Gå till innehåll

Christians 30L +sump


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det var dax att visa mitt lilla projekt 30+10L som varit igång i ganska exakt ett år nu.

Akvariet är ett Aquael 30L som jag borrat i botten med två 25mm tankgenomföringar.

Överinningsboxen är egentligen ett ventilationsrör som jag hittade på den lokala byggmarknaden,

som jag sedan sågade av ryggen på och silikonerade fast. Sumpen är gjord av en 20L plastdunk

som jag modifierade om något. Lådan som det hela står på är ett vitt högblankt väggskåp till ett

kök som passade perfekt med måtten till akvariet.

Tekniken jag använder mig av är följande:

Returpump: Eheim compakt 1000 L/h

Skummare: V2 Skim 120

Steampump: Seio 320

Mekaniskt filter: Biocrystal 320

Doppvärmare: Aquael 25w

Ljus: Solar duo boy 26 Watt med moonligt

I akvariet finns det 5 kg levandesten samt ytterligare ca 2 kg i sumpen. På botten i akvariumet

ligger ett symboliskt lager levandesand, den resterande delen sand som blev över lade jag i en

nylonstrumpa som åkte ner i sumpen.

Det levande är förnärvarande en tricolor eremit, en turbo snigel, två euphyllia, en pumpande

xenia (som jag regelbundet får ansa) samt en calustrea.

Skötseln av akvariet har jag valt att hålla mycket enkel, varje dag tillsätter jag 7-8 droppar

saliferts coral food och matar eremiten + alla bonus djuren (räkor och annat kryp som kommit

från levande stenen) med ett par fiskmatskulor. Varje söndag tillsätter jag 15 droppar saliferts

all in one och tar ett KH test, vid lågt KH buffrar jag något med saliferts KH+PH buffer.

Om vattnet börjar se lite gult ut kör jag även med aktivt kol. Vattenbyte gör jag ca. 1 gång per månad.

Allt ser ut att trivas och korallerna blommar ut väl. Det kryllar av småräkor och annat kryp som

kommit från levande stenen, kalkalger, macroalger mm. Dessvärre även en del fire worms…

Jag var med om en mindre crash för ett par månader sedan då macroalger dog pga låga

näringsvärden, men jag hann avstyra det med att plocka upp algen och göra ett vattenbyte.

Hoppas detta kan inspirera fler till att börja med salt då det inte behöver vara en regel att det ska

vara avanserat, så länge man tänker igenom sitt projekt och och läser på i massor innan man startar.

Jag vill även passa på att tacka alla som delat med sig av sina efarenheter här på SG, otroligt matnyttigt!

Over and out.

post-5080-14468923439058_thumb.jpg

post-5080-14468923439251_thumb.jpg

post-5080-14468923439443_thumb.jpg

post-5080-14468923439628_thumb.jpg

post-5080-14468923439809_thumb.jpg

post-5080-14468923440006_thumb.jpg

post-5080-14468923440238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Då har den nya mh lampan varit på plats ett tag, trodde att 20.000k skulle leverera lite blåare ljus men jag får vara nöjd ändå.

Korallerna ser ut att stormtrivas så när som på euphylliorna som inte riktigt vill pumpa upp sig, kan det vara för mycket ljus eller någon annan

anledning?

Jag fick även installera en datorfläkt till sumpen för att få koll på värmen, diffar ca 3 grader nu från morgon till kväll.

post-5080-14468924063266_thumb.jpg

mvh Christian

post-5080-14468924062879_thumb.jpg

post-5080-14468924063072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Känner att engagemanget är på högtryck i min tråd... Eller inte...

Man får ibland hålla lite monolog i sin tråd, det är lite olika det där :-)

Men angående euphyllian så har min, som jag haft i 2 år, äntligen blåst upp sig. För min del så vet jag inte exakt varför men efter kraschen i somras rensade jag ut lite sps:er och bytte typ allt vatten och började stödmata den manuellt, sen tog den sig sakta men säkert...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan vara klurigt det dära... Den var hur fin som helst tills den nya lampan dök upp. Med vad och hur stödmatar du din?

Bara vanlig räkmix, mysis o artemia o vad det nu är.

Har en glykolmätare-mojäng från biltema som jag suger upp lite med o sen puffar ut lite vid polyperna. Inte så ofta heller, kanske 1ggn/vecka, och jag vet inte om den ens käkar nåt, men jag inbillar mig det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt hundra på att det funkar heller, de har ju inga tentakler att fånga in dem med, men man kan inte vara säker :)

Jag tror att de ser ut som de gör för att jag gick lite hårt fram med den nya lampan och brände stackarna, de har börjat att se lite bättre ut nu så jag hopas på att de rättar till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...