Gå till innehåll

Tar osmos bort silicater?


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Ett osmosfilter utan silikatfilter tar det bort silikat i någon utsträckning? Anledningen att jag frågar är för jag har ett silikatfilter utan osmos som inte funkar det är lika mycket silikat innan som efter filtrering 1,2 mg/l. Och jag undrar nu om det måste vara kopplat till en osmos för att funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju känna att det här hör hemma i samma tråd som orsakade frågan: Här

Det är en ren gissning, men som både jag och Jani (Benighted) påpekar så torde inte filtreringen fungera som avsett på ofiltrerat vatten. Jag tror det är fråga om att jonbytarmassan fylls på kort tid, och att den därefter ersätter vissa föroreningar med andra som "passar" bättre. Jag har för mig att man räknar med att 96-99% av alla föroreningar försvinner vid RO-filtrering. Det är alltså inte bara 30 gånger mer av silikaterna som ska hanteras, utan även 30'ish gånger mer av allt annat. Jag är med andra ord inte speciellt förvånad om du inte ser resultat av ett silikatfilter på icke renat vatten.

Men det är en gissning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att man har ett silikatfilter efter en osmos är att revers osmos INTE tar bort all silikat. Min uppfattning är att även kommersiella, stora osmosanläggningar släpper igen betydligt mer än de 3 % som Stig anger. Snarare så är min uppfattning att det är kring 90 % som släpps igenom. Ett silikatfilter skall fungera med kranvatten också, så ettdera är silikatfiltret mättat, fungerar inte eller så är det fel på testen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte min osmos när jag började med salt och kom fram till att värdet var ungefär 50 - 100 gånger lägre efter osmosen.

Här är hemsidan för Dow chemical som tillverkar de flesta membran ( Filmtec ) vi hittar i våra osmoser. Tyvärr anger de inte reningsgraden för olika ämnen. http://www.dowwaterandprocess.com/products/ronf.htm

Det finns också osmoser med cellulosacetatmembran som har en betydligt sämre livslängd men är billigare.

Ett exempel på hur stor reningsgraden kan vara visas här: http://www.excelwater.com/eng/b2c/rejection.php Tyvärr är inte fabrikatet specificerat men siffrorna är ungefär desamma som jag hittat på andra sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att man har ett silikatfilter efter en osmos är att revers osmos INTE tar bort all silikat. Min uppfattning är att även kommersiella, stora osmosanläggningar släpper igen betydligt mer än de 3 % som Stig anger. Snarare så är min uppfattning att det är kring 90 % som släpps igenom. Ett silikatfilter skall fungera med kranvatten också, så ettdera är silikatfiltret mättat, fungerar inte eller så är det fel på testen.

MVH Lasse

Det är helt nytt filtermedia och testet är nytt och har visat 0 på vattnet i akvariet så testet kan i alla fall indikera 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skaffat en picobello osmos som ska klara 190 l/dygn men nu droppar den med 1 liter/timme och i smutsvattnet rinner det betydligt mer än 4 liter/timmen som den enl instruktionen skall göra (4 ggr mer vatten ur smutsvattenslangen). Jag har förstått att vattentrycket kan ha med saken att göra men hur mäter jag vattentrycket i kranen utan att köpa jättedyra mätare? Jag tycker det verkar som bra tryck i kranen för övrigt så kan det bero på nått annat osmosen är helt ny.

Föresten så är silikatet borta utan att jag har på silikatfiltret :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos prestation brukar mätas med 20 grader varmt vatten med 5 bar tryck. Med 5 grader vatten och 4 kilo tryck låmnar den nog ungefär hälften. En manometer kostar ungefär en hundring. Finns på Biltema, Jula, Clas Ohlson och liknande ställen.

Hur vet jag vilken som är för vatten? Jag hittar massor för luft men ingen för vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...