Gå till innehåll

Akvarie och högtalare


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

Dina pelar-högtalare är troligtvis inte något problem, om jag säger så. Ska man vara riktigt uppriktig är det du eventuellt behöver oroa dig för troligtvis eventuell subwoofer. Jag har haft ett system baserat runt två Eminence Kilomax basar och 2x1000w steg i samma lägenhet som ett 250L akvarium. Det enda som var stabilt i lägenheten var akvariet, och det gick helt enkelt inte att skruva upp så högt att det fick nämnvärd effekt på karet. Det är möjligt att man hade hört något om man dunkade huvudet i akvariet, men med tanke på hur lite man hörde när man låg under vattnet i badkaret...

Låtsas som om det regnar. De högtalare som används överallt i dag är överdesignade, och lämnar mycket att önska i form av ljudtryck, så jag tror inte det är ett problem. Då är det nog mer en stressfaktor när du har polarna på besök och det springer en massa folk fram och tillbaka framför karet, när du glor på TV på kvällarna, och ljuset flashar hela tiden, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att jag läst att ljud från både båtar och vindkraftverk påverkar fiskar och dess fortplantning. Nu är väl inte fortplantning ditt problem. Du bör se ganska omgående om dina fiskar påverkas/reagerar när du drar upp ljudet. Tjaikovski & Jarre är fin musik:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte ljudet från brummande pumpar, skvalande avrinningar, ect värre? Mina tunze 6100 som jag har brummar en hel del. Hörs ju ganska väl när dom byter varvtal i cykler.Jag kanske har fel, men borde inte det vara ett "jobbigare" ljud för fiskarna? Dessa är ju i vatten som transporterar ljud sååå mycket bättre än luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...