Gå till innehåll

31 L akvarium vill inte leva?


accsel

Rekommenderade inlägg

Satte igång ett Cocoon-akvarium på 31 L i augusti som ett första saltvattensakvarium som stått igång sedan dess. LS i en klump på 2,5 kg samt efterhand satt i en eremit samt tot 4 turbosniglar. Problemet är att inget verkar vilja överleva i det lilla karet.

Turbosniglarna dött några dygn efter isättning, endast en som klarat sig länge men som dukade under nu. Gjort försök med mjukkorall 2 tillfällen, (syns en liten på bilden) men har "lösts upp" och skrumpnat ihop på ett dygn. LS verkar vara av god kvalitet och ser fin ut, vattnet klart och har testat de flesta parametrar regelbundet sedan start och bara bra värden, har kollat till det dagligen och bytt vatten varje lördag ca 1/4 ibland någon gång extra. Hyfsad cirkulation och stabil temp. och salthalt. Kör enkel setup och har inte tillgång till osmos, utan använder kranvatten där värdena ändå ska vara inom ramarna där jag bor.

Vad kan vara fel? Varit väldigt noga med att vänta att tillsätta mer saker till akvariet, som det ser ut nu vill jag inte lägga mer pengar på att göra fler försök när allt ger upp som tillsätts. Eremiter verkar klara sig riktigt bra och har vuxit till sig

..

Tacksam för all hjälp jag kan få.

post-6181-14468923460179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

temp: 25°

salt: 0,024

NO3 0,5

NO2 0,0

pH 7,6

CL2 0

KH (GH) 15

så det är KH som alltid legat något högt, kollade snabbt vattenkvalitet där jag bor från någon lista men koppar ska inte vara ngt problem? är det vanligt att det förgiftar vattnet när man tar vattnet från kranen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

temp: 25°

salt: 0,024

NO3 0,5

NO2 0,0

pH 7,6

CL2 0

KH (GH) 15

så det är KH som alltid legat något högt, kollade snabbt vattenkvalitet där jag bor från någon lista men koppar ska inte vara ngt problem? är det vanligt att det förgiftar vattnet när man tar vattnet från kranen?

Har du råkat skrivit fel på salthalten? Den ligger otroligt lågt, man brukar ligga på 1.024-1.028 ungefär.

Så ifall det inte är ett typo så kan det nog vara problemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på om du kanske kväver ditt akvarium. Har du nån skummare? I så fall syresätts ditt akvarium dåligt då jag ser bara att pumparna är riktade mot levande sten och ej ytan, kör du då utan ytavrinnare så den oljiga filmen bildas så blir det ännu svårare för vattnet att bli syresatt. Vattenytan måste ju hållas i rörelse för att där ska bli syre. saltvatten vill jag minnas är svårare att syresätta än sötvatten.

En sak undrar jag. Är inte ditt KH lite väl högt? 15? stämmer det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

temp kollar jag alltid, pH inte lika ofta, då jag har teststickor som förmodligen inte är så exakta har jag haft exakt samma värden sedan uppstart, och utan avvikelser har det inte känts nödvändigt att kolla mer än nga gånger i veckan.

Jag har en liten fluval samt Cocoons egna cirkulation, hang-on där vattnet rinner ner tillbaka till akvariet, så ingen ytavrinning och filmen som bildas tar jag upp med en bit tidningspapper men sällan det behövts. Så lite cirkulation finns där men som du säger inte vid ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett likadant kar som dig som varit igång i drygt 1,5 år. Precis som dig har jag uteslutande använt mig av en pump på 200 L/H med ett filter som man har i sötvattenskar. Jag hade bekymmer i början med ammoniak eller något och för att bli av med det satt jag i så många pumpar jag hade riktade upp mot vattenytan för att få så mycket syre som möjligt. Så har du fler pumpar så sätt i de i ett par veckor och rikta de rakt upp mot vattenytan.

Efter detta är avklarat, kan du nog åter köra med enbart den pumpen du använder idag, men sätt den drygt 5 cm in från ett hörn på det bakre glaset och rikta munstycket åt den sidan det står närmast så att vattnet trycks upp ett par centimeter, då får du syresättning, det har räckt i mitt kar. Låt pumpens utblås vara 1-3 cm under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilden är ca två veckor gammal, precis efter jag satt i fragg av mjukkorall som syns lite på ovansidan. Inte haft extremt mkt alger, det som bildats på gruset har jag fått upp när jag tömt ut lite gammalt för att tillsätta nytt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Hinner värdena stabilisera sig? Hur ser vattenvärdena ut direkt från kranen (mät själv med akvarietester som funkar i sötvatten så gjorde jag för att kolla om mitt brunsvatten skulle funka) jag skulle främst kolla koppar och silikater, sen skulle jag nog kolla mängden amonium i karet då mycket har dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...