Gå till innehåll

Fuktproblem


Genne

Rekommenderade inlägg

Har ett problem med fukt i rummet där jag har akvariet.

Rummet är på ca. 20 m2 och avdunstningsytan är 1,4 m2.

Är det fler som har sådana problem?

Hur gör ni för att lösa problemet, om ni löst det.

Jag funderar på att borra ett hål på 100mm i diameter genom väggen och sätta en fuktstyrd paxfläkt, men är inte helt säker på att hyresvärden blir glad.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått samma problem hemma, har gått så långt att jag fick svart mögel i lägenheten. Jag tänkte börja ha min pax fläkt igång (har den i badrummet) på dagarna. Har öppnat lite mer ventil spjäll också. Sen kom tjejen på om man skulle montera upp en eller två torrbollar. Tänkte jag skulle försöka med det och se vad som händer. Jobbar inom byggbranschen så jag tänkte ta hit en kille från en fukt och saneringsfirma i början av nästa vecka, kan ju skriva vad han tycker och säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått samma problem hemma, har gått så långt att jag fick svart mögel i lägenheten. Jag tänkte börja ha min pax fläkt igång (har den i badrummet) på dagarna. Har öppnat lite mer ventil spjäll också. Sen kom tjejen på om man skulle montera upp en eller två torrbollar. Tänkte jag skulle försöka med det och se vad som händer. Jobbar inom byggbranschen så jag tänkte ta hit en kille från en fukt och saneringsfirma i början av nästa vecka, kan ju skriva vad han tycker och säger.

Du sitter med svartmögel nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick samma problem med fukt och har satt dit en avfuktare som fixar fukten just nu men kommer att sätta dit en paxfläckt genom väggen i akvariumrummet som jag kommer att köra på sommaren (avfuktaren har jag i rummet framför burken så värmen från den drabbar inte akvariumet men har en öppen spallt på ca 25cm i taket till rummet med akvariumet) så framöver kommer jag ha bägge och kan ju stänga av den som jag inte vill ha berående på årstid

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora burkar pratar vi om för att detta ska ske hos er? Känns som att det måste va mycket dålig luft cirkulation överlag i huset då :s min nedanvåning är på 66 kvadrat kök och vardagsrum haft cirka 5000liter vatten här på olika ställen , aldrig haft problem med fukt, då är här endå aldrig under 25 grader inne på vintern och alltid 2 grader mer än ute på sommaren.. Förutom i sovrummen där vi kör ac

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig berodde problemet på huset, Jag hade en inredd vind som inte var riktigt gjord, gammalt hus innan man började lägga fuktspärr, fick kall-ras tror det var mycket pga av akvariet, fuktig luft som kondensera mot råspånten, fick byta hela taket inte så kul. Avfuktare blev standard på vintern efter detta. Kan ha fel men jag får för mig att fukt är värst på vintern när den kan kondenserar mot väggar och tak. Sommaren när temperaturen är samma inne som ute spelar det inte så stor roll dessutom vädrar man ju ganska mycket. //Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har vi våra egna problem. Sedan jag ersatte min vattenburna elvärme i mitt hus med en luft/luftvärmepump för 4 år sedan så har jag problem med torr luft. Visserligen så minskade jag min energikostnad med ett antal tusen kW per år, och fick en behagligare och jämnare värme. Men luften är så torr att det rent av är obehagligt. Avdunstningen från mitt kar ökar vintertid men tyvärr inte tillräckligt.

Jag har läst någonstans (troligen här på SG) att först när tapeterna i hallen ramlar ner så har man ett tillräckligt stort akvarium:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har vi våra egna problem. Sedan jag ersatte min vattenburna elvärme i mitt hus med en luft/luftvärmepump för 4 år sedan så har jag problem med torr luft. Visserligen så minskade jag min energikostnad med ett antal tusen kW per år, och fick en behagligare och jämnare värme. Men luften är så torr att det rent av är obehagligt. Avdunstningen från mitt kar ökar vintertid men tyvärr inte tillräckligt.

Jag har läst någonstans (troligen här på SG) att först när tapeterna i hallen ramlar ner så har man ett tillräckligt stort akvarium:)

Ja det är en variant vintertid med en luft till luft värmepump. Den tar kall luft utifrån med upp mot 100 % luftfuktighet - värmer upp den vilket medför att den reltiva luftfuktigheten kan minska ner till under 30 % även här på västkusten. På sommaren gör man om den till AC och då blir luften inomhus precis lika torr pga av att fukt fälls ut i AC:en. Lösningen på ditt problem Wiking är dock mycket enklare än Glenns - betydligt större akvarium så kommer du hålla en bra luftfuktighet inomhus - både vinter som sommar. Skulle tro att ett på 840 liter skulle vara lämpligt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. den luftvärmeväxlare jag har hemma (panasonic typ 6 år gammal) tar tyvärr inte luft utifrån utan recirculerar inomhusluften, men det kanske finns olika lösningar!?

Men torr luft blir det - till den grad att jag funderar på om jag inte skulle ha ett akvarium hemma i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frugan börjar misstänka att vi har fuktig luft hemma. Hittat en del mögel under dynorna i soffan i vardagsrummet (där karet står). Vad är rekomenderad luftfuktighet i ett hus, och när är det för hög nivå? Hur mäter man smidigast luftfuktighet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget problem här, plockade bort en bärande vägg, dit med en rejäl limträbalk i taket, nya golv, tapeter, fönster, ny el och så blev det ca 48m2 härlig cirkulation i rummet så med några små modifieringar så löser det sig :)

Skämt åsido ska bli spännande att se hur det funkar med nya burken i sommar men jag märker av en rejäl avdunstning redan nu om jag jämför med mitt gamla RSM men förhoppningsvis så är det så pass mycket cirkulation i huset att det ska klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hygrometer som mäter luftfuktigheten, ca 35% rekommenderad luftfuktighet är 30-70% så vi ligger på den nedre delen av skalan.

Trotts detta så har vi haft problem med mögel, detta beror dock inte på fukten i rummet utan mera på att det finns fläckar med extremt dålig isolering i fastigheten.

Det resulterar i att fukten kondenserar mot dessa ytor konstant under vintern och gör miljön väldigt mögelvänlig.

Sen hjälps det inte heller av att ventilationen är rätt taskig i hushållet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en variant vintertid med en luft till luft värmepump. Den tar kall luft utifrån med upp mot 100 % luftfuktighet - värmer upp den vilket medför att den reltiva luftfuktigheten kan minska ner till under 30 % även här på västkusten. :)

Var har du sett luft-luft värmepumpar som tar luft utifrån? Låter som en bra lösning för hus med fuktproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyårshelgen är räddad!

Har nu beställt en Paxfläkt, jag ska sedan försöka bygga en styrning som känner av fukt och värme så att den kan sköta ventilationen för båda sakerna.

Kommer även att skaffa mig en luftavfuktare senare om det skulle behövas vid kallras då jag antagligen helt saknar issolering på vissa ställen.

Var intressant att se att jag inte var ensam om problemet, trodde nästan det då jag inte sett några inlägg om det tidigare.

Tackar för alla svar.

Samuel du kan väll skylla på att barnen spiller dom är ju i den åldern.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...