Gå till innehåll

Tunze pumpar och MH...


Joru

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium med måtten 160x60x50, och två mindre funderingar.

1. Vet inte riktigt vilken kombination av cirkulationspumpar jag ska ha. Hade tänkt att skaffa Tunze pumpar, 2 st. ev. 6000 eller 6100 med multicontroller. Vad rekomenderar ni. Vilket blir bäst. Returpumpen är en Deltec 4040.

2. Ska även skaffa en MH armatur, men vet inte om jag ska ha en med 3*150w, 2*150w, 3*250w eller 2*250w (inkl. T5). Tänkte på någon Aqua Medic armatur.

Hoppas någon kan komma med tips smiley2.gif.

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nu äntligen beställa ett 94*80*70 kar och jag kommer nog att köpa nästan samma som du funderar på.

Jag ha en Tunze 6100 och en Tunze wavebox i själva karet.

Returpumpen blir en Deltec 4040

Som belysning lutar det nog åt en aqualightarmatur 2*250W+150W eller en aquamedic 2*250W + 2*39W T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag undrar är om det blir för ljust om man kör med 3*250W istället för 3*150W. Eller räcker det gott o väl med endast 2*250W el. 2*150W. Akvariumet är 160 cm långt, så jag tycker det låter rätt rimligt med 3*MH. Eller? Har tänkt att framöver ha en del koraller samt fisk.

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AH23Bär ju då en svart pendant med analog timermed 2 MH:n 150w. Om man har över 60 djupt ska man enligt mallen ha 250w. Men för ett 150cm brettkar gäller 3 lampor med 150w eller 250w beroende på djup(över 60 cm djup). Men det är ju ingen lag utan bara rekommendationer. Ska man ha en massa ljuskrävande grejer i karet kan man väl satsa på 250w direkt. A eller D står för analog eller digital timer. De har ju lysrör också den där modellen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Arcadia har gjort en "mall" för vad som är lämpligt. Det är ju skönt att veta att du har resurser även om du inte krämar alla lampor.

Länk: ARCADIA CHART

Lycka till!

Enligt denna mall behöver jag ha ett AH23B... men jag lyckas inte hitta vad detta innebär. Någon som hittar?

Arcadias web-sidor suger !

Det saknas mängder av både produktblad och datablad för en massa nya produkter som jag vet att dom har.

När det gäller äldre produkter, så ärinformationenlika med=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...