Gå till innehåll

T5 - val av kelvin på lysrör för maximalt ljus


AndersD

Rekommenderade inlägg

Förutsättningar: 4x39w T5 = standardbelysning och 1x24w T5 = månljus. Karet är 180 liter och jag blir mer och mer intresserad av koraller. Köpt min första LPS som verkar trivas utmärkt. Tanken är väl att det mest kommer vara LPS och knappar i karet. Reflektorer används.

Frågan är, vilka T5 39w lysrör ska jag välja för att få maximalt ljus? Just nu har jag:

2x 39w Aqua Medic Reef Blue

2x 39w Aqua Medic 15K Reef white

1x 24w Haquoss blue

Avger de vita rören mer ljus (lumen) än de blå och behöver korallerna det blå rören? Hur många timmar ska maxljus vara på (dvs alla rör)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan smälla på en hel del lumen utan någon glädje för korallerna, man får rikta in sig på dom delarna av ljuset korallerna utnyttjar.

Korallerna har några intressanta pikar på våglängder dom gillar, LPS som lever lite djupare i naturen exponeras inte för så mycket rött(vitt ljus).

Dom är vana att utnyttja den delen som når ner dit dom lever och det är dominant den blåa delen av spektrumet.

Överlag så behöver LPS inte så mycket ljus, acans tappar tex färgerna om man fläskar på med SPS ljus åt dom.

Jag skulle säga att du klarar dig helt ok med mängden watt du har, det blir mer o hitta rör som passar ditt estetiska sinne.

Nu kör jag dom 2 rörtyper du har från AM, inte besviken eller imponerad(dom verkar funka helt enkelt).

Det jag skulle göra i ditt fall vore kanske o prova ATI´s Blue+ dom var jag väldigt nöjd med tidigare, frågan är sedan lite om vilken balans man gillar.

Själv misstänker jag nog att jag skulle köra 3 blåa och ett vitt samt KZ fidji på 24w röret, men det mer normala är en 50-50 blandning.

Vita rör finns det en hel del av och där är det väl o hitta ett par som passar.

Max ljus behöver inte vara mer än 7-8h, det är ungefär så länge dom får fullt flås på reven.

Hoppas du fick nåt vettigt ur de hela ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Då kan jag alltså fortsätta med 2x blå och 2x vitt utan att känna att de får för lite ljus. Kan för de intresserade meddela att ljuset från aquaoss blå rör mer går åt blå-grönt ljus än AM-rören. Bifogar lite bilder (låg kvalitet - mobil) på ljus och Euphyllian som blev min första LPS inköpt för några dagar sedan.

post-6246-14468923846198_thumb.jpg

Ljusrampen (DIY)

post-6246-14468923845324_thumb.jpg

1x24W månljus

post-6246-14468923845628_thumb.jpg

Euphyllia 6 timmar efter den kom i karet

post-6246-1446892384591_thumb.jpg

12 timmar senare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra mer LPS så kan det vara ett tipps o göra sig av med putsarna, om man vill mata sina LPS koraller så kommer dom o ställa till problem.

Dom tenderar o sno mat från korallerna o stressa dom samtidigt...

Om du gillar DIY så skulle jag föreslå ett litet LED månljusbygge med royal blue dioder, dom ger ruggiga färger åt LPS.

Lycka till med övergången till koraller, din plånbok kommer nog o ångra det ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...