Gå till innehåll

Realtids forum


Piggelin

Bra eller dålig ide med ett realtidsforum  

20 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Min personliga syn på det: Realtidschatt finns det gott om redan så det är inte nånting jag vet SG har som plan att ha, men jag är ju ny i föreningen så dom mer seniora får komma och ryta till om jag har fel.

För det första är det lätt att såna ballar ur titt som tätt. För det andra det är lätt att det blir en hel del människor som bara chattar och inte använder forumet, vilket leder till att information inte bevaras som det gör i forumformatet, och syftet med SG är ju att sprida kunskap inom saltvattensakvaristik, denna ska ju gärna vara permanent och sökbar så att andra kan ta del av det.

Låter kanske tråkigt men tror det är viktigt att vi håller våra mål klara och tydliga så det inte bara blir ett allmänt chatt-forum, för att behålla vår höga nivå får vi inte späda ut det, för då kommer ingen orka engagera sig och dela med sig av sin fritid för att hålla det på den nivån vi ändå lyckas hålla... Socialt umgänge finns det så många andra forum för så jag ser inget behov av att bli ännu ett av dessa... Därför vi även har regler om att allting måste vara saltvattensrelaterat, vi har som du kanske sett inget allmänt forum för icke saltrelaterat snack som många forum har, både för att det ofta blir en modereringsmardröm och för att behålla fokus i diskussionerna... Båda frågorna har varit uppe flera gånger som jag vet, och de gånger man tillåtit ämnen gå utanför det som är huvudfokus tenderar det att gå åt skogen relativt snabbt tyvärr, de gångerna jag varit med om har jag bara varit en vanlig användare på forumet och inte nån moderator eller medlem i föreningen.

Ser självklart fördelen vid akuta tillfällen, men har ju varit flera gånger att människor hamnat i kris i karen och fått snabb och bra hjälp och det är nånting som bevarats så att andra kan se vad de kan göra om fisken ligger på botten och flämtar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit lite kul med ett realtidsforum, där man kan snacka lite spontant lite hit o dit direkt med de som är online. /.../

En god idé! ..dock en administrativ mardröm om man tror sig vara tvungen att realtidsmoderera den (vilken man inte behöver!) Tyvärr tenderar det att bli en kostsam och tidkrävande funktion som ibland innebär en stor negativ belastning, speciellt om man från början inte satt upp den rätt på alla sätt! Realtidskonflikter är roliga men tyvärr finns det folk som gärna viger hela sitt liv att agera troll och leva ut sina personliga vendettan med att lägger all sin tid på att dra in gud, djävulens svärmor och "alla dumma nog att nappa på att bli manipulerade", för att få en tillfredställelse av sina egna härliga men ack så sjuka fetechismiska behov. -dans

Min personliga syn på det: Realtidschatt finns det gott om redan /.../

Mmm vart finns dom? Min erfarenhet är att de största och bästa (typ "alla" realtidchattarna) dött ut successivt under 2000-talet. * :smiley22:

/Chatmaster :)

*Missförstå mig rätt... det är kloka ord du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att vara rysligt tråkig och då ska tilläggas att jag inte heller tidigare varit någon "forum-människa" finner detta forum mycket bra.

Risk för chattar är att fel information sprids fortare och då den även i forumform kan vara felaktig så är det heller inte någon som rättar eller lägger fram sin åsikt och erfarenhet.

På forumet som det är i dag så delas informationen med flera och blir dessutom sökbar.

Jag menar därmed inte att Om det skulle finnas en chatt så skulle forumet spela ut sin roll helt, däremot skulle vi kanske tappat en del information och diskussioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På forumet som det är i dag så delas informationen med flera och blir dessutom sökbar.

Jag menar därmed inte att Om det skulle finnas en chatt så skulle forumet spela ut sin roll helt, däremot skulle vi kanske tappat en del information och diskussioner.

Tack David du sa vad jag tänkte:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zoopet hade en chatt som nästan aldrig användes... (mer än när jag satt och skrålade i den för mig själv på fredagkvällarna)

själva chatkonceptet ser jag som utdött... ska man chatta gör man det på facebook...

många tror att chattar alltid är fulla med folk och blir sura när de inte får några svar... då är det bättre att starta en tråd om man behöver hjälp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker iofs att det är tevligt med chatt, jag har byggt ett annat forum (plan9.se) dår jag lagt in en chatt. Den används mest som babbel-kanal med alla ämnen man kan tänka sig, inte direkt nåt fokus på forumets kärnområde (Battlefield spelen).

Dock tror jag inte man vill belasta vår trötta server med ytterligare databas-transaktioner, det är hel del requests som ligger o pollar mot databasen för att se om nya chattinlägg kommer in osv, beror ju lite på hur det är byggt men det lär vara hyfsat db intensivt.

Så chatt kul -ja jag är pro chatt, men realiserbart idag - näe :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...