Gå till innehåll

Deltec mc500 - Vibrations ljud!


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
Moderator's upplysning:
mod.gifTråd flyttad. Forumavdelningen "Artiklar och dess underforum skall endast användas till just artiklar."

Det kan bero på obalans i axeln i skummarpumpen.

Tack så mycket, det sa jag kika efter.

Jag ska plocka ner skummaren imorgon och kika på den. I värsta fall får man skicka tillbaka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var lite stressad när jag skrev det här. Jag gjorde såhär.

Jag började med att plocka ur skummaren och tömma den på allt vatten. Jag la skummaren på ett par handdukar på min bardisk med bra belysning över så att man ser ordentligt vad man håller på med. Började med att ta bort snigelskyddet och plockade ur pumpen enligt instruktionerna. Plockade isär pumpen och kollade allt efter skador eller några märken på delarna. Jag kollade även så att ljuddämpningskyddet satt ordentligt som det skulle på pumpen. Jag såg inga märken eller något annat i pumpen som inte skulle vara där så jag monterade ihop den igen. När jag hade satt ner pumpen i skummaren så kollade jag att listerna satt plant emot botten hela vägen längs med pumpen. Jag tog tag i pumpen och tryckte in det svarta munstycket extra hårt emot vad jag hade gjort en gång tidigare och kollade så att pumpen inte låg emot några sidor i skummaren. Placerade skummaren i akvariumet och fyllde upp till 4-sträcket på rsm 250 i sumpen. Kopplade in skummaren och vibrationsljudet var som borta.

Det som skapade vibrationsljudet var att pumpen inte var fäst riktigt i det svarta munstycket. Så får någon en Deltec skummare som låter väldigt mycket. Börja med att kolla så att pumpen sitter riktigt fast i det svarta munstycket. Tryck eventuellt till det lite extra.

Jag har fått hjälp av Ted på Biotedmarine där jag köpte skummaren och så har jag fått hjälp utav Benny på Dogman. Benny gav mig riktigt bra och utförliga instruktioner genom telefon om hur jag skulle gå tillväga och vad som skulle kunna vara fel.

Så mycket Cred till Ted som kontaktade Benny åt mig och Benny som hjälpte en nybörjare att lösa problemet.

Tänk att det kan vara så enkelt ibland :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...