Gå till innehåll

lösning av Ytavrinning??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

f51620111249204b75.jpg

Vad tror ni om detta? Ska köra med sump på mitt Fluval Edge och behöver få till en ytavrinning. Som bilden ovan visar så är ett fluval Edge ett slutet akvarium alltså täckglasskivan är limmad upp till så någon vattenlinje existerar inte vilket är snyggt! Man har tagit ut ett hål istället (17x12cm) och satt en plastsarg runt hålet (3,5cm hög). Här hade jag tänkt att göra en ytavrinning genom att ta bort påhängspumpen och borra en massa hål i nedankanten på plastsargen baktill, sen då sätta en box där som vattnet rinner ner i och sen vidare i rör, vad tror ni om detta?

Och så frågan lite idéer om hur många hål, avstånd och håldiameter???:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rita en tokig bild på hur man kunde göra :-) i sin enklaste form så skulle man ju bara kunna göra ett bräddavlopp genom att borra ett hål i sargen och dra ned ett rör till sumpen, men det låter nog ganska illa. Med lite finnes kunde man kanske passa in ett litet hävertsystem i sargen med, men det är nog minst sagt pilligt. Men kanske värt en tanke.

Annars kan man borra ett bräddavlopp i sargen bara, och leda till ett litet kar/behållare bakom som får fungera som avrinnigslåda där du kan sätta in ett hävertsystem med två rör ned till sumpen. Det borde vara enklast att implementera tycker jag :-) Men jag tänker så lite när jag hittar på något så det kan säkert finnas en bättre idé. Notera att jag glömde rita returen med men det är ju enkelt ordnat. Det är ju nedvägen som är det svåra.

edit. Det röda är rör då altså, överrinnigskammaren behöver nog vara högre än akvariet med, ta inte dimensionerna på bilden som korrekta utan bara för att formge min tanke :-) Och överrinningskammaren är inte delad i två delar, det är bara röret som ska gå ned som är i mitten, ingen avdelare.

post-5646-14468923481202_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten som rinner rakt ned är en jättebra lösning, det är väldigt liten chans att det sätter igen sig, startar problemfritt om strömmen bryts och sätts igång igen. Har man ett ganska grovt rör är det extremt om det sätter igen sig.

Problemet är bara att det kommer låta fruktansvärt som regel :-) Det blir fritt fall, jag tror även röret i sig kommer göra ett bra jobb med att förstärka ljudet. Om man la röret snett så att vattnet rann mer än föll skulle nog en del av ljudet försvinna...

Hur som, att man sitter och grejar med vattenlås, hävertar med mera är inte för att det blir bättre utan för att det blir tystare eller tom tyst :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett så litet kar som deras gillar jag inte lösningen, eftersom så lite vattenyta är exponerad mot luft. Syresättningen blir lidande. Men kör man med sump, och hyfsad cirkulation genom den borde det var lugnt. Tror jag. Kanske. Jag får i alla fall inte panik när jag ser det längre. Fast "möblering" i karet, och fiske för eventuella transporter känns... Svårt. Fast du verkar ju nöjd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håva upp en livlig fisk lär ju vara en stark mardröm :-) Som tur är så har man ju storleken som håller en från att håva upp six-line wrassar...

Har tyvärr inga förslag på dimensioner. Det beror nog på vilket flöde man vill ha egentligen. Pga den lilla storleken i karet och låga djupet så måste man ha en relativt svag returstråle. Att använda ett strilrör tex med grova hål är nog ytterst fördelaktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo lite trångt och bökigt kan detta kar vara men det får man väga upp mot den lite unika designen hehe:) Har tagit åt mig era råd så jag får testa mig fram lite, börjar med att borra några små hål och ser hur det fungerar annars får man borra upp dom lite till om flödet blir för dåligt!?

Klurade nästan på att göra det riktigt enkelt, bara borra ett 25mm hål, på med en genomföring och rör rätt ner bara, alt silikonslang kanske då blir det tystare kanske, jag menar den lilla vattenytan som är fri mot luften fungerar ju redan nästan som en ytavrinningskopp, det är väl där allt kommer samlas kan tänkas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...