en slang på pumpen så jag kan fortsätta att jaga den stackaren i alla vinklar inne i pelaren.

Tyvärr kommer jag inte åt att pilla på den då det är trångt mellan korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild på Anemonen och en på anemonhuset.

Anemonhuset ligger just nu i en plastpåse.

Tanken är att Anemonen ska bo i huset. Den får ett bra skydd och det är inga vassa kanter.

Vad ska jag göra men anemonen i glassbyttan? Den kommer inte att fa ett nytt hem ikväll. Kan man/törs man sätta den i sumpen?

Sent from my HTC Desire

post-4730-14468923364796_thumb.jpg

post-4730-14468923364968_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...