Gå till innehåll

Hur länge har du haft ett saltvattenakvarie igång?


Piggelin

Hur många år har ditt kar varit ihång utan uppehåll?  

72 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

De som redan lagt ner kommer nog inte att svara.

så klart.

men man kan kanske se om de flesta ligger kring 2-3 år då är det kanske där någonstans gränsen går.

Sen vet jag inte historik om det kanske för 3 år sedan inte fanns det som finns nu osv men vi ser var det landar... Om du är med hur jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nuvarande har varit igång i 6 månader nu och som längst har jag haft ett kar igång 2 år. Problemet är att jag flyttat varje 2 år nu i 6 års tid därav problemet med nytt kar hela tiden, förhoppningsvis kommer det här karet vara igång i många år :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit intressant att veta hur många som har kvar de första koraller och fiskar som dom skaffade till karet när det var nytt.

Och på så sätt få veta åldern på det älsta i karen.

Själv startade jag mitt kar för 13 månader sedan och dom 4 första fiskarna och den första korallen som kom i det var två "Nemos, en "Doris" (för barnbarnens skull), en Blåsvart dvärgkejsare och en Euphyllia.

Sedan fanns det några knappar och skivanemoner mm med på stenen.

Och allt finns fortfarande kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste burken har varit igång sex och ett halvt år. Ett gäng fiskar framförallt kirurger är kvar sedan starten. Mycket koraller är kvar Acroporor och Euphyllior i flera generationer samt några Sinularia som jag kämpar att hålla ned beståndet på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste burken har varit igång sex och ett halvt år. Ett gäng fiskar framförallt kirurger är kvar sedan starten. Mycket koraller är kvar Acroporor och Euphyllior i flera generationer samt några Sinularia som jag kämpar att hålla ned beståndet på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ser ingen som röstat på sista alternativet; 6 år eller längre. ;)

Min nuvarande kub har varit igång i ganska precis 2 år nu, men det finns koraller som jag vet har funnits långt längre än så som finns i andra kar runt omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bli spännande att se hur länge merparten varit igång.

Det som jag mest funderade på när jag gjorde tråden var att det verkar som var veranan lägger ner efter 2-3 år.

Skall bli spännande att se.

Men om vi bara ska svara på nuvarande kar, så får vi inte veta om folk lägger ner efter 2-3 år... Det kan ju vara många som har haft nuvarande kar i 1 år, men som uppgraderat till större kar, och kanske egentligen hållt på t.ex. 5 år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om vi bara ska svara på nuvarande kar, så får vi inte veta om folk lägger ner efter 2-3 år... Det kan ju vara många som har haft nuvarande kar i 1 år, men som uppgraderat till större kar, och kanske egentligen hållt på t.ex. 5 år...

Men det är kanske så man kan göra en omröstning till.... Jag satt o funderade på hur många som klarar att hålla igång ett kar. Om man uppgraderar osv så ändras ju förhållanden osv så jag var mer sugen på hur länge folk kan köra ett kar. Finns ju dem som hålt på med salt i 15 år men med olika kar osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har koraller inköpta sommaren 1991 (sinularia + lobophython). Äldsta fiskarna en mirakelfisk från april 2003 och en parasema från september samma år.

Däremot har jag flyttat karet ett tiotal gånger sedan 1991. Umeå, Uppsala, 2xVäxjö, 3xJönköping, 2xHuskvarna. Senast januari 2011.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...