Gå till innehåll

Wrang´s hörnakvarium ca 200liter - Akvariet nerstängt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har gjort om ljusrampen lite tog bort 2st rör så nu blir det bara 6st 24watts T5 rör och reflektorer skall även komplettera med en fläkt i den.

Styrenheten är klar bara att koppla in. Kör hela karet på denna ljuset som nivåvakten..

Får se om man köper mig en Deltec pump som retur från sumpen. Kanske overkill men har ej hittat någon pump som är tyst.

Har testat Aqubee, QuiteOne 1200, eheim

Om det blir så, så bygger man det med att sätta ihop en cloosed loop system, men men många tankar innan det är helt klart :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker reflektorer, det är ju inte bara den blanka ytan som gör att det blir bra ljus utan även formen på reflektorn. Deltec 4040 är fasen det tystate jag hört, eller inte hört:). Alla andra pumpar blir ju tröskverk i jämförelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan ja jag kommer att styra min fläkt i armaturen med denna och även 2st nivåvakter i sumpen.

1st fläkt 12V

1st låg låg nivå så att pumpen stannar och ej går torrt

1st låg nivå som sätter igång en pump för osmosvatten påfyllning

Gjorde om lite så nu sitter PLC under skåpet.

Trodde det var 1:a april idag då en kille ringde mig och frågade om det var Christian Wrang för Saltvattensguiden.

Inte visste jag att det fanns mer folk här i Alingsås som hadde Saltvattensakvarium. Han hadde ett som skulle läggas ner så nu undrade han om man ville ha ca25-30kg LS. Visst Pris. Nope inget du får den så jag åkte och kollade hur den såg ut å riktigt fin sten var det.

Såg ut som Bali sten med mycket kalkalger på hadde kört bara med en muräna och en drakfisk ljus 3st T8rör så inga tråkiga alger etc fanns på den

Får bara se hur mycket sten man får plats i karet

Så i veckan skall jag nog kunna starta upp igen på riktigt. :x yippi

Osmos är beställd och allt är klart för övrigt

post-736-14468912040559_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på om man skall använda den del som skummaren var i till att ha nån/några mangroveskott i?

Hittade några Tunze comline boxar i källaren så skulle man fylla upp dessa med korallsand och plantera mangrove i så får man lite mer "naturlig" filtrering eller skall man fylla upp den del som skummaren var i med 15cm sand å då få en DSB och plantera mangroven där i?

eller strunta i det helt å hållet?

Kommer iallafall att nu istället köra med en skummare Aqua Medic Midiflotor (upp till 400L)

är ju inne på att få ett tystare akvarium.. :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...