Gå till innehåll

Seriekoppla Osmos membran, vilket motstånd?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Sitter egentligen mest och funderar, det är inte aktuellt, jag har alltid varit av åsikten att det är smartare att parallellkoppla, eftersom vårt vatten är billigt, hyfsat rent, och det tillåter olika effektiva membran i samma setup. Kostar lite extra i form av mer regelbundna byten av aktivt kol filter.

Men om man i alla fall skulle fundera på att göra en insats för att minska spillvattnet så seriekopplar man ju membranen. Man matar slaskvatten från ett membran till in på nästa. I all evighet. Eller tills man uppnått önskad verkningsgrad. I ju fler led man gör det, desto mer skräp kommer följa med "finvattnet" ut, och ge sämre vatten. Detta eftersom koncentrationen av skräpet man vill ha bort ökar, samtidigt som membranets förmåga att filtrera bort ligger kvar på samma nivå som förra membranets.

Men membranen lägger ju till sitt eget motstånd till slingan, samtidigt som det sista membranet ska ha rätt motstånd för att leverera som avsett. Är membranens egna motstånd så lågt att man kan bortse från det, och använda "rätt" sist i slingan, och få rätt beteende från alla filterna? Jag tror att man för resonemangets skull bör begränsa sig till 2-3 membran eftersom stora mängder membran kommer ge ett större tryckfall allt eftersom finvattnet försvinner ur varje membran. Observera, tror. Det fungerar ju inte heller med booster pump efter varje membran, eftersom den skulle suga vatten från membranet före, och sänka dess produktionstakt.

Är det någon som vet, eller bör man kanske vända sig till någon som kränger filter på vardagsbasis för att få en ide om vad som gäller? Frågan är ju om de är så intresserade av att ägna tid på att svara på frågor, vetandes att jag inte tänker köpa något i alla fall. Det här faller under avdelningen meningslöst vetande som jag bara råkade bli nyfiken på.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största problemet vi har med våra osmosanläggningar i hemmen är ju det låga vattentrycket, självklart får vi ut mer vatten om vi seriekopplar osmoser, men jag tror att man tjänar mer på att köpa en osmosanläggning som klarar av lite högre tryck och sätter en boosterpump på inloppet (som jag har för mig t.om. kan drivas av trycket ifrån slaskvattnet.... Omvänd omsmos fungerar bäst i högt tryck då man använder trycket för att klämma igenom vattnet genom filtret i motsatt riktning mot vad det vill, emot osmospotentialen... Att man har orenare vatten i den andra omgången är inte på nåt sätt självklart då osmosen fungerar enligt principen att kommer du igenom så gör du det, kommer du inte igenom så gör du inte det, det är därför vissa ämnen finns kvar efter en osmos, som t.ex. silikat medan andra ämnen är helt borta, det som sker i nästa steg i det seriekopplade systemet är att det blir mindre effektivt än det första, så man får ut mindre och mindre vatten per enhet när man seriekopplar dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkare brukar bara ange ett typvärde för "minimum salt rejection rate" oftast 96-99%. (För våra enheter. Tror jag?) Det är ett tvärsnitt av hur mycket av de "oönskade" ämnena som inte kommer igenom. Jag har sätt mer specifika listor för specifika membran som anger vad membranen ska klara för olika föroreningar. Många värden är mycket bra, typ 99.99% osv, andra hamnar i den låga ändan av skalan, alltså de som drar ner det angivna värdet till 96-99%. Så vitt jag förstår betyder det att koncentrationen av de oönskade ämnena ökar.

Att mängden vatten som bär dem minskar i takt med att man tar ut finvatten, gör att flödet till nästa enhet blir lägre, kombinerat med tryckfallet, ställer så klart till det med effektiviteten, men jag är fortfarande rätt osäker på hur man bestämmer vilket motstånd man ska använda. Alltså, vilken strypning man ska sätta på slaskvattnet. Använder man "rätt" restriktor för membranen kommer ju första membranet få arbeta mot ett högre motstånd, då det "plussas på" det andra membranets motstånd. Fast det kanske är irrelevant eftersom det även plussas på det andra membranets produkt slinga? Någon som har ett par membran att prova med och kan göra ett trycktest? (Känns som överkurs för en fråga i grunden bara baserad på nyfikenhet.)

Boosterpump som drivs av slaskvattnet har jag aldrig sett. Måste fungera enligt samma principer som en turbo antar jag. Den måste påverka vilken restriktor som ska användas för att få rätt flöde genom membranen den med. Du råkar inte på rak hand veta var man kan se bilder / läsa lite om en? Mer nyfikenhet, så gör dig inget onödigt arbete om du inte "vet" var du ska hitta det. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, ditt resonemang stämmer nog, för rejection rate är ju inte 100% ens på de ämnen som osmosen inte släpper igenom, så det blir nog en liten ökning av TDS i produktionsvattnet...

Pumpen som drivs av slaskvatten kallas för Permeate-pump, sen vet jag inte hur väl de fungerar, kollade runt lite och verkar vara lite hur som helst med funktionen, slaskvattnet minskar, men vattenkvalitén försämras ibland också, så för tillfället skulle jag väl rekommendera en boosterpump och en bra restriktor istället, tror det är effektivare än flera osmoser i rad (om det nu inte råkar vara så att man har flera osmoser som ligger och skräpar, då är det ju bara win win. Bara att tekniken att utnyttja trycket i slaskvattnet är rätt cool, kräver tydligen en trycksatt behållare för det producerade vattnet för att det ska fungera, så våra system är inte riktigt byggda för det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkar texten runt pumpen som att den bara är till för att pumpa produktvattnet till behållaren innan "servering", inte som att den agerar booster pump för matning. Detta då den "bara" når 95% av ledningstrycket. Men det är en klurig liten pryl. Att den minskar slaskvattenmängden måste ju bero på att man (kraftigt) ökat motståndet i slingan, vilket ju även förklarar varför vattenkvaliten blir sämre på slutprodukten.

Det var väll lite i win-win scenariots banor jag tänkte, men jag är som sagt inte riktigt på det klara med hur man bestämmer restriktorns flöde. Det verkar mer och mer som om det är ganska avgörande. Frågan är om man inte även borde ha olika restriktorer för olika vattentryck till samma membran. Det slutar säkert med att jag drar iväg ett email till någon olycklig försäljare...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog inte riktigt det blir bra det där med att seriekoppla. Varför vill jag visa med denna vackra skiss:

post-4105-1446892345637_thumb.png

Vad jag vill visa är att om man seriekopplar så kommer trycket att fördela sig så att trycket över membran två blir sisådär hälften av trycket över membran 1. Det är ju membran två som har skitigast vatten att ta hand om så trycket blir kanske något högre, det som är tråkigt är ju att det är att tvåan kan styra kapaciteten även på ettan eftersom det som passerar ettan också måste ta sig genom tvåan. För att få någorlunda samma tryck över bägge membranen så får man ju strypa renvattnet ur membran 1. Då får man ju tryck där systemet inte är byggt för det. Dessutom måste man ju ha högre tryck på ingångsvattnet för att få det hela att fungera med de risker för läckage det för med sig.

Visst, det går att lösa det här, med diverse jox, strpningar, mellanpump, jo, det går att få till det. Fast vill man spara slaskvatten tycker ju jag att det verkar enklare att bara ta ett filter och strypa utloppet lite, det får ju ungefär samma effekt som det här upplägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strypning efter varje membran är inte aktuellt efter vad jag sett, utan man stryper efter det sista. Det borde göra att man får en liten tryckvariation. Trycket borde helt enkelt skilja så mycket som membranet stjäl på waste sidan.

Notera strypningen längst upp till vänster. Sitter en klump på bypassen så jag antar att de kör med automatisk spolning av systemet genom att koppla förbi restriktorn vid uppstart. Det heter att man inte behöver spola igenom moderna membran, men om inget annat så blir man av med vattnet som stått still i systemet sedan senaste användningen.

AQUA%20PRO%20450%20AUTO%20FLUSH(4).jpg

Bilden är helt fräckt länkad från Absolute Koi

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...