Gå till innehåll

Gamens 160L första saltkar


Gamen

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltvattens akvarister.

Är HELT ny inom saltvatten och kommer att behöva massor med hjälp av er.

Har haft tanken väldigt länge om att starta saltvatten men aldrig känt att jag haft råd eller vågat ge mig på det.

Men nu fick jag ett tillfälle jag inte ville missa, så jag slog till och köpte mig detta kar.

160L helglas

Möbel

Skummare

streemer

powerhead

4*T5 ramp

Har monterat bänken, ställt karet på en tillfällig plats och fyllt upp med vanligt kranvatten bara för att se om allt funkar som det ska, och det verkar det göra.

Kanske lite tveksam på skummaren. Hur lång tid brukar det normalt ta innan den börjar skumma riktigt?

Nu är det väntan på löning då det bla ska inhandlas en osmos och salt. Vad mer måste jag köpa nu i första skedet för att kunna starta upp karet?

Tacksam för många svar och mycket hjälp

post-6314-1446892352176_thumb.jpg

post-6314-14468923521949_thumb.jpg

post-6314-14468923522156_thumb.jpg

post-6314-14468923522323_thumb.jpg

post-6314-14468923522516_thumb.jpg

post-6314-1446892352269_thumb.jpg

post-6314-1446892352287_thumb.jpg

post-6314-14468923523117_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är ett av mina gamla kar!

För att skummaren ska göra ett bra jobb så behöver du belasta karet med levande, annars så finns det ingen menning att köra med skummaren, om det är den skummaren jag hade så kan den va lite känslig på nivån i karet, så du bör fyla på avdunstat vatten varje dag, jag har som prio ett köpt en osmolator, automatisk vattenpåfylning, det är guld värt!

Lycka till med karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä men så trevligt, då är jag alltså den 4:e här på SG som är ägare till detta kar..=)

Ja då är det ju inte så konstigt att den inte skummar nått vidare nu. Vet faktiskt inte vad skummaren heter så inte en aning om det är din gamla.

Automatisk vattenpåfyllning känns faktiskt inte som prio ett för att KUNNA starta upp karet. Har jag fattat det rätt om att man startar det i denna följd och ordning:

1: fylla med osmosvatten

2: blanda i salt

3: i med levandesten

4: i men bottensubstrat (ska köra med levande)

5: tända lysrampen, 1H första veckan, 2H andra veckan, 3H tredje osv

6: i med fisk och koraller

Rätta gärna denna lista (ordning) om något är fel eller om jag glömt något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag varit på besök hos herren i inlägget ovanför, mycket trevligt och fick lite ny matnyttig info att lära in. Tackar för det.

Fick även med mig en refractometer hem.

Efter lön blir det ett återbesök för att inhandla osmos, salt och kanske lite annat plock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du kommit igång Rickard, och att karet inte blev ståendes i min källare.

vi hörs.

mvh Hasse

Tjenare=)

Nja kommit igång vill jag väl inte påstå riktigt att jag gjort än, men är på G iallafall.

Blir att påbörja uppstarten i slutet av månaden/början på nästa månad.

Letar efter levande sten nu men verkar vara svårt att hitta inom rimliga avstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG! När jag först läste tråden trodde jag att det var jag som startat en ny tråd hehe. Mitt första kar var på 180L och jag bodde då i Emmaboda och Jag heter faktiskt oxå Rickard Johansson :)

Det ser ut som du läst på innan du drar igång, kan inte se några stora fel i dina tankar på att starta så det kommer säkert gå kanon :)

det som du bör känna till så du inte tappar sugen är att det kommer komma alger i massa konstiga sorter du troligtvis aldrig sett föret både snygga och jäkligt fula och irriterande...

Så håll ut den tiden då algblommingen är som värst det bekämpas med Fosfatremover och bra vattenvärden.

Du är alltid välkommen på Studiebesök hos mej när du har tid och kommit igång lite mer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG! När jag först läste tråden trodde jag att det var jag som startat en ny tråd hehe. Mitt första kar var på 180L och jag bodde då i Emmaboda och Jag heter faktiskt oxå Rickard Johansson :)

Det ser ut som du läst på innan du drar igång, kan inte se några stora fel i dina tankar på att starta så det kommer säkert gå kanon :)

det som du bör känna till så du inte tappar sugen är att det kommer komma alger i massa konstiga sorter du troligtvis aldrig sett föret både snygga och jäkligt fula och irriterande...

Så håll ut den tiden då algblommingen är som värst det bekämpas med Fosfatremover och bra vattenvärden.

Du är alltid välkommen på Studiebesök hos mej när du har tid och kommit igång lite mer :)

Ja jag sitter och läser och pluggar på så mycket jag hinner med, blev ett hastigt köp så det blir att plugga mycket och snabbt nu=)

Jo det där med algerna är ju en tråkig del som man tyvärr verkar få leva med ett tag.

Ja jag tänkte komma den 3:e och även försöka få med mig Rogen (Reefen).

Vet inte om du fattat riktigt vem Rickard jag är, Om jag säger Harleys bror så kanske det tänds ett ljus=)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag sitter och läser och pluggar på så mycket jag hinner med, blev ett hastigt köp så det blir att plugga mycket och snabbt nu=)

Jo det där med algerna är ju en tråkig del som man tyvärr verkar få leva med ett tag.

Ja jag tänkte komma den 3:e och även försöka få med mig Rogen (Reefen).

Vet inte om du fattat riktigt vem Rickard jag är, Om jag säger Harleys bror så kanske det tänds ett ljus=)?

Jo I know you :) fast det var inte förrens jag snacka med mathias (Walle_j) här som jag fick reda på att du var akvarieintresserad och med en sötvattens odling :)

Ska bli kul att ses på träffen o försök få med Roger så han trillar tillbaka till saltsidan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo I know you :) fast det var inte förrens jag snacka med mathias (Walle_j) här som jag fick reda på att du var akvarieintresserad och med en sötvattens odling :)

Ska bli kul att ses på träffen o försök få med Roger så han trillar tillbaka till saltsidan :)

Okej är det Mathias på Kalmar akvarieaffär du menar eller?

Jo då det stämmer bra jag har en sötvattens fiskodling på dryga 50kar här som snurrar på=)

Roger kunde tyvärr inte följa med då han hade annat inplanerat den helgen. Men ska göra allt för att få med han in i träsket igen=)

Ja det ska bli trevligt att ses och att få se ditt lilla kar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag ägna lite tid till att tepetsera.

Tjejen tyckte jag skulle vara glad över att jag får ha 3kar hemma så då tyckte hon på att hon skulle få bestämma vart saltvattens karet skulle stå.

Jag ville givetvis ha det i vardagsrummet men det va tydligen helt kört.

Hon pekade - Där ska det stå!

Och det rummet va otepetserat, så det va bara att dra fram utrustningen och sätta igång.

Nu står iallafall karet där det ska stå=)

post-6314-14468923565453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen dax för uppstart av karet. Har gjort ännu ett besök hos Stig i Gemla och handlade ett osmos, salt, en streemer, lite tester och en död sten.

Så nu står osmosen i badrummet och bubblar=)

Stänger upp lite bilder också

post-6314-1446892363703_thumb.jpg

post-6314-14468923637239_thumb.jpg

post-6314-14468923637441_thumb.jpg

post-6314-14468923637634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första 25literna vatten i karet=) Tog exakt 4timmar att få ut 25L vatten, alltså får jag ut 150L/dygn.

Ja jag sa till Stig att jag kan vara test-kanin och se om det funkar som det ska. Tror inte det ska vara några problem med den saken.

Frågan är bara hur jag som nybörjare ska veta om det funkar som det ska eller inte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet fyllt=)

Skummaren skummar på bra och dom värden jag har möjlighet att mäta ser bra ut.

Salt: 1.0245

Ph: 8

Kh: 9.4-9.5

Nu är det väl bara att vänta och se om jag får tag på lite LS i närheten.

Skickar in lite onödiga bilder också

post-6314-14468923671791_thumb.jpg

post-6314-14468923671978_thumb.jpg

post-6314-14468923672158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...