Gå till innehåll

näringslösningar mineraler mm


DSB

Rekommenderade inlägg

Jag är inte helt hundra på vad du är ute efter, men anemoner lär ju inte ta skada av en miljö som är mer lik deras naturliga med lägre näringsvärden.

Sen misstänker ja att dom likt andra fotosyntetiska koraller kan ta vara på aminosyror i viss mån. Det finns ju inget som hindrar dig från att mata dom en gång i veckan om du vill ha lite extra fart på dom(ifall att du inte har clowner som sköter den biten)?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så det var min frågeställning som var oklar alltså.

Funderade på hur mycket näringsämnen som anemoner tar upp från vattnet ?

Sedan funderade jag på om Nutrition Programmet och Coloration Programet har någon betydelse för anemoner eller om man helt enkelt kan strunta i dessa steg om man har en anemontank (helt enkelt bara köra de 2 första stegen).

Ja det var så jag tänkte i allafall, fast det är kanske fortfarande lite flummigt.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köra nutrition programmet om jag hade mer sps/lps baserat kar.

Anemoner är så tacksamma o direktmata och kör du kolkälla så kan du hålla värdena i skick utan större problem trots lite extra matning av anemonerna.

Color programmet gangnar nog kar med högre förbrukning av spårämnen än vad som krävs för att bygga lite mjukvävnad på anemoner(lite extra jod kanske?).

I summering så skulle jag köra kolkälla och skippa resten om du inte skall ha mer än ett gäng anemoner....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte helt enkelt satsa på anemoner i mitt 980 liters akvarium. De flesta koraller har gått åt den första krachen hände när jag gick över till biopellets, sedan red jag om kull och bröt benet så då skötes inte akvariet under denna period och det försvann ytterligare lite koraller.

Så nu tänker jag satsa på anemoner och möjligen ett fåtal koraller, väntar otåligt på en wavebox som jag beställt. Tanken är att jag skall tabort alla invändiga pumpar och sedan har jag gjort ett skyddsnät runt ytavriningarna, allt för att anemonsäkra akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kände inte till att den käkar anemoner också och jag har inte direkt billiga fiskar heller. Funderade på ett tag om det hade fungerat med ett värdpar clowner som håller bort andra fiskar. Det fungerar säkert till största delen, men inte på natten om någon fisk får panik tex. Om jag börjat om helt från början så hade det helt klart blivit en stor röd Haddoni.

Men det finns en hel del andra spännande arter.

Har redan köpt den första anemonen, som Clarkiin genast tog som värd. Är dock lite orolig för alla streamer pumpar jag har, men jag beställde en wavewbox i slutet av november som fortfarande inte kommit (jag börjar bli mycket irriterad). När den levererats kan jag förhoppningsvis ta bort pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är därför jag är lite ambivalent i frågan, chansen att det skulle hända är ganska liten men ändock möjlig.

Man får helt enkelt bestämma sig vad som är viktigast fiskar eller en snygg Haddoni;).

Sedan har man sagt mig att just släktet haddoni är besvärliga vad gäller "kemisk krigföring", dvs besvärligare än många andra anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...