Gå till innehåll

Dags för lite tillskott


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte försöka skaffa mig lite mer fisk.

Har i dagsläget en gul kirurg, två clowner, fyra chromis, en filfisk och två Anthias squamipinnis i 440ish liter + sump.

Att bygga ut stimmet anthias vore trevligt, dock undrar jag om det är möjligt att göra utan att de två nuvarande (en hane och en hona) spöar skiten ur alla andra anthias som släpps i? I så fall, samma art eller spä ut med annan art?

Annars vore ju en lite större "centerpiece" ganska trevligt, antingen en till kirurg (i så fall, vilken skulle passa bäst rent beteendemässigt och storleksmässigt?), annars är några av de större kejsarna ganska trevliga, främst imperator, navarchus och annularis... sen är det biten med att de inte alltid är särskilt revsäkra, speciellt med LPS (dvs typ hälften av mina koraller, och de absolut trevligaste sådana), så där hänger det väl lite på vilken som är troligast att få en som inte har den läggningen?

Vad mer skulle kunna göra sig fint i karet? Önskelistan är som vanligt kilometerlång, t ex banggaikardinaler, firefish etc...

Alla förslag och tips mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till så du får rätt fisk bara, de är slående lika de andra som kan orsaka totalhaveri bland korallerna.

Det finns ett gäng tryckarfiskar som är revsäkra, blåkindad bl.a. Riktigt trevliga.

Själv är jag störtförälskad i min papegojfisk, den är snäll, rör varken annan fisk eller någon av mina koraller och den äter faktiskt det mesta jag matar med. :)

Sen har du ju dvärgkejsare med, men risken för att de noppar på koraller finns ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått tips om vad man ska kolla på. Det går även att googla sig till det med typ "heniochus acuminatus vs diphreutes" och motsvarande sökningar. Nosens vinkel ska tydligen vara det enklaste att se skillnaden på.

Det är så mycket man vill ha... att utöka stimmet anthias till de 6 det var från början vore fint med, men det lär bli problem om man inte tar ut de kvarvarande två först, eller tillsätter en annan art som inte har samma färg och/ eller form...

Stora kejsare blir tyvärr för stora, annars hade navarchus suttit fint... och så var det det där med noppandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär, ska trollsvans bli med sötvatten och hålla scalarer ;) Nädå det är fina firrar :)

Som du sa så är ju Nemateleotris trevliga små vänner att ha i karet, hos mig funkar dem fantastiskt bra än så länge, decororna sover tillsammans likaså magnificerna, fairy och flasher wrasses är ju fantastiska tillskott. Gillar min Liopropoma swalesi skarpt (även om en L. carmabi skulle sitta ännu finare, men nästan omöjliga att få tag i och kostar då lite mer än en arm och ett ben ;), ingen av bilderna på nätet gör den rättvisa (får försöka knäppa min med kameran nån dag) beroende på ljuset så kan bas-kroppsfärgen skifta ifrån vit till lavendel/ljust purpur med apelsingula/orange ränder som sammanfaller i stjärtfenan som även den är i samma färg... Det är väl ingen fisk som är ute och simmar så mycket utan är mer en som drar runt i levande stenen, min syntes inte till på ett bra tag men nu ser jag den (nästan) varje dag, men när man ser den så blir man varje gång överraskad över färgen, inte den billigaste fisken direkt men men... Se mer om dessa sötnosar här.

En annan för såna som mig som gillar lite udda firrar är ju Plectranthias inermis, samma sak här, i rätt ljus och med bra mat så blir färgerna rent överdådiga, blodröda fläckar över kritvit bakgrund med en vit-gul rand upp till och igenom ryggfenan som gul, riktigt ögongodis som är ute relativt mycket när den väl känner sig trygg och om det inte finns några mobbare, men liten så det blir ju inte nån stor centerpiece (personligen vill jag inte ha nån heller, har helt förälskat mig i små underbara fiskar som kan leva naturligt i karet (dvs såna som håller sig till sitt område och inte känns som de vill ut ifrån karet (simmar runt i stora cirklar runt hela karet) för att de normalt sett håller till över flera hundra kvadratmeter botten i naturn) ser så mycket mer naturligt ut...)...

Finns mycket mer mumsigt om man tittar på småttingar, men där är det ju smaken som styr, en del gillar stora fiskar andra små :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, efter hand ska det nog bli ett knippe småttingar också. Är ju rätt förtjust i Elactinus oceanops och en del andra små gobies.

Just nu är det dock utfyllningsmaterial och nedskräpningspatrull som eftersöks.

Sen är jag ju en sucker för svart/vitt, stimmande fiskar osv... Alla har vi våra små udda böjelser.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, visst är det så, har man inga konstiga böjelser så är man ju konstig...

Jo, jag har en viss böjelse för små gobies jag med, finns en massa olika jag vill ha och Elacatinus oceanops är ju en av dem som räknas som sexiga :) Finns sjukt många trevliga smågobider och annat, när mina koraller växt till lite kommer jag nog skaffa några clowngobies också, bryr mig inte om de noppar lite på undersidorna av SPS:er för att skapa en plats att lägga ägg... funkar ju inte när man bara har småfraggar, men har man stora kolonier så who cares, det är en naturlig del av revet...

Men är svartvitt en böjelse så är ju det tipset du fått på Bannerfish rätt så klockrent, riktigt vackra firrar som är lätta att få tag på, KF hade ju några riktigt små baby banners med de mer normalstora för nån vecka sen, übersöta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis. Banners är ju lite, "moorish idol Light" eller vad man ska säga, rent utseendemässigt.

När jag blir stor och rik som ett troll så får jag väl skaffa en balja på 50 kubik och ha dom där stimmen med 100+ firrar... men inte just nu dock.

Såna däringa bottenlevande gobys som viftar med ryggfenan är rätt charmiga. Dvs dom billigare släktingarna till yasha (min fru skulle riva ut nyckelbenen på mig om jag kom hem med yashor, hon har sett prislappen), typ http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+197&pcatid=197 (Amblyleotris randalli).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Se till så du får rätt fisk bara, de är slående lika de andra som kan orsaka totalhaveri bland korallerna.

Det finns ett gäng tryckarfiskar som är revsäkra, blåkindad bl.a. Riktigt trevliga.

Själv är jag störtförälskad i min papegojfisk, den är snäll, rör varken annan fisk eller någon av mina koraller och den äter faktiskt det mesta jag matar med. :)

Sen har du ju dvärgkejsare med, men risken för att de noppar på koraller finns ju.

Det där med pappe fiskar är nog 50-50 min total förstörde en hjärnkorall på 4-5 dagar sedan lite annat. Efter en vecka fick jag riva ut hela karet för att sedan på tag på den..

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...