Gå till innehåll

någon som använder Maxi Tronic timer ?


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag har en snarlik - den är svår att programera. till höger om displayen har du beteckningarna Ch1, CH2 och CH3. Du ställer ett litet streck i displayen mot den kanal du skall programera. Kanalväljningen gör du med knappen längs ner till höger (åtminstone på min). När du har programerat så återstår det svåra - att sätta hela apparaten på automatik.... Längs ner i displayen så finns ett litet streck som du kan flytta med den knapp det står on - off på. När du ställer allt i automatik så måste du göra det när samtliga kanaler skall stå på on eller off. Exempelvis har du programerat CH1 till att gå mellan 9 - 18, CH2 till att gå mellan 10 och 20 samt CH3 att gå mellan 15 till 21 så måste klockan (när du ställer i automatikläge) vara ettder mellan 15 - 18 eller mellan 21 till 09. Om alla kanalerna skall vara till (15-18) så flyttar du det lilla strecket med hjälp av knappen så att det kommer till läge aut från tänt läge. Om du ställer den i automatik 21 och 09 så måste du gå till läge automatik från avstängt läge. Idiotiskt men sant. Du tänder eller släcker samtliga kanaler med den knappen n'ämligen. Hoppas du förstår hur jag menar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ville programera (automatik):

CH1-melan 20-07

CH2-melan 20-07

CH3-mellan 21-09

*först ställer jag klocka...men sen stämmer ingeting .....till exempel programerade CH1 från 20-07 mitt UV lampa (den var tänd) men sen när jag ändrade klocka till 07.10 lampa var tänd förfarande ,släcktes aldrig.

post-5479-14468923657454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det går att med hjälp av omprogramering av tiden slå av och slå på. Gör så här nu för att testa att det funkar.

Leta upp resethålet. ta något spetsigt och tryck in, resetta timern (bild 1)

post-2331-14468923657838_thumb.jpg

Ställ in tiden, tror du skall hålla inne knappen Clock, trycka på week för veckodag, hour för timme och minute för minut samtidigt som du håller Clock inne. Alternativt ett tryck på Clock för inställning. (kommer inte ihåg)

post-2331-14468923657616_thumb.jpg

Sedan trycker du på CH1-3 så den lilla pilen till höger på displayen kommer på den kanal du vill programera. Tryck sedan på program - en gång tror jag det är - inte hålla inne.. Sedan ställer du indviduell dag eller grupp av dagar med week. bekräfta med prog tror jag sedan timme, bekräfta med prog minuter me minut, bekräfta. sedan ändrar det sig till off - gör samma sak. Sedan kan du om du vill även ställa in tid 2 - 10 vill du inte det så trycker du på clock när du bekräftat minuterna på avslagstiden. Tryck sedan fram nästa kanal med ch1-3osv.

post-2331-14468923658056_thumb.jpg

Sedan kommer det något ologiskt. Titta på undersidan av min display. Där ser du ett vågrätt streck över auto. Detta streck flyttar du med hjälp av on/off knappen. Om du ställer strecket till vänster om auto - manuellt på - till höger om auto - manuellt av. Nu kommer det virriga. När du ställer in autoläget så måste du göra det från det håll som är det stadie det skall vara just vid den tidpunkten. och då gäller det samtliga kanaler. När du ställer in autoläget för dina tre programeringar så måste det ske mellan 9 och 20 och då först ställa strecket på off och sedan trycka en gång till så det hoppar till auto FRÅN offläget. Ställer du när SAMTLIGA tre är på så måste du gå från manuellt på till auto. Detta är tyvärr det enda sätt jag kommit på för att få dessa timers att fungera perfekt.

En liten fråga bara - du skall köpa en profilux - III ex. Varför har du dessa timrar då? - du har ju med 32 timerkanaler i IIIex så du kan individuellt ställa 32 uttag i powerbars med GHL:en - du behöver inte dessa timers alltså utan du programerar allt inne i en dator.

MVH Lasse

PS jag har inte gjort min programering på min timer på länge så jag kan ha missat några steg - får du inte ordning på det nu så får du återkomma. Gör en provinställning på några minuter per kanal. Du kan ju resetta allt senare när du förstår programeringslägena.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Lasse skrev ovan kan du inte skjuta klockan för att testa av/på. Du får tänka att timern fungerar så att varje gång en "ny minut" tickar fram på klockan kollar den vad den ska göra på reskpektive kanal, om det inte finns något som ska slås på/av just den minuten gör den ingenting, så "hoppar" du över den minuten programmet ska gå på/av händer ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu jag har inte startat mitt akvarium o finns ingeting .Jag har provat programera den och det verkar att fungera.

*tog först alla vecka dagar på en gång (M-S) och programerade två gånger on-off /on-off på CH1.

*man behöver inte ta varje dag en o en - programera ,det räcker om man tar alla 7 dagar på en gång eller ?

*CH1

ch1on 20-08

ch1off 08-20

CH1

ch2on 20--08

ch2off 08--20

* lampa på UV fungerade .....

tack för hjälpen !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte UVC mer än för att pröva utan vatten i kammaren - men det visste du redan väl.

Visst - du kan ta alla veckans dagar på en gång - och det är väl det vanligaste men du kan också få saker att bli inkopplade på enskilda dagar eller exempelvis må-fre

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har problem med min med. Har en lika dan. Fungerar inte alls. Slänger den snart i soptunnan. Fick med en manual på engelska men fungerar inte iallafall. finns ju ingen enter/bekräfta knapp. Så när jag väljer on/off på val 1 och ska sedan ha det på kanal 1 så finns det inget sätt att bekräfta det med. trycker man på program som manualen säger så hoppar den bara över till val 1. Så hur gör man? För manualen här fungerar inte heller. Kan inte välja kanal innan program som står här. Måste öppna program först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...