Gå till innehåll

Västkust djur som tål tropiker?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Min lite miss visande titel är mer en undersökning av det här slaget: Finns det djur på vår svenska kust som kan leva och trivas bra under de förhållanden som råder i ett typiskt rev-akvarium här på sidan?

Många här till exempel verkar ha prövat hålla våra tångräkor i akvariet. Dessa verkar ju klara temperatur skillnaden ganska väl och leva rätt bra i akvariet? Men är det lämpligt egentligen, påverkas deras livslängd negativt av 25 gradigt vatten i längden?

Ett annat djur är ju sjöborren echinus esculentus. Den verkar ha en stor och varierad utbredning ända ned till medel havet där temperaturen är ganska nära tropisk under delar av året. Skulle en sådan sjöborre kunna plockas på västkusten och vänjas in till ett liv i akvarierevet? Eller skulle det kanske tex kunna vara en för stor värme chock att leva i ganska kalla svenska vatten hela livet och sedan helt plötsligt leva i 25 grader konstant?

Finns det några djur på vår svenska kust som har den stora anpassningsförmågan att kunna leva såhär som sagt?

Och vi kan bredda frågan lite genom att utveckla den till: Hur många djur finns det annars som trivs bra i temperaturer mellan 20-24 grader från vår svenska kust? För det är ju vanlig rumstemperatur i många hem och skulle tillåta ett akvarie med djur från vår fauna men utan det extra arbetet som kylning av akvariet innebär.

Vi har en jättefin västkustguide här på forumet av Slanten givetvis men jag finner den inte så uttömmande just på de här frågorna :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att först svara på nåt delvis annat än det du frågat, det finns ett och annat som klarar sig någorlunda i ett ouppvärmt akvarium om man kan se till att inte värmetopparna blir för kraftiga, helst inte värst mycket över 20. Tångräkor, vanliga krabbor, vissa snultror, det går absolut att få till nåt utan kylaggregat. Generellt så är ju det som man hittar i hällkar ofta med nödvändighet tåligt för både det ena och det andra.

Att däremot pytsa ner västkustdjuren i ett revkar känner jag mig klart mer tveksam till, det verkar olämpligt både för att det blir en konstig blandning och för att djuren i alla fall inte är anpassade till hög temperatur kontinuerligt. Trots det, jag har faktiskt stoppat i strandsnäckor i ett revkar, först av misstag då jag trodde de var avlidna och passade som eremitskal. Strandsnäckorna blir aktiva och äter ordentligt i ett revkar, det är klart mer fart på dem där än i kallvatten. Särskilt långlivade verkar de dock inte bli, de försvinner efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutsättningen för hållningen i ett revkar är ju såklart att djuren ska leva ett bra liv, inga galna experiment där jag kan sitta på min tron och skratta medans jag sitter och ser vad som händer med liven. Tråden är en manifestation av mina funderingar och tankar om det faktiskt går utifrån vaga intryck jag fått. Inte min shoppinglista för att jag är för snål att köpa nya invånare i en affär :-)

Konstig blandning är inte så starkt argument för mig. Jag tycker redan våra revburkar som regel innehåller frodiga blandningar av djur som aldrig skulle se varandra i naturen egentligen, det är fint ändå. Även om biotoper i sig är intresant, men i min nuvarande burk har jag ingen biotop inriktning så jag plockar gärna fina djur vare sig de kommer från afrikas fästkust, indiska oceanen, australien eller lysekils hamn :-) Så länge de lever bra liv här i min glasbytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick höra för ett tag sedan att det finns en i skåne ( vet tyvärr inte vem det är ) håller en plattfisk som han fångade vid stranden en sommardag med håv .

det kan säkert fungera för man ser dom ofta inne på ca 5 cm djupt vatten och där är det mycket varmare än i våra akvaruim , fisken var bara en liten en på ca 5cm och det jag hörde så lever den och äter bra i hans akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många djur finns i sk hällekar på västkusten. detta är håligheter i berget som fylls med vatten vid storm och högvatten (samt med regnvatten ibland). Temperaturen i dessa "hällekar" kan bli ganska hög, betydligt över 25 grader. De organismer som klarar att leva i hällekar - klarar också våra temperaturer men man måste räkna med att livscykeln pga den högre temperaturen också blir snabbare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med att livscykeln blir snabbare, vad innebär det i praktiken? Djuret åldras alltså snabbare och lever inte lika länge som det gjort under en svalare temperatur?

Det jag vill klura ut på något fint vis är: Plågar man "lite lätt"(huh vilket hemskt ordval) ihjäl djuret med den högre medeltemperaturen eller lever den ett mer aktivt men kortare liv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De djur vi sysslar med är växelvarma, det betyder att de håller en kroppstemperatur strax över omgivningstemperaturen. med högre kroppstemperatur så blir enegibehovet större, dvs metabolismen - eller med den gamla svenska beteckningen - förbränningen - blir snabbare och större. Var vi stressar ihjäl djuren beroer på artskillnader. Växelvarma djur som är anpassade till tempererade områden brukar också ha ett behov av lägre temperaturer någon gång över året. För de vattenlevande organismer tillkommer syrenivån i vattnet. Vattens förmåga att hålla syrgas som en gas (O2) avtar med högre temperatur - exempelvis vid 8 grader - ca 12 mg/l och vid 25 grader ca 8 mg/l fri syrgas i vattnet. Syrgasnivån kan alltså bli för låg för kallevande organismer om tempen stiger för mycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det är intressant. Det känns som att det egentligen är en ganska svår fråga då det här inte är något som testats i någon större utsträckning. Så det är väldigt främmande mark. Även om hällkars djur och kanske djur som har stor spridning även till varmare områden är betydligt hetare kandidater än övriga.

Det där med kall period med har jag tänkt på ibland, den har jag mest sett som ett hinder och inget mer. Inte vad den innebär. Så vintern för många fiskar kan fungera som en sorts semester nästan? När fisken går ned i varv och tar det lugnare ett tag. Det kan jag inget om egentligen men drar någon vild parallell till att man som människa kan trivas varierat i väldigt olika temperaturer men kanske mår bäst av lite omväxling ändå.

Får nog starta en hällkars tråd med tror jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...