Gå till innehåll

Hur är det med lyset på ett nystartat kar?


Taggen76

Rekommenderade inlägg

Jag är i uppstarten av ett kar och har hört några olika varianter på hur man startar med belysningen. Någon säger att man ska brassa på med allt man har med en gång och några säger att man succesivt ska höja lyset från 1 timme om dagen för att sen höja till 2 osv. Hur ska man göra? Blir lite förvirrad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har reducerat ljuset vid uppstarter för att algerna skall få det jobbigare och inte kunna blomma upp lika bra som med fult ljus o ovanligt mycket näring.

Mindre ljus så hinner några algätare hålla undan den första invasionen så att den inte spårar ur.

Ljuskällans typ har inte så mycket betydelse, algerna överlever med minimalt ljus även om det inte är optimalt för dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just med tanke på Nixons sista mening

algerna överlever med minimalt ljus även om det inte är optimalt för dom
brukar jag faktiskt kräma på med mycket ljus från början just för att ge korallerna (som behöver mycket ljus) en fördel. dock så behöver man en ordentlig städpatrull redan från början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just med tanke på Nixons sista mening brukar jag faktiskt kräma på med mycket ljus från början just för att ge korallerna (som behöver mycket ljus) en fördel. dock så behöver man en ordentlig städpatrull redan från början.MVH Lasse
Nu blev jag ännu mer förvirrad, mer än vanligt :-)Men korallerna ska jag väl inte introducera föränn några veckor efter jag har lagt i den levande stenen eller?Mvh Magnus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men korallerna ska jag väl inte introducera föränn några veckor efter jag har lagt i den levande stenen eller?Mvh Magnus

Klokt val att vänta med korallerna tills akvariet rullar!

//

Det där med hur många timmar ljus som ska på från dag ett är ett gammalt diskussionsämne. Historiskt så har kiselalgstillväxten och sedan grönalgstillväxten blivit ganska explosiv efter att man startat sitt akvarium. Speciellt förr i världen när man började med död inredning, få eller inga betare och tillfört ruttnande foder för att få en nitrittopp och kickstarta nitrifikationsbakterierna. En lösning för att hantera den explosiva algtillväxten var att minska belysningstiden och det lever nog kvar som en stark tradition även i dessa dagar av levande sten.

Jag har startat några akvarier genom åren och brukar gå på med full belysning från dag ett med levande sten (ofta har stenen anlänt till systemet som stått mörkt med vatten någon eller ett par veckor) och visst har det blivit ganska explosiv algtillväxt ibland - å andra sidan så har det efter några veckor blivit en explosiv tillväxt av betare som copepoder och små snäckor. Det blir akvarier av dessa med. Om det skulle blivit bättre med kortare belysning till en början vet jag inte - det är ju sällan man startar sitt akvarium tio gånger i rad varav hälften med kortare och hälften med längre belysningstid... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43600-Maxspect-belysningstidEn länk till... angående belysningstid här på forumet:)
Tack! Alla hjälp är bra när man är nybörjare :-)Men jag ser att alla pratar om blått och vitt ljus. Är det ingen som har rött? Har hört att det hjälper till koralltillväxtern eller?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rött ljus är det fört som försvinner när ljuset filtreras genom vatten, korallerna är då inte riktigt vana vid den typen av ljus(algerna stormtrivs dock med rött).

Det finns någon studie som hävdar att korallernas tillväxt hämmas av rött ljus. Rött är riktigt bra om du odlar tomater eller andra gröna växter.

Som vanligt är även detta med det röda ljuset uppe för debatt.

En sak som avgör de hela för min del är att de mesta i korallväg/saltkar ser eländigt ut med rött ljus, sen finns det rör med lite rödlila ljus som kan vara effektfulla(tex.fiji purple).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rött ljus är det fört som försvinner när ljuset filtreras genom vatten, korallerna är då inte riktigt vana vid den typen av ljus(algerna stormtrivs dock med rött).Det finns någon studie som hävdar att korallernas tillväxt hämmas av rött ljus. Rött är riktigt bra om du odlar tomater eller andra gröna växter.Som vanligt är även detta med det röda ljuset uppe för debatt.En sak som avgör de hela för min del är att de mesta i korallväg/saltkar ser eländigt ut med rött ljus, sen finns det rör med lite rödlila ljus som kan vara effektfulla(tex.fiji purple).//NiXoN
TACK!!!Jag bara säger detta är en djungel som aldrig verkar ta slut...Är mer förvirrad än vanligt :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två huvudprinciper du har att välja mellan. Att blanda mellan dem blir sällan (aldrig) bra.

1. Fullt ljus från början med massor av snäckor och eremiter som betar alger. Börjar du se alger så i med fler algätare. Dyr och grym metod för efter uppstarten svälter de flesta ihjäl.

2. Börja med minimum ljustid. Ser du algtillväxt minska ljustiden. När du är uppe i 4 timmar per dag så i med de första djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...