Gå till innehåll

Nytt försök Cocoon 30 Liters


Rille

Rekommenderade inlägg

Efter ca 7 månaders uppehåll så har jag bestämt mig att prova på saltvatten igenBanana man

Denna gång kommer jag köra efter principen " sunt förnuft ". Vi får se hur länge det håller!!

Karet startades upp i Lördags em och nu har jag precis stoppat i en liten städpatrull bestående av en liten turbo och en eremit.

Väntar nog 3-4 dagar till innan jag stoppar i någon firre. Hade tänkt mig 2st clowner.

Vattnet är färdigblandat från Bromma zoo och akvariet är helt original dvs med påhängsfilter med en pump 200L/h. Kommer sedan att blanda själv med kranvatten, jag hoppas det kommer fungera bra!

Monterade dit en liten svart bakgrund så man slipper se tapeten på baksidan;).

3,5kg ls och 3kg levande sand. Här kommer en liten bild ( inte värdens bästa med Iphone kamera ) tagen efter 1,5 dygn!!

Tips mottages gärna.

/ Rille

post-5641-14468923887296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får igång lite koraller i burken kan du nog ha en liten Gobiodon art i karet. Gobiodon histrio och okinawae är nog bra. Men jag tycker du absolut bör ha koraller i karet om du ska ha en. De lever i acropora koraller i naturen, dock verkar de kunna ta andra koraller som substitut om de har lite att välja på. Men de känns väldigt stressade om de inte har någon korall att bo i och då lever de nog inte så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vad?Ang. fiskvalet så anser jag 30 liter vara för litet för 2 clowner, någon mindre goby kan annars funka.
Tar gärna emot tips på skötsel, vattenbyten och och tekniktips mm. Vilkn typ av korall kan du rekommendera att börja ed. Lägg gärna upp bild på den om du har :-) Ang fiskvalet så har du säkerligen rätt men jag tänker ändå prova med 2 clownerOch som sagt köra på sunt förnuft.Tack för tipset
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att låta plump, men sunt förnuft vore att skippa clownerna. Talar av egen erfarenhet då jag också tvunget ville att det skulle funka i mitt 30 liters, men gissa vad, det gjorde det inte och jag är helt övertygad att det inte heller kommer funka för din del. Som Mikoto skriver så är en gul korallgoby så kul det kan bli i ett 30 liters.mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen alla. Det där med clowner verkar svårt..hmmmm. Men jag kommer nog ändå vara dumdristig och prova. Dock så kommer jag att välja dom minsta clownerna jag hittar!! Jag är mer orolig för vattenvärden mm. Vad tror ni om mängd vattenbyte/veckan? 3-4 Liter vore väl tillräckligt? Har ni några schyssta tips på koraller man kan ha i som skulle passa bra med originalbelysningen som finns i Coccon:et?

På Torsdag funderar jag på att befolka karet med fisk!! Ska man vänta ytterligare 1 vecka med korall eller kan man lägga i en också tillsammans med fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med koraller, låt dem växa, och låt karet gå ett tag utan fisk för att gå in sig och så att ditt nitrit/nitratvärde går ner så att du kan befolka det med fisk över huvud taget.

post-1377-14468923893049_thumb.jpg

Börjar man i rätt ände så går det ofta lättare att hålla djuren levande längre. Låt karet gå med stenen och tillsätt bakteriekultur med jämna mellanrum, låt algerna ha sin gång och läs på mer under tiden som du ser att ditt rev "går in sig". Sätt i snäckor och eremiter tillsammans med lite lättare koraller typ skivanemoner och kanske någon annan mjukkorall som gärna "tar lite skit".

Ett litet kar är svårare att hålla på en jämn nivå än ett större vad gäller vattenvärden, men tar man det bara lugnt och sköter vattenbyten och påfyllning av sötvatten så ska det nog gå vägen.

Exempel på mindre fiskar som jag anser vara ett bättre val än clowner:

http://se.reeflex.net/tiere/3029_Ecsenius_pictus.htm

http://se.reeflex.net/tiere/399_Ctenogobiops_tangaroai.htm

http://se.reeflex.net/tiere/398_Discordipinna_griessingeri.htm

http://se.reeflex.net/tiere/384_Elacatinus_multifasciatus.htm

http://se.reeflex.net/tiere/389_Gobiodon_histrio.htm

http://se.reeflex.net/tiere/375_Stonogobiops_dracula.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering: Nu har jag envisats med att släppa i en liten Clown fisk samt att jag köpte 2 st fina Xenia koraller. Clownen har varit i sen i Torsdags och han verkar må prima änsålänge. Matar väldigt lite dock. Typ 1/4 fryskub/dag Imorgon blir det första vattenbrynet på ca 3-4 Liter. Nästa inplanerade inköp blir nog en till eremit samt 2 turbosar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1/4 fryskub till en fisk i ca 30 liter är inte väldigt lite - det är väldigt mycke!

Byt vatten och ge din clown ett par tre djupfrysta artemier var tredje dag första veckan, var annan dag vecka 2 samt varje dag vecka 3. En kvarts fryst kub ger inte jag ens till ett ingånget nano - för mycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips Lasse. Det känns som lite när man delar kuben men när den väl kommer i karet så inser man dock att det kanske inte var så lite. Jag kanske ska ta 1/5 del istället varannadag, det skulle kanske vara bättre, vad tror du? Just nu har jag inte några artemier hemma, men sen kan jag försöka tillämpa ditt tips :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Märket är Aquarialand. Kanske inte stämmer som du säger. Det var försäljaren på Brommazoo som sa att varje led var på 0,5W. Hursomhelst så måste jag byta ena armaturen för andra gången på 3 dagar, helt otroligt. Första armaturen startade inte alls, den bytte jag till en ny dagen efter som fungerade perfekt i ett dygn men nu e det nått glapp så har man slagit om till månbelysningen och sen slår tillbaks till vanlig belysning så funkar det inte varje gång, suck!!! Jag får åka och byta den igen nästa vecka, snart kräver jag nån kompensation av Brommazoo. Detta e ju ohållbart..... Hoppas att den 3:e lampan funkar bättre... Annars tycker jag designen e rätt läcker och ljuset verkar vara helt ok för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina lampor är antagligen samma som Haqoss Snakeled 40, här är en länk: http://www.aquarialand.com/product_info.php?cPath=104_261&products_id=1441&osCsid=56f6e1893bd3e3ad189796c11ef97022

Enligt aquarialand så är de på 3W dock styck så då har du 6W ljus totalt nu vilket låter mer rimligt. Jag håller inte alls med laggeman här, jag är av åsikten att värme bli inte alls försumbar från 40 stycken 0,5W leds även om det ej är powerleds :-) Iaf inte när de är inkapslade på det här sättet. Och det är då tyvärr inte 0,5W leds som sitter i. Men det viktiga är ju att dina koraller trivs, om de trivs under ljuset så är det ju bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20W styck är helt orimligt. Är det verkligen 20W så förstår jag livslängden på 1-2 dagar styck de borde nog bli så varma att du kan koka ägg på dem :).

Ser snyggt ut dock som de flesta andra säger, lungna ner dig lite grann :). Första fisken efter en vecka i ett så litet kar och desutom clowner. Ett så litet kar har du väldigt begränsat fiskval, känner du för att kunna vara lite spontan behöver du ett större kar, ett litet kar kräver mycket dedikerat arbete, stor koll och att ta det vääääldigt lungt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3W verkar stämma, men är det inte lite väl lite? I originallampan var det 24W, visserligen inte led men ändå. Tror ni att dessa 2 armaturer räcker för att hålla korallerna välmående eller har jag blivit lurad må tro? Tack för alla åsikter och svar :-) Skulle det visa sig att lilla akvariumet inte bli bra så har jag min fundering på att göra om mitt 125 Liters juwel Rio till salt. Just nu så kör jag malawiciklider i det med fejkad levande sten och fejkplastkoraller. Men det ser jäkligt snyggt ut :-) E det någon som vill köpa 12st Malawisar för en billig peng så kanske jag drar igång Rio burken. Har redan Marinbelysning och reflektorer i den. Akvariumet köptes föressten från en person här på SG, SupraEnd's :-) Världen e liten ibland!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att jag inte vet detta, beror inte bara på wattalet utan även kvalitén på ljuset, dvs våglängderna. Det låter lite men å andra sidan så kör jag ett 24 liters eheim på 7 watt led och då finns inga blåa led med där. Det funkar bra till mjuk och vissa hårdkoraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...