Gå till innehåll

Palythoa giftig?


accsel

Rekommenderade inlägg

Läst runt lite om att många mjukkoraller innenhåller ett mkt farligt gift, palytoxin, som kan frigöras i akvariet och förgasas i luften, och särskilt typer av palythoa, härligt att man inte kan få reda på det i butiken!!

Har iaf en döende palythoa (bra mkt sämre skick än på bilden) och undrar om jag bara borde ge upp den och slänga den innan gör skada i akvariet eller dödar mig i sömnen?

attachment.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du ska behöva vara orolig, de på bilden har dock bara dragit ihop sig, men det är nog ingen fara för dig så länge du inte tar på utan handskar, eller om du inte tvättar händerna noga efter att ha haft dem i akvariet. du kan låta den ligga kvar, hur är den döende ?

Men det är oftast ingen fara, särskilt om du använder dig av handskar och tvättar händerna efteråt.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, hade redan läst den tråden,

Jag har haft problem en lång tid med akvariet och allt jag tillsatt har dött,

kan det vara så att tidigare koraller har avgett gift i akvariet? skulle de då kunna påverka den här palythoan?

ca 6 veckor sen tillsattes 3 fraggar, bla. kenyaträd, som upplöstes helt i vattnet.

Har ju dock en eremit som lever och trivs i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte (om det inte är en väldigt stor kolloni) att palythoan har förgiftat dina andra koraller. Gör så till en början att du byter vatten (ca 10 liter) om dagen i en vecka ungefär. Gör sedan ett nytt försök med någon mjukkorall om du kan få tag på någon fragg. Om du använder kranvatten, ta i någon knivsudd c-vitamin samt aqua-safe (eller liknande vattenberedningsprep som binder tungmetaller) i din 10 liters hink innan salttillsatsen. Låt det tillblandade vattnet stå ett dygn innan du använder det, gärna under cirkulation med hjälp av någon liten pump.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...