Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

HJÄLP. Katastrof. Allt ser ut att dö. Igår när akvariet tändes såg allt normalt ut. Alla koraller fullt utslagna och välmående. Fyra timmar senare när jag tittadee till akvariet så va både den gula och rosa hystrixen döda, all vävnad släppt och bara ett vitt skelett kvar. båda euphylliorna hade dragit ihop sig och börjat släppa vävnad nere på stammen. Callendriumen vid liv men helt ihopdragen. Grön och röd flakväxande helt gråaktiga. fan va fort det gick och inte en föraning. Hade 20 liter blandat vatten och 25 liter osmos som jag blandade salt i och gjorde ett vattenbyte på 45 liter. satte igång osmosen och har kört fram 50 liter i natt. nu i morse var euphylliorna ochså bara vita skelett. Bytt ytterligare 25 liter vatten nu på förmiddagen. Vad är det som händer, kan jag göra nåt annat än vattenbyte. Det är nu man verkligen märker att man är nybörjare på det här. Det verkar som att skummaren inte fungerat som den ska när jag varit sjuk och jag har inte mårkt det förrän igår när det började krångla. liften igensatt så det kom nästen inga bubblor alls, åtgärdat nu så den funkar som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst så är det alltid tråkigt med förluster i karet, kommer då flera på en gång så känns det än värre, jag lider med dig!

Med tanke på det korta händelseförloppet så känns det mer som att det har inträffat någon form av kemisk förgiftning i karet än att du bara skulle få en dipp i något speciellt vattenvärde, vattenbytet du gjorde var bra, men tydligen inte tillräckligt. Nu vet jag inte om osmosen stoppar kopparföroreningar att ta sig vidare in i karet, annars låter det som något sådant.

Hur ser det ut med fiskarna, lever de? Lägre djur som snäckor, sjöborre, om det finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med Panikkol på en gång. Inte säkert att det hjälper men det suger åt sig gifter.

Har du Ozon så hade ja kört igång det med.

Har du gengjort något i kring akvariet, de närmaste dagarna?

Har någon varit o petat i vattenledningarna till huset?

Har någon sak ramlat i karet?

Leta efter något främmande i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk räkor sniglar eremiter sjöstjärnor och sjöborre ser ut att må bra. inga bortfall där.

LN 21: Jag har slängt i en påse kol i sumpen vid avrinningen.

Jag har nog aldrig varit så lite i karet som dom senaste veckorna pga sjukdom. bor i villa med kommunalt vatten och har inte gjort nåt i huset va jag kan komma på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter flera vattenbyten verkar kaoset ha lagt sig. Dock med ganska betydande förluster. Gul och rosa hystrix, en stor grön callendrium, två stora euphyllior, dock verkar det som om ett huvud på var av någon anledning har överlevt. röd och grön flakväxande helt gråa, får se om dom tar sig. I går kväll dog också min dvärgkejsare och min röda sjöstjärna kan jag inte hitta. Skummaren har förmodligen inte fungerat under hela min sjukdomsperiod ca fyra veckor, lufttillförseln igensatt så det kom inga bubblor alls. nu skummar den rejält efter rengöring. Kan detta va orsaken till katastrofen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alltså, inte vet ja men om du inte haft tillräcklig syretillförsel så kan svavelväte ha bildats. I det läget så kan det gå undan utför, men då borde du känt lukten av ruttna ägg/sumpgas.

Kan även vara så att din nitrifikation pajjat av för lite syre, när du kom hem och började mata så kan amoniak ha bildats. Även då går det fort utför.

Vart det någon rutten lukt från karet?

En fråga till,,, du kör inte möjligtvis med vodkametoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det har inte luktat nåt och vattnet är klart och fint, inte missfärgat. enda tillsatser jag gör är kalcium och bikarbonat för att hålla kh och ca värdena. värdena var ju rätt låga när jag kom hem från lasarettet men ingen katastrof. Familjen har skött matningen under tiden jag var borta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag var ju också på träffen i växjö i lördags. Fick med några fraggar som nu är limmade i karet. på hemvägen stannade jag som så många andra hos stig. Eftersom min dvärgkejsare omkom vid mina problem för nån vecka sen så fick en annan liten snygging följa med mig hem på kvällenpost-6211-14468925680623_thumb.jpg

post-6211-14468925680387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote=krille 55;465300 På söndan var frugan och jag ute och åkte en runda och åt middag. förstår inte varför dom inte gör parkeringsplatser så att en riktig bil får plats(jag har kört in lika långt som dom andra)

[ATTACH=CONFIG]77715[/ATTACH]

Du fick iaf in alla fyra hjulen innanför sträcken, en bedrift jag inte alltid lyckas med, varken på längden eller bredden :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du fick iaf in alla fyra hjulen innanför sträcken, en bedrift jag inte alltid lyckas med, varken på längden eller bredden :smiley24:

...och det är faktiskt den ända regeln som gäller i en parkeringsficka, för övrigt kan man stå hur snett och konstigt som helst! :-D

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...och det är faktiskt den ända regeln som gäller i en parkeringsficka, för övrigt kan man stå hur snett och konstigt som helst! :-D

Jo, men då får dom göra fickorna större!! Med polon är det inga problem, men o klämma in pickisen i en liten parkeringsruta är ibland en utmaning. För och inte snacka om och försöka sig på parkeringshus, trångt på alla håll :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På söndan var frugan och jag ute och åkte en runda och åt middag. förstår inte varför dom inte gör parkeringsplatser så att en riktig bil får plats(jag har kört in lika långt som dom andra)[ATTACH=CONFIG]77715[/ATTACH]

Inte ett problem jag känner igen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men då får dom göra fickorna större!! Med polon är det inga problem, men o klämma in pickisen i en liten parkeringsruta är ibland en utmaning. För och inte snacka om och försöka sig på parkeringshus, trångt på alla håll :(

P-rutor och P-hus är gjorda för bilar och inte för skepp! ;-)

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu samlar vi ihop oss, tar på dom svarta kläderna och åker till malmö och lyssnar på ozzy. Ungdomarna i familjen 19 och 23 år med kompisar och jag (pappa får följa med om han kör en bil) Har blandat salt till ett vattenbyte men det får bli i morgon istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va hos stig igår och hämtade vattentester och salt. Gjorde ett vattenbyte på 20 liter på kvällen. Fick med mej en skivanemon hem också som ligger i ett glas med lite sten i i akvariet. Får se om den behagar fästa sig där så man kan placera ut den sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du blev nöjd. Lägger upp en bild på hur det ser ut nu. Lite svårt med ljus och exponering. Hade inte tillgång till systemkameran, men så här blev det. Går och funderar på att bygga om lite i revet ikväll. får se om jag får mod att riva i det, man vet ju aldrig var det slutarpost-6211-14468925720064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...