Gå till innehåll

Hällkaret, hur göra?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Slantens fina västkusts pdf är en härlig inspirationskälla.

Jag personligen har någon kluven faschination för västkust akvarier. Dels känns det lite mer exotiskt på något sätt än ett revkar då det ändå känns som mer ny och främmande akvaristisk mark då det har så mycket lägre spridning inom akvaristik. Vi har många väldigt fina djur med, främst i form av läppfiskar, simpor och lägre djur. Våra räkor, sjöborrar och eremiter är intressanta och vackra. Men samtidigt är det en sak som jag inte är kär i och det är det som lockat som mest med revkar. Vi har inga koralldjur som kan "leva på ljus" med symbiotiska alger utan de djur vi har är relativt strikt i behov av utfodring. Samtidigt verkar det vara ganska lätt att utfodra våra djur jämfört med de rigorösa regimer som en del icke fotosyntetiska tropiska kar man sett bilder på från utanför sverige kan ha.

Det jag inte riktigt gillar med västkustkaren är dock temperaturen. Mina kunskaper är begränsade så kritisera gärna om jag har fel men desto lägre temperaturen ligger desto mindre funktion får biologisk filtrering då bakterierna enkelt beskrivet blir slöare av en lägre temperatur och det gör att ordentligt kraftig skumning är en lösning som används för att behålla en vattenkvalitet. Jag är ingen jättekompis av skummare och gillar att ha en bra biologisk filtrering i akvariet istället att förlita sig på.

Därför är hällkaren mer intresanta.

Om man har ett kar i relativt sval rumstemperatur och sedan på det kör fläktar hela tiden för att fixa en ordentligt avdunstning på akvariet. Är det optimistiskt då att kunna hålla en temperatur då runt 20 grader iaf och kanske något under det? Problemet här blir då att det känns som om den kraftiga avdunstningen kan tillföra väldigt mycket fukt om det är ett mindre rum och inte så välventilerat, eller är det ett felaktigt tänkande? Isf skulle man kanske kunna lösa det genom att använda täckglas som en stor del av det avdunstade vattnet kondenserar på och droppar ned i akvariet igen?

Vad skulle behövas egentligen för att kunna sköta ett hällkar hållbart med enkla men bra medel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillar min artikel :)

Jag håller verkligen med att västkustakvarier är något av jungfrulig mark med mycket kvar att upptäcka. Hoppas att du tar steget!

Kan kanske bidra med lite av mina erfarenheter av varma kallvattenskar.

I början hade jag ingen kylning på mitt 100-liters akvarium, så min kylning bestod då endast av en fläkt mot vattenytan. Det sänkte temperaturen mellan 2-3 grader i vattnet. Jag upplevde aldrig att luftfuktigheten blev nått problem. På sommaren har man ju fönstren öppna och på vintern är den relativa luftfuktigheten lägre så det "finns plats" för lite mer.

Temperaturen i vattnet var ca 20 grader i medel. Man kan hålla en del djur i den temperaturen, men de mår inte helt OK i längden. De djur som jag märkt faktiskt verkar klara sig är:

Tångräka

Märlor

Strandkrabba

Strandsnäcka

Blåmussla

Sjönejlika

Svart smörbult

Lerstubb

Storspigg

Tänk på att små exemplar klarar sig bättre än stora.

Enkel rörhinna och karragentång är de enda tångarter som verkar klara ett varmt akvarium. Speciellt rörhinnan kräver kraftigt ljus. Alla andra tångarter klarar max 16 grader.

Du har rätt att bakterierna blir trögare ju lägre temperatur du har, men jag har i alla år haft ett biologiskt filter och det verkar fungera fint även så lågt som 12 grader. Men det är svårt att få balans i ett kallt akvarium utan skummare, men om man har liten belastning funkar det hyffsat bra ändå. Men då rekommenderar jag genomluftning med luftpump och syresten. En vanlig streamer räcker inte till verkar det som (av någon anledning). Men du kan naturligtvis ha bägge sorterna.

Stora och regelbundna vattenbyten är viktiga. Jag gjorde 25% i veckan.

Tänk på att ju lägre temperatur du kan hålla desto bättre marginal till fel som kan uppkomma. Precis som Lasse skriver är metabolismen uppskruvad när det är varmt och om något dåligt händer går det fort.

Jag fick av misstag en temperaturtopp under en hel vecka på nästan 28 grader för fem år sen (hade ingen kylning) och det enda som överlevde var en svart smörbult. Sjönejlikor, ålgräsrosor, stensnultror och sjöstjärnor dog, men smörbulten visade inga tecken på stress.

För att hålla ett hällkarsakvarium klarar man sig med:

Ett akvarium i ett svalt rum

Luftpump med en stor utströmmarsten i akvariet, kan kompletteras med en streamer

Ljusrör (dagsljusrör)

Eventuellt en fläkt mot vattenytan

Termometer

Måste bara säga att den bästa investeringen jag gjort var kylaren, med den kan man vända på sig från hällkaret och ta med sig alla djur man hittar vid strandkanten. Eremitkräftor, små sjörosor, vackra sjöstjärnor, charmiga skärsnultror, konstiga yngel, tångruskor fyllda med hydroider, brödsvampar, nakensnäckor osv. :)

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi skulle sätta en stor och kraftig ytavrinning på akvariet och sedan riktar fläktar mot "vattenfallet". Skulle det hjälpa på samma sätt som en syresten skulle göra? Att genomlufta vattnet.

Jag får nog experimentera lite med det här med fläkt vad det gör egentligen. Kylan är ju ett problem.

Min lokalisering i landet gör att det blir dessvärre ganska svårt för mig att "lämna tillbaka" djuren om de inte trivs så jag måste skapa bra förutsättningar för de från början :-)

När det gäller ljus med, jag är väldigt förtjust i att ha en del blått i ljuset. Jag tycker det framhäver många färger bättre och ger en fin färgton åt karet öht. Finns det något negativt med att ha blått ljus tillsammans med dagsljus färgerna man belyser karet med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenfallet kan nog säkert vara en bra idé, speciellt om du fläktar mot den. Återstår att testa :)

Kylan är det stora problemet om man ska vara ärlig. Ju lägre temperatur du kan uppnå desto bättre. Dina chanser att lyckas ökar med antalet grader du kan minska temperaturen i karet :)

Om du inte ska ha tång i akvariet är ljustemperaturen (färgen) inte så avgörande. Ju blåare ljus du har desto mer rödalger växer. Men då är det trådalger vi talar om.

Tråkigt nog är det inte riktigt säsong för att plocka djur just nu, men till våren hjälper jag dig gärna att hitta bra ställen att leta djur på :)

Finns det nån mer som har erfarenhet av renodlade hällkarsakvarier?

Ändrat av Slanten
La till en fråga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att om du kan ge akvariet en kallchock under någon månad på vintern (ner till 12 - 13 grader) så kommer du vinna mycket. Under denna tid kan du också minska ner på ljuset ordentligt. kallchocken kan du antagligen åstadkomma genom att ta uteluft till luftningen samt slänga in petflaskor (frysta) i akvariet. Rummet oupvärmt givetvis. Kan du dra ut din sump utanför under denna tid (fast under tak) så underlättar det kylningen. Alltså ge en period (minst en månad) med kallare vatten. Bakterierna behöver du inte tänka på i detta fall eftersom du kan strunta i matningen helt (om du väljer "hällkarsarter") helt om du lyckas komma under 10 - 12 grader. (tror jag)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt skall du prova! Bara du kommit i gång lite så skall du se att det ordnar sig med både det ena och det andra, det finns folk som säljer kylare ibland så kommer du bara igång så blir det säkert bra;)

Jag gillar skummare enligt tanken att då skickar man skiten ur akvariet medan man med biologiskt filter har den kvar om än i ändrat skick. Det kan handla om djur som vill ha mycket mat i kalla kar så nitrat och annat kan nå suspekta nivåer ändå, god sak med allt man blir av med alltså. Därmed inte sagt att biologisk filtrering är fel på nåt sätt, det går att nå bra resultat den vägen också även om jag alltså valt en annan strategi.

Hur djuren egentligen mår när man håller dem varmt kan diskuteras. Det är ju inte per definition så att djuren i ett hällkar trivs med värme bara för att de överlever det, det är inte nödvändigtvis så att djurens naturliga miljö är den optimala för dem. Det kan mycket väl vara så att de skulle vilja ha det kallare om de själva finge välja men att de är mest konkurrenskraftiga i mer växlande miljöer som de klarar bättre än andra djur.

Hur som, att det går att ha en del västkustdjur i rumstemperatur rimligt länge bara men ser till att undvika allt för höga temperaturtoppar, det är ju provat. Stabila djur som tångräkor mm fungerar bra på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill egentligen förtydliga lite att jag är inte emot att ha en skummare. Jag vill dock se den som ett komplement och inte som huvuddel av vattenskötseln. Har man en mångfald av hjälpmedel så kan en kombination av lösningar arbeta tillsammans.

En ATS vore ju med intressant tycker jag här.

Det här med kylare är livsfarligt dock, jag är jättesvag för roliga apparater och nu gör ni mig sugen! Hnngh...

Men jag hänger med på ert resonemang. Rumstemp konstant är inte bra för några av djuren nästan utan det bästa vore något kallare och en vinterperiod kanske. Jag får börja rita och skissa på det här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...