Gå till innehåll

Köpa fisk i butik med döda fiskar.....


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Skulle köpa mig en ny firre idag men det blev ingen. Vill veta vad ni gör eller tycker.Kom till zoobutiken i Lomma idag och där var ca 5-7 döda fiskar i några kar samt några till som såg ut att må dåligt. Några av de döda ser ut att ha legat där i minst några dagar.Kan man ändå köpa där om man ser döda fiskar. Beror det på något som jag bör undersöka innan man köper eller bör man undvika helt?Varför tar man inte bort de döda, eller ser de dem som mat till övriga?

Såg ut som vitaprick med på några.

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar dör alltid i affärer hur bra dom än sköts.. Det är en mellanlandning för fiskar.. Zoogiganten i Lomma har utan tvekan dom finaste mest städa och ordningsamma akvariena av alla affärer jag varit i i hela Sverige..

Proffs som jobbar där.. Men 1 man på hela den fisk avdelningen kan inte hinna se i alla kar var minut.. Lite förståelse får man ha....

Det är inget man skriver ut på ett forum i mitt tycke .. Snarare är man trevlig och hjälpsam och säger till personal. Så ska du se att dom hade ordnat det direkt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt va inte menat som ett påhopp till dig absolut inte. Men ser man negativa och positiva saker överlag så är zoogiganten utan tvekan med på topp 10 av bra fisk affärer i Sverige. I mina ögon rätt högt upp också. Fast nu har jag bara besökt en hel del affärer upp till Sthlm inte högre än så haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar dör alltid i affärer hur bra dom än sköts.. Det är en mellanlandning för fiskar.. Zoogiganten i Lomma har utan tvekan dom finaste mest städa och ordningsamma akvariena av alla affärer jag varit i i hela Sverige..

Så långt allting bra.

Proffs som jobbar där.. Men 1 man på hela den fisk avdelningen kan inte hinna se i alla kar var minut.. Lite förståelse får man ha.... Det är inget man skriver ut på ett forum i mitt tycke .. Snarare är man trevlig och hjälpsam och säger till personal. Så ska du se att dom hade ordnat det direkt.

Här faller det....

Är man bara en på en avdelning och inte kan se över karen innan man öppnar i alla fall så är det ju fel. Många av de döda har legat där mer än en dag..

Skriva i ett forum spelar ju ingen roll om man resonerar som du säger att man inte kan ha så mycket koll och att folk skall ha förståelse. Så då är det ju bara vi som är nybörjare som bryr oss och ni som är gammla i gamet rycker på axlarna och köper fisk där i morgon även om ni hör detta.......

Det är ju verkligheten och sånt e livet som ni skriver dör även fiskar där och är det så enkellt ja då är det ju bara själva uppplockandet som är fel och förhoppningsvis så kanske dom tar in en till i personalen som kan kolla i karen på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZG i Lomma har fått hem mycket nya djur senaste tiden. Inget konstigt att en del av de nya, stressade djuren dör.

Få zoobutiker jag har satt min fot i har samma koll på djuren och har en lika välskött anläggning som ZG.

Jag tycker:

Ett litet misstag i en butik är inget man behöver skriva om på ett forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ovanstående. Mitt syfte med 1 på avdelningen va också involverat i att det va lördag igår om jag inte minns fel fight? Vardag är där alltid minst 2 en till vanliga och en till salt.. Vi snackar mycket kunnig personal..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker:

Ett litet misstag i en butik är inget man behöver skriva om på ett forum.

Trådskaparen ville ha reda på om det var förenat med extra risker att köpa djur från en anläggning där han sett döda djur. En helt berättigad fråga tycker jag som dessutom har besvarats med väl motiverade svar.

Man ska aldrig behöva känna att man inte får ställa en fråga för att ämnet är tabu, varesig det gäller nybörjare eller gamla rävar!

MVH.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför får man inte ifrågasätta saker i ett forum? Är det inte därför dom fins?? Är dom bara till för att ge beröm till dom långa trådarna??

"Ett litet misstag"? Är man van vid annat kan ju detta ge negativa intryck...

Dåliga sändningar kan komma in till butiker, det vet jag oxå. Seriösa butiker erkänner det om man säger som det är. Och slutar sälja av dessa fiskar och till och med ersätter inköp från dessa sändningar, oftast märker dom ju detta själva innan dom börjar släpper karantänen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är första steget?? Säga till personalen eller skriva det på internet??

Vad är första steget om fiskar avlidit direkt man fått hem dom? Skriva att man struntar i det för det är långt att köra . Och samtidigt va negativ över affären utan att ha kört tillbaka. Eller att ringa och se om en lösning?.

Självklart ska man använda forum till forum. Ifrågasätta allt. Det gör vi alla också. Men man måste ju också tåla att alla inte alltid gillar inlägget? Det är också en mening med forum. Alla kan inte tycka likadant. Och alla reagerar inte likadant.

För mig som är en otrolig nybörjare på salt är det endå självklart att jag kontaktat affären i fråga innan jag skriver ut NAMN på affären... Men som TS skrivit att jag också kunnat göra. Men jag hade inte använt namnet till affären innan jag pratat mes butiken och tagit reda på hur man kan lösa det.

Vilket jag vet att ZG Alltid är snabba med att göra :).. Lösa saker för att alltid göra kunden nöjd..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi va där för några veckor sen, en vardag, så låg det döda fiskar i flera stycken akvarium, inte speciellt säljande tycker jag personligen. Inte kan man heller säga, just då, att det inte fanns gott om personal som hade kunnat plockat bort de som va döda....

Visst dör det fiskar i affärer, det är väl naturligt, men de borde tas bort så fort som möjligt... Jag hade INTE köpt någon fisk från ett akvarie där det ligger en död fisk.... så kanske är det då bra att de ligger kvar ett tag.......?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att du enligt lag har rätt till ersättning/ pengarna tillbaka.

Det kan ju vara svårt att bevisa att du inte gjort något fel, t.ex. låtit fisken ligga i påsen länge, inkoppning, vattenkvalité, o.s.v.

Men det skulle vara kul att veta vad som gäller här...

Jag brukar personligen inte köpa fiskar precis när det varit en sändning, jag väntar hellre 1-2 veckor. Då ökar chansen för att fisken kommer klara sig. Dock är ju nackdelen att de ovanligare fiskarna oftast är borta då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom ersätter inga fiskar !! tanten har frågat när några av mina dog efter bara nån dag

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43294-Akut-hj%E4lp-fiskar-d%F6r! Finns väl alltid undantag så klart, beroende på vem man pratar med.

Första steget är ju alltid att ta kontakt direkt med butiken, det är ju de som kan hjälpa dig först och främst.

Blir man inte nöjd där så kan man ta kontakt med konsumentombudsmannen i den kommun där man bor.

Nu gällde ju iofs ursprungsfrågan om det var farligt att handla från en butik som hade döda fiskar i sina akvarier, och på den frågan hade jag sagt nej, med reservation. Ser man att fiskarna över lag ser bra ut och man vet att en sändning nyss är hemkommen och har i tankarna att fiskarna är stressade och ofta är fler i ett kar i butiken än vad de är i våra hemakvarier så finns det självklart risk för bortfall, oavsett tid på dygnet. Har man hand om kunder hela tiden och inte hinner gå över karen, och dessutom att ingen kund påpekar de döda fiskarna, så kan det ju ta ett tag innan man upptäcker det. Fisken kan dels försvinna in bland sten som ligger i karen, de kan också tappa färg som gör dem mindre synliga vid en snabb blick in i karet.

Om man som kund ser att det ligger en död fisk i ett kar kan man ju gå och påtala detta för personalen som då har en chans att plocka ur fisken/-arna.

Sen gäller det så klart att ifall det finns ett stort antal fiskar som ligger och flämtar eller ser allmänt sjuka ut så kanske man ska vänta med att handla fisk tills det ser bättre ut i karen.

Man kan ju också tänka sig att ifall det hade varit farligt att handla fisk där det finns en död fisk i systemet ås hade nog fler blivit drabbade och det hade uppmärksammats mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara svårt att bevisa att du inte gjort något fel, t.ex. låtit fisken ligga i påsen länge, inkoppning, vattenkvalité, o.s.v.

Men det skulle vara kul att veta vad som gäller här...

Jag brukar personligen inte köpa fiskar precis när det varit en sändning, jag väntar hellre 1-2 veckor. Då ökar chansen för att fisken kommer klara sig. Dock är ju nackdelen att de ovanligare fiskarna oftast är borta då...

Första halvåret är det upp till butiken att bevisa att du gjort fel. De kan kräva att du tar med ett vattenprov/den döda fisken, dock i den här branchen är det lite att man ansvarar för sitt köp själv (tycker jag) om den inte typ dör i påsen.

Gör man en stor sak av något som dör kan man nog nästan räkna med lite högre priser nästa gång man handlar som lite av en garanti för säljaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...